- 11 Jun 2025
- 5
- 2
Go' kveld!
Vi har ikke kommunalt vann her vi bor, så vi sverger til en 100 meter dyp brønn som er boret i fjell.
Deilig rent vann, men alle brønner - vår inkludert - har en begrensning på vannmengde.
Til husbruk er det rikelig, også til vaske av bil og litt vanning av uteplanter.
Men, vanning i timevis av plen og busker er ikke greit. Da går det tom.
Har klekket ut en plan hvor jeg tar vare på vannet fra takrennene på huset og garasjen, og bruker det til vanning i hagen.
Kanskje også vask av bil, hvis vannet er rent og greit? Er det å anbefale eller blir bilvask feil?
Uansett, har kjøpt meg to IBC-tanker på Finn.no for 700 kroner per stykk.
Det har vært hydrogenperoksid på tankene, så de er helt rene

Nå har jeg spylt og vasket de innvendig etter alle kunstens regler og nå har de stått full med vann noen dager.
Tenker tømme og spyle reint en gang til før jeg tar de i bruk.
Noen som har ideer om hvordan jeg bør sette de opp, kople de sammen og til slutt få dette til å fungere med en pumpe?
Noe må jo pumpe dette videre til en hageslange slik at jeg få greit med trykk.
Noe annet jeg bør tenke på?
Funderer å sette de på et lite stativ og kanskje dekke de til litt?
Noen andre som samler regnvann i tanker?
Har også sett litt på en takvannsfilter som de selger på Hyttetorget, men det virker noe stivt priset med 10.000,- for to slike filter i mitt tilfelle.
Da blir det dyrt regnvann
Går det ikke an å lage noe liknende selv?

Vi har ikke kommunalt vann her vi bor, så vi sverger til en 100 meter dyp brønn som er boret i fjell.
Deilig rent vann, men alle brønner - vår inkludert - har en begrensning på vannmengde.
Til husbruk er det rikelig, også til vaske av bil og litt vanning av uteplanter.
Men, vanning i timevis av plen og busker er ikke greit. Da går det tom.
Har klekket ut en plan hvor jeg tar vare på vannet fra takrennene på huset og garasjen, og bruker det til vanning i hagen.
Kanskje også vask av bil, hvis vannet er rent og greit? Er det å anbefale eller blir bilvask feil?
Uansett, har kjøpt meg to IBC-tanker på Finn.no for 700 kroner per stykk.
Det har vært hydrogenperoksid på tankene, så de er helt rene

Nå har jeg spylt og vasket de innvendig etter alle kunstens regler og nå har de stått full med vann noen dager.
Tenker tømme og spyle reint en gang til før jeg tar de i bruk.
Noen som har ideer om hvordan jeg bør sette de opp, kople de sammen og til slutt få dette til å fungere med en pumpe?
Noe må jo pumpe dette videre til en hageslange slik at jeg få greit med trykk.
Noe annet jeg bør tenke på?
Funderer å sette de på et lite stativ og kanskje dekke de til litt?
Noen andre som samler regnvann i tanker?
Har også sett litt på en takvannsfilter som de selger på Hyttetorget, men det virker noe stivt priset med 10.000,- for to slike filter i mitt tilfelle.
Da blir det dyrt regnvann

Går det ikke an å lage noe liknende selv?