Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

kirderF

Kaptein
27 Des 2024
157
114
Norge
Ny robotklipper er bestilt og ankommer snart: Mammotion Luba 2 AWD 5000X.
Denne roboten styres ikke av kanttråd, men av GNSS signaler, en lokal radiosender som korrigerer posisjonen slik at nøyaktigheten på GNSS øker, samt ulike sensorer rundt på selve roboten. Men, langs tomtegrensen er det i ferd med å monteres en skigard, og der er jeg usikker på hvor tett på robotklipperen kommer med klipperen sin. Uansett, jeg har bestemt meg for å kjøpe en kantklipper eller gresstrimmer om du vil.

Etter litt fundering frem-og-tilbake fikk jeg lyst til å teste et nytt merke: Ryobi.
Det er mange grunner til det, men som en grunnstein tilbyr de en drøss med ulike redskaper, kvaliteten virker å være "grei" og det meste kan benytte 18v batteriene som de kalle One+. De har riktignok kommet med en 36v serie som de kaller MaxPower, men den frister ikke spesielt mye akkurat nå.

Mye av Ryobi maskinene er ganske fint priset, så hvis kvaliteten er "grei nok" - så tenker jeg dette er verdt å prøve.

Ettersom jeg kun kommer til å bruke denne rundt skigarden og til å høvle gjennom et par skråninger rundt tomten, så var det viktig for meg med en god arbeidsbredde.
Jeg ønsket også en lett maskin som er grei å håndtere, også hengende over skigarden for å slå utsiden.
Jeg ønsket også en som baserer seg på tråd (ikke harde kniver) og jeg ønsket en stor arbeidsbredde (lang tråd).
Pris gjerne under 5.000,-

Valget falt på Ryobi Gresstrimmer og Kantklipper RY18LTX38A.
På nettsidene til Ryobi finnes det meste av info om maskinen: Ryobi Gresstrimmer og Kantklipper RY18LTX38A.

Ryobo skriver følgende om maskinen på sine nettsider:
  • Klasseledende 38 cm klippebredde, lar deg enkelt, og problemfritt, trimme veldig store arealer
  • 18V premium, børsteløs motor, leverer overlegen trimmeregenskaper for å takle selv de aller hardeste jobbene
  • To hastighetsinnstillinger, samt variabel hastighetsbryter, sørger for optimal kontroll mellom kraft og driftstid
  • En del av Whisper™-serien av hagemaskiner. Til tross for sin størrelse og kraft, er dette den stilleste gresstrimmer, hvilket betyr at du kan få jobben gjort, uten å plage naboene

Jeg benyttet Prisjakt for å finne billigste butikk og det ble Bauhaus med sine 2.795,- for maskin uten lader og batteri.
Skjermbilde 2025-06-10 211339.jpg

Jula pleier å være ganske konkurransedyktige på pris, men akkurat nå var de 200,- dyrere med sine 2.999,-
Av ukjente årsaker er ikke Jula sine priser å finne på Prisjakt.no.

Kostet av gårde til Bauhaus på Liertoppen og der var det 10 stk Ryobi Gresstrimmer og Kantklipper RY18LTX38A på lager.
Prisen var som reklamert 2.795,-

Kjøpte også med et Ryobi RC18120-150X sett med batteri og lader 18V (5,0Ah)
Bauhaus tok 1695,- for dette settet med batteri og lader og det virker være gjengs pris i følge prisjakt.no
Skjermbilde 2025-06-10 213915.jpg

Legger ved en lenke til en video som er ganske