Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Rollo

Korporal
11 Jan 2026
6
3
Hei folkens, håper det er noen som har litt greie på pumper her.
Nærmere bestemt senkbare avløpspumper for gråvann med flottørbryter.

Vi har 2 slike i vårt Haco GVB1 renseanlegg for gråvann.
1 i slamavskilleren og 1 i støtbelaster/pumpekum.
Vannet som pumpes ut av slamavskiller gaaaanske reint og minimalt med partikler.
Vannet som pumpes ut av pumpekum/støtbelaster og over i sandgrøfta er blankt fint vann og partikkelfritt.
Men, det er avløsvann. Gråvann.

Min utfordring er som følger. Pumpene går. Jeg vil si at de går jevnlig.
Har hatt dette anlegget i nøyaktig 20 år nå og i dag byttet jeg pumpe nummer 8.
Det vil si at jeg har byttet hver av pumpelokasjonene (slamavskiller og pumpekum) 4x her på 20 år.
Hver pumpe holder da i 5 år. Den pumpen jeg i dag monterte skal da etter skjemaet byttes januar 2031.
Kan nesten stille klokka etter disse pumpeskiftene!

Hvordan har du fått skifta pumpa i dag, spør du kanskje deg selv?...der er jo søndag!
Vel, når du er på pumpe nummer 20 og ser regelmessigheten i dette, så tar man grep.
Jeg har derfor alltid 1 splitter ny pumpe på lur i kjelleren. Jeg vet jo at når pumpen ryker så er det hast!!!
Og slik pumper ryker som kjent alltid første dag i juleferie, påskeferie - eller som i dag på en lørdag kveld og minus 24 utenfor døren.
Deilig.

Så er dette normalt? Hva er normal levetid på en slik pumpe?

Jeg kan ikke forstå annet enn at mine to vakre grønne pumper har verdens beste driftsforhold.
Ingen fremmedelementer i form av jord, sand, stein, plastbiter eller liknedne som tar livet av pumpene.
Pumpene har fine arbeidssykler som styres av vippebryter.
Slamavskilleren pumper ca 100 liter per støt og pumpekum ca 250 liter per støt.

I slamavskilleren har jeg en Wilo Drain TMW 32/11 og i pumpekummen en Wilo Drain TMR 32/8.
Det er altså installert litt høyere pumpekapasitet i slamavskilleren enn i pumpekummen.
Det er ok at pumpekummen jobber litt tregere for vanntilsiget går sakte.
I slamavskilleren kan det komme 2-300 liter ganske raskt når badekaret tømmes, så da er det greit å få ting unna i en fei.

Jeg har sittet og fundert litt på hva som kan være årsaken.
Nå har ikke jeg åpnet en slik pumpe, men jeg vil tro det sitter en eller annen form for impeller som driver vannet opp og ut av pumpen.
Kan denne rett og slett bli tørr og morkne opp av lagringstiden i kjelelleren (2-5 år) og så ta kvelden etter 4-5 år nede i pumpekummen?
Før pumpen kommer i hus hos meg har den kanskje ligger 1-3 år på lager hos en grossist.
Altså at impelleren tar kvelden etter en totalt 10-12 år? Kan det være greia?
Tåler den kanskje ikke å ligge lagret tørt hos grossist og i min kjeller, altså uten vann på impellergummien?
Tørker den opp og går i knus?

Noen som har tanker om dette?
Hvor ofte må jeg påregne å bytte pumpe og bør jeg slutte å ha en pumpe i bakhånd*? (pga at impelleren tørker?)

Dagens innsats med å grave frem pumpekum, feilsøke litt, koble fra den gamle og koble til den nye ble en ganske frisk affære i 24 minusgrader.
Ingenting er så digg som å jobbe med tynne elektriske kabler/wago, iskaldt verktøy og litt vann på hendene 🥶🥶🥶

20260111_100345.jpg 20260111_100357.jpg 20260111_100409.jpg 20260111_100404.jpg 20260111_083258.jpg Wilo Drain TMR 32-8.jpg Wilo Drain TMR 32-10.jpg

har ingenting nytting å komme med her, men håper at pumpa jeg har i min tank (som ble montert i august i fjor) lever i mange mange mange år før jeg trenger å bytte den, for å bytte pumpa er ingen enkel jobb når det er 2 meter ned til vannspeilet :)

hvorfor skulle impeller tørke egentlig? er jo sikkert laga i plast for å tåle det korrosive miljøet som ofte oppstår nedi slike tanker

• Like
Reaksjoner: BobMarley og Rollo
å bytte pumpa er ingen enkel jobb

Takk, jeg vet :)..det største problemet var temperaturen, 24 minusgrader 🥶
ShoutOut til alle rørleggere som jobber med skiftenøkkel/rørleggertang og litt vannsøl i 24 minus. Stor respekt!

hvorfor skulle impeller tørke egentlig?
Nei, si det.
Det er vel mer en vill tanke skrevet av en amatør som forsøker forstå hvorfor jeg regelmessig må trå til og jobbe under særdeles kummerlige forhold. Kona tilbyr ikke risikotillegg.

