Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Televimsen

Sersjant
28 Jan 2025
12
6
Etter 15 år er vi fremdeles fornøyd med flisene på gulv og vegg på baderommet, så der ser vi ingen grunn til å gjøre noe.
Men, fugene i alle hjørner har blitt misfarget og gule og noen har også sprekt opp litt.
Nå dusjer ikke vi direkte på gulvet, så sprekkene i silikonfugene er mer av kosmetisk art.

Men kona har bestemt at nå skal silikonfugene byttes!!!
Fra de gamle hvite/kremgule til nye grå/lysegrå.

Så da blir spørsmålet: Hvordan skifter man silikonfuger?
Finnes det noe som løser opp silikon eller verktøy som kan benyttes til å skrape ut silikonen?
Er det noe jeg bør rense med før jeg legger ny silikon?

Se bildene nedenfor. Beklager dårlige bilder og dårlig renhold :ROFLMAO::cool::p

dadsdadsdad.jpg dsdasdsda.jpg

• Like
Reaksjoner: Gro
Ta bort gamle fuger med en silikonskrape. For eks: https://www.megaflis.no/fliser-stei...d3izSukd3uFgGTHeVMFaDR789GRjQE6QaAkZyEALw_wcB

Legg nye fuger slik:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Jeg bruker er slikt sett for fine fuger: https://www.megaflis.no/fliser-stei...fTbrXmvFYe0CRwqV3v6Evhbo-Q2fnUScaAvCxEALw_wcB

Bruk en silikon beregnet for våtrom. Etter å ha prøvd litt forskjellig velger jeg alltid denne: https://www.megaflis.no/fliser-stein--tilbehor/lim-stop-og-fug/silikon/silikon-vatrom-512---hvit Finner at den er mye lettere å jobbe med en en del av de billigere silikonene.

Sist redigert:
Når du fjerner gammel silikonfuge for å legge en ny, så må du få fjernet så mye som mulig av den gamle fugen. Det gjør ingenting hvis det sitter igjen litt av den gamle fugen, hvis det sitter godt fast. Men til gjengjeld er det viktig at det ikke sitter igjen gamle rester av såpe/sjampo/skitt. Derfor bør du rense fugen før du legger den nye.

Til det formålet bør du IKKE velge en silikonfjerner, da den kan nemlig også ødelegge den nye fugen, som løses opp av silikonfjerneren. Jeg bruker derfor alltid aceton til å rense fuger med. Det fjerner kun fettstoffer og gjør ingen skade.

Lykke til, og husk godt verktøy er halve jobben. Og for all del pass på at kniven/verktøyet ikke går så dypt at den treffer våtromsmembranen på baksiden

Fikk isopropanol på Europris til 80,- for 1 liter, den fortrenger vann og vasker alt. Har du mer igjen kan du bruke resten og blande med vann fordi det er vinduspylervæske utynnet.

Blåtind blårens er et fettløsende alkohol (isopropanol)som rengjør og avfetter de fleste overflater, selv elektronikk. Rengjøringsmiddelet tørker raskt, kan blandes ut med vann og ingen etterbehandling kreves. Volum: 1 liter.

Rengjør de fleste overflater
Med rengjøringsmiddelet Blåtind blårens kan du rengjøre alt fra kretskort, tastatur og mobiltelefoner til laptoper. Du kan også rengjøre frisørsakser, bankterminaler, tørkestativ eller toaletter.

Som frostbeskyttelse
Blåtind blårens kan også brukes som frostbeskyttelse i toaletter og avløp i båter, hytter og på campingplassen.

Som kondensfjerner
Blårens fordunster raskt og kan brukes for å tørke fuktig tre, jern og betong før maling/overflatebehandling.

Om Blåtind blårens:
  • Effektivt rensemiddel som ikke etterlater seg noen rester.
  • Kan brukes på de fleste overflater i hjemmet eller på arbeidsplassen, selv elektronikk.
  • Kraftig avfettingsmiddel som ikke behøver etterbehandling.
  • Blandingsforholdene med vann kan tilpasses etter behov, f.eks til ønsket frysepunkt.
  • Volum: 1 liter.

