Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Michael

Korporal
4 Mar 2025
6
0
Hei.
Er det skatt på salg av bolig i Norge?
Er dette noe man velger selv - eller er dette noe skatteetaten automatisk innhenter info om og beregner?

OK, det er veldig bra.
Men, forutsetter det at jeg fysisk har bodd der, eller er det kun folkeregistrert adresse som vektlegges?
Jeg har hatt folkeregistrert adresse der, men har bodd hos kjæresten.

Vil helst ikke få en sur overraskelse og straffeskatt nå som vi skal selge og bygge hus sammen.
Kjedelig om hun kan selge skattefritt og jeg må betale millionbeløp i skatt.

Ja, du må ha bodd der i minst 12 måneder de siste 24 månedene.
Det er forskjell på eietid og botid som spiller inn i skattereglene, her botid. Det fine er at det ikke må ha vært sammenhengende, altså du kan ha bodd hjemme hver 2. måned.

Du kan lese litt om dette med salg og skatt av bolig hos Huseierne

• Like
Reaksjoner: Michael
Er vel litt grenser for hvor mye dyneløfting myndighetene driver med også. Dersom du har bodd hos kjæresten og samtidig leiet ut din faste bopel så kan det kanskje stilles spørsmål. Har du jevnlig vært innom, så vil jeg tro st dette går greit.
Enten må en ta sjansen, eller en må flytte tilbake i 12 mnd. En kan jo gjøre som det stod i historieboka på folkeskolen: «Kongen tok si dronning under armen». (Litt ubehagelig transport kanskje :)
Nå er det gevisten som beskattes, ikke grunnverdien. Om du kjøpte og selger til samme pris blir det ingen skatt. Om salgsverdien er høyere så vet jeg ikke om kroneutvikling og vedlikehold kan redusere gevinstem.

• Like
Reaksjoner: Michael
Ja, det skal nok en del til før noen (naboer) kommer og "sladrer" på at du ikke har bodd der minst 12 måneder.
Hvis det er slik at du skal flytte inn med kjæresten, så kan du nok vinkle det til at du har overnattet en del i det siste og at du formelt har bodd hjemme.

Det avhenger i bunn og grunn hvor mye/lite du har vært hjemme selv.

Om du kjøpte og selger til samme pris blir det ingen skatt. Om salgsverdien er høyere så vet jeg ikke om kroneutvikling og vedlikehold kan redusere gevinstem.
Utfordringen er at jeg kjøpte dette for fryktelig mange år siden for ca 1,7-1,8 mill og nå er taksten 13,8 mill.
Min påkost underveis er ca. 3 mill, men det er ikke lett å dokumentere ettersom dette har pågått i 5-15 år.
Så jeg vil jo helst slippe skatt på "fortjenesten" på 12 mill.

Huset har stått tomt og er ikke leid ut de siste 18 mnd.
Jeg har kun svingt innom en tur 2x per uke for å tømme postkassen og sjekke tilstanden.

Naboer på 3 kanter vet at jeg har bodd hos en kjæreste de siste 1-2 årene.
De reagerte på at kåken stod så mye tom, så de var redd jeg lå død bak spisebordet.
Jeg var nødt til å fortelle at jeg hadde flyttet til dama.

...og det er mulig det var dumt å fortelle nå, ser jeg.

Hvilke verktøy har skatteetaten til å sjekke slikt?

Følger du regelverket til punkt og prikke, så må du flytte inn i 12 mnd før salg.

Men, siden du ikke har leid ut, har betalt strømabo, renovasjon, kommunaleavgifter +++ så er dette "bænkers".
Ville bare solgt, og hevdet hårdnakket at det er der jeg har bodd.
Riktignok vært mye på reise, ferie og hos kjæresten, men det er der du har bodd!
Skal godt la se g gjøre å bevise noe annet.

• Like
Reaksjoner: Michael og Balte