• Like
Reaksjoner: BobMarley
impelleren er jo propellen som pumper vannet, men kan jo se for meg at på sikt så vil tettninger til aksel morke og det vil kunne komme vann inn i selve motoren på pumpa.

evt at børstene til motoren er utslitt

• Like
Reaksjoner: Rollo
Kan jo legge til at jeg oppdaget dette ved at nivåvarsleren for pumpekummen blinket rødt og det gikk en alarm (piper).
Når jeg åpnet kumlokket så jeg at vannivået var ganske høyt, men jeg kunne høre pumpen dure/gå.
Tok inn pumpen og når den kobles til strøm så vrir pumpen seg av oppstartsmomentet, men den pumper ikke vann.
Har testet i kjøkkenvasken. Starter, går, men pumper ikke vann.
Det var da jeg kom til å tenke på impeller-teorien (som helt sikkert er feil).

skru fra hverandre den gamle pumpa :) man kan lære mye om hvordan den funker og hva som evt feiler

ikke uvanlig at vannpumper bruker magnetisme for å overføre moment fra motor til impeller. så kan jo være noe slik også. kulelageret på impeller har havarert, og spinner der for ikke :)

jeg har mange teorier, men ingen fasiter. men, ønsker gjerne å vite da jeg selv har ei pedrello pumpe i tanken min

• Like
Vi har et par slike Wilo pumper som vi bytter "regelmessig".
Hvis jeg skulle anslå levetiden på en slik så vil jeg si 5-10år per pumpe.
Med to pumper i drift så oppleves det jo som at man bytter pumper "titt og ofte".
Vi bytter ikke selv, men en lokal rørlegger fikser biffen. Koster 6-7000,- per pumpebytte.
I følge vår rørlegger går slike pumper ganske hyppig på bolighus. Det produseres ganske mange liter per person i en moderne bolig.

At pumpen ryker når det passer som minst kan jeg skrive under på.
I fjor røk pumpen på kvelden lille julaften.
Heldigvis har vi en rørlegger som stilte opp. Han fikk en flaske juleakevitt som takk den kvelden.

• Like
skru fra hverandre den gamle pumpa :) man kan lære mye om hvordan den funker og hva som evt feiler

Takk for svært godt forslag @lekteren !
som sagt, så gjort!

Se vedlagte bilder. Dette var IKKE det jeg forventet.

20260111_130117.jpg 20260111_130110.jpg 20260111_130043.jpg 20260111_130031.jpg 20260111_130046.jpg

Skrudde opp pumpen og splittet den slik at jeg kom til det jeg tenkte var en impeller av gummi.
Der satt det en stor plastskovel av hard komposittplast.
En stor bit av denne komposittplasten har blitt slått løs eller på annen måte løsnet.
Materialtretthet?

Vann har da kunnet lekke inn til akslingen.
Og derifra egentlig fri bane til elektromotorens viklinger.
Merkelig at motoren startet opp i det hele tatt!
Den plastbiten blokkerte skovelen fra å rotere, så motoren forsøkte å starte opp og stod på stedet hvil og jobbet uten å gå.
Merkelig at sikringen ikke gikk.
Mulig at luftlommen inne i kaplingen hindret vannet i å trenge opp i motorens viklinger pga luftlommen.
Skade på kapslingen var jo helt på bunn av pumpen, så luftlommen var nok intakt.

Jeg tviler på at alle de andre pumpene jeg har byttet har hatt samme feil, så jeg er vel egentlig ikke noe nærmere et svar på hvorfor pumpene ryker etter 5 år.

Bare så det er sagt (skrevet): Det har aldri vært ett eneste fremmedlegeme i den pumpekummen - kun rent vann.

kan tro på materialtretthet ja. disse pumpene starter vel hardt. og mange nok sykluser kan vel fort ta livet av senteret på impelleren. blir jo noe ekstra rykk-moment når den starter.

kunne sikkert vært løst om produsente hadde mykstart på motor :) (men, de lever jo av å produsere å selge dette. så tvilsom at det kommer til å skje)

• Like