• Like
Reaksjoner: Balte
Da har jeg kommet meg så smått videre i dette prosjektet.

Dro på Megaflis og kjøpte silikonskrape etter anbefaling fra @runarb.
Den fjernet det meste og det var ingen fare for å skade membranen slik @ferale beskrev i sitt innlegg.
Ulempen med dette verktøyet er at det er i en form for plast og kun jobber helt på overflaten.

Gikk deretter over med en sylskarp bladkniv. Fikk da mekanisk fjernet det absolutt meste.
Var veldig forsiktig slik at jeg ikke kom i fare for å skade underleiiende membran.

Så kjøpte jeg Aceton på Megaflis og vasket alle fuger helt rene, ingen silikonfjerner etter anbefaling fra @ferale .
Jeg må si meg ganske fornøyd med resultatet så langt. Fugen er helt borte og det er klar for ny fuge.

Nå er det klart for neste steg: Ny fuge.

Har kjøpt inn fuge for baderom i fargen vi ønsker.
Bør jeg maskere flisene før fuge legges på?

På Megaflis fikk jeg råd om å bare legge på fuge, spraye på glattemiddel og så trekke fingeren over.
Jeg er skeptisk!

Fagfolk bruker sjelden maskeringstape fordi de har erfaring med å legge en jevn og pen fuge direkte. De har god kontroll over fugepistolen og bruker ofte en fugepenn eller fingeren dyppet i såpevann for å glatte ut fugen raskt og presist.
Maskering av området gjør at du får en rett og jevn fuge uten søl. Når du fjerner tapen rett etter utglatting, etterlater den en skarp og ren kant. Uten maskering kan silikonen lett smøres utover og se ujevn ut. Det gir også en enklere opprydding. Var jeg deg ville jeg maskert.

Husk å la silikonen tørke i henhold til produsentens anbefalinger før badet tas i bruk.

• Love
Reaksjoner: Televimsen
Testet nylig noe lignende, der skulle jeg bare lappe visse steder som hadde løsnet.

Jeg hadde fra før liggende gummiformer til slik fuging, det eneste jeg trengte var å finne den formen som matchet de eksisterende fugene. La bare ned silikon, spray med vann og zalo, dro over, og alt så helt identisk ut. Trengte ikke være særlig nøyen med hvor mye silikon jeg la ut osv, gummiformen og zåpeblandingen var det som fikset det fint. Hadde bare papir ved siden av som jeg dro av rester på gummiformen på.

tape virket altså unødvendig, men hvis du føler mer kontroll er det vel bare å go for it.

Var noe som jeg var bekymret for å gjøre, men ble overrasket over hvor latterlig enkelt det var med de gummiformene og såpeblanding.

Bare husk at silikonen tørker , ikke ta på for lange strekk i gangen; bitter erfaring
Når det gjelder tape så liker jeg det ikke, synes man fåren skarp kant som kommer opp når man drar den av
Det som er skummelt med glattemiddel er at hvis det ikke er helt tett med silikon mot flisen og du får glattemiddel mellom så kan du få lommer mellom flis og silikon og det kan bli muggel
Gå på youtube og se

Hvis jeg skal lykkes med dette må jeg fokusere på å legge fugen pent, og ikke bruke energi på å klemme ut silikonen.

Som alt annet her i livet: Øvelse gjør mester!

Snekre deg et "falst hjørne" med noen plankebiter og test i vei.
Legge på fuge, på med glattespray, trekk av med finger eller fugeprofil i gummi/plast.
Øve, øve og øve.

Det er dumt å øve skarpt på eget bad og få crappy resultat.
Mye bedre å øve på noe som ikke betyr noe, og så oppnå perfekt resultat der det virkelig betyr noe.