Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Skigard

Menig
30 Mar 2025
2
0
Når jeg valgte forumnavn begikk jeg kanskje den største nybegynnerfeilen av dem alle og valgte et navn som reflekterer mitt første innlegg :)
Vel, navnet skjemmer ingen, sa min bestemor.

Vi tenker sette opp en skigard rundt eiendommen vår her i Oslo. Tomten ligger i skogen og er på ca. 1700 kvm.
Det er enkelte steder rundt eiendommen det ikke er naturlig å montere ny skigard, bl.a. mot naboens tilstøtende skigard (unødig med dobbel skigard utenpå hverandre), samt langs en vei hvor jeg har min adkomst og parkeringsplass.
Totalt trenger jeg 112 meter nymontert skigard, og det er veldig greie grunnforhold, altså jord og morene, lite stein og jeg tror ikke det er noe fjell.

Jeg fant kun denne tråden om skigard her på forumet, men den handlet mer om avstand til naboens grense, enn om selve skigarden:
FikseSelv.no : Skigard - Krav til avstand til tomtens grense mot nabo

Er det noen som har erfaring med spesifikke leverandører av skigard som trygt kan anbefales?
Gjerne med lenke til nettside, hvilken type de leverer og gjerne litt info om pris.

Hvilken type skigard anbefaler dere?
Jeg ser det tilbys skigard med naturlige staur, trykkimpregnerte staur, montering av skier med ståltråd, vier, samt ståltråd og vier.
Noen skrur også 2-4 av skiene fast i staur med torx-skruer i tillegg for ekstra styrke.
Hvilke at dette har noe for seg?
Er f.eks. vier bare til pynt, er ståltrpd sterkere og mer varig? - eller er vier både det originale og mer holdbart?

Vi kan fort ende opp med å betale 75-100.000 kroner for dette, så vi vil gjerne kjøpe noe som både er pent, men som også holder "en mannsalder".
Takker for alle innspill!

standard_compressed_Scan0218.jpg

Hei @Skigard.
Jeg har skigard på hytten og jeg har noen innspill du kan ta med deg på veien.

Jeg ville helt klart valgt skigard med galvanisert ståltråd i 2025.
Gjerne med vier også, men da som "pynt" i tillegg til ståltråden.
Verden har gått videre og det er liten tvil om at ståltråd er overlegen vier når det gjelder holdbarhet og styrke.
Noen bruker en veldig tynn type ståltråd, og da blir den litt svak. Sørg for at det benyttes en ståltråd som er litt kraftigere enn den tynneste.

Men, viktigst erfaring jeg har tatt med meg: Skigard krever (også) vedlikehold.
Et plankegjerde er på ingen måte vedlikeholdsfritt, det må vaskes, skrapes og jevnlig males.
En skigard må stelles med. Staur må rettes opp. Vier/ståltråd som har røket må erstattes med ny ståltråd. Ski som har sklidd ut må rettes på.
Det er en liten jobb det også. Hvis man tar litt f.eks. hver vår og høst så kommer man svært godt ut av det.
Det er også en kjempefordel om du klipper med gresstrimmer slik at skigarden ikke gror ned i ugress og drit.
En skigard som står fri for gress og ugress tørker mye raskere opp og holder mindre fuktighet.

En skigard er utrolig vakkert, og holder seg pen i men mannsalder, hvis du passer litt på den.

20140606_141317_resized.jpg 20150615_162524.jpg 20141227_132353.jpg

Hos oss var det Pål Gunnar Mikkelsplass (tidligere langrennsløper) som satt opp skigarden.
Topp kvalitet og service.
Ved behov kommer de gjerne tilbake etter 10 år og retter opp og bytter defekte staur og skier.

Art.nr 0001: Skigard med seinvokst granstaur, skived i kløyvd gran og surret med ståltråd
kr. 440,- (ekskl. mva. og ev. tillegg se under)

Art.nr. 0002: Skigard med seinvokst granstaur, skived i kløyvd gran og vierbinding. Forsterket med ståltråd
kr. 620,- (ekskl. mva. og ev. tillegg se under)

Art.nr.0003: Skigard med impregnert staur, skived i kløyvd gran og surret med ståltråd
kr. 440,- (ekskl. mva. og ev. tillegg se under)

Art.nr. 0004: Skigard med impregnert staur, skived i kløyvd gran og vierbinding. Forsterket med ståltråd.
kr. 620,- (ekskl. mva. og ev. tillegg se under)

Tillegg:
– Gjerdeender (gjelder art.nr 0001 og 0003) kr 100,-
– Gjerdeender (gjelder art.nr 0002 og 0004) kr 300,-
– Hjørner (gjelder art.nr 0001 og 0003) kr 200,-
– Hjørner (gjelder art.nr 0002 og 0004) kr 400,-
– Boring på fjell kr 95,- pr punkt.
– Utkjøring av materiale kr 9,- pr. km.
– Riving av gammelt gjerde, rydding av gjerdetrase, lang utbæring av gjerdematriale, vanskelig stauring og eventuelt annet påtatt timearbeid, belastet med kr 550,-

*Alle priser er gjeldende fra 01.06.2023

skigard13.jpg skigrad9.jpg Gørbu.jpg skigard5.jpg skigard7.jpg skigard12.jpg skigard..jpg skigard10.jpg

Vi har valgt Hallingskigard som leverandør etetr å ha undersøkt markedet litt og kjørt rundt og kikket på skigarder fra de ulike leverandørene som har stått 3-10 år. Det er trygt å si at det er stor forskjell på utseende og sluttresultat, spesielt når skigarden har stått 10 år.
Som vanlig ser det ut til at kvalitet lønner seg - og man får det man betaler for.

Vi har valgt selvbygger og får alle råvarene/materialene tilkjørt:
Til deg som vil montere skigard eller port selv, lagerfører vi disse råvarene:

Skived av kløyvd gran (3 meters lengder)
Granstaur (2 – 2,5 meters lengder) Granstauren er seinvokst og kommer fra karrig skog som vokser høyt over havet. Staurene tas fra nedre del av små grantrær som vokser i høy skog, og er derfor spesielt hard og motstandsdyktig mot råte. Videre kvesser vi stauren og legger den til tørk.
Trykkimpregnert furustaur er meget motstandsdyktig mot råte. All staur blir impregnert i henhold til nye miljøkrav.
Portstolper i diverse fasonger. Stolpene er av furu som er naturlig impregnert med malme, noe som gjør den motstandsdyktig mot råte. Portstolpene barker vi og kapper i ønskelige lengder.
Vi er også behjelpelige med transport om det skulle være ønskelig

Prisen er helt grei:
Virke til skigard med impregnert staur eller granstaur, eks. ståltråd eller sveg
190,- per løpemeter.

Her er et bilde fra en jobb de har gjort.
Tor-Espeset-IMG_0706-1500x630.jpg

Lover å legge ut bilde når jeg er ferdig - hvis sluttresultatet blir noe i nærheten av hva de proffe har levert på bildet ovenfor da :p