Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

JanAllan

Sersjant
26 Feb 2025
16
1
God morgen!
Våker nok en gang til et lite smell fra sikrinsgskapet.

Tusler bort til sikringsskapet og ser at sikring #12 nok en gang er utløst.
Det er fire separate sikringer til badet; vaskemaskin, tørketrommel, varmekabel & belysning, boblebad.
Det er sistnevnte som gjentatte ganger "går" og så skjer det stort sett på morgenkvisten rundt kl. 4:30

Det er er litt spesielt er at vi ikke har noe boblebad. Den kursen er avsluttet ved at det kommer en stump med hvitt trekkerør fra gulvet under badekaret (ikke tilkoplet strøm) som slutter i en rød plastboks med lokk.

Det ble i sin tid lagt frem en egen kurs til boblebad. Vi drømte om et hjørne-boble-badekar når vi bygget huset for 15 år siden. Vi tok oss ikke råd til bobler de første 5 årene etter at huset var ferdig. Nok annet å bruke penger på. Og med tiden mistet vi lysten på bobler overhodet.

Så nå står kursen der ensom og forlatt under badekaret og driver og vekker meg om natten.
Er det greit å la sikring #12 bare stå avslått og glemme hele greia (?) , eller bør jeg få en installatør til å se på dette?

Hva kan være galt siden den slår ut med jevne og ujevne mellomrom? , men alltid midt på natten!

sikring.jpg

Sist redigert:
Frem til elektriker har sett på saken hadde jeg i alle tilfeller latt denne sikringen være avskrudd.
Uten tvil!

Hvorfor sette på en sikring som går - hvis den ikke er i bruk?
Er du sikker på at den utelukkende går til boblebadet (som ikke er tilkoblet)?

Frem til elektriker har sett på saken hadde jeg i alle tilfeller latt denne sikringen være avskrudd.
Uten tvil!

Ja, jeg har nå skrudd sikringen av, slik at det ikke skal være noen fare på ferde.
Sikringen går utelukkende til badet. Det er jeg helt sikker på.

Da har jeg vel 2 valg, la det være avslått eller ringe elektriker?

God morgen og beklager at jeg ikke har skrevet noen om hvordan dette gikk.
Det endte med at jeg ringte elektriker som kom og tok en kikk på saken.
Når han kom var sikringen gått, så han skrudde den på. Så målte han jordfeil i hele huset.
Til alt hell gikk sikringen mens han var her.

Han bestemte seg for å trekke nye kabler, i samme rør, fra sikringskap til boblebadet (som ikke er der).
Nå han gjorde det fant han ut at den gamle kabelen satt litt fast, og når den kom ut så var det åpenbart at noen hadde skutt gjennom kabelen med en 50mm dykkert. Han lokaliserte den aktuelle dykkerten ved å måle lengden på kabelen. Og den holdt en list fast i gangen som ble pusset opp, omtrent samtidig med at sikringen begynte å gå.

Det som da har skjedd er at snekkeren som pusset opp gangen, har festet en list med 50mm dykkert. Den dykkerten har gått gjennom røret/kabelen til boblebadkursen OG den har gått gjennom en kurs til et annet rom i et rør ved siden av. Så derfor har det blitt litt on/off jordfeil i hele huset.

Nå er begge kurser trukket på nytt, jordfeil er en saga blott.
Elektriker ble 4000,- riksdaler rikere og Jonas & Jens ble 1000,- riksdaler rikere (mva).
Jeg ble 5000 riksdaler fattigere.

Så da ble det å ta kontakt med snekker og høre om han har lyst til å være med på spleiselaget.
Det hadde han ikke lyst til.

rør bør forlegges slik at det ikke er noen sjangs for å penetrere de med "normale" skruer og spiker ment for festing av lister etc

om det ikke går ann, så bør man beskytte rør med f.eks mabrik.

så jeg forstår snekker godt her. han ser ikke igjennom veggen

Hvis snekker ikke har noen anelse om hvor det ligger rør i veggene så er det litt tøft å bruke så lange spiker.

rør bør forlegges slik at det ikke er noen sjangs for å penetrere de med "normale" skruer og spiker ment for festing av lister etc
Hos meg - og i stort svært mange nye trehus som bygges - ser ytterveggen slik ut, mer eller mindre:
  • Ytterkledning
  • Lekter / Sløyfer
  • Vindsperre av noe slag
  • Isolasjon
  • Plast
  • lekt 50mm, hvor alle kabler/rør er trukket, 50mm isolasjon.
  • Veggpanel/Gips etc.
Innervegg er 98mm, så den er enda værre.

Med 50mm dykkert så er det nesten godt gjort å ikke treffe noe.

Hvis snekker ikke har noen anelse om hvor det ligger rør i veggene så er det litt tøft å bruke så lange spiker.
Absolutt. Jeg vil si at det er litt feil valg av dykkertlengde.
Dykkert fås i både 20, 30 og 40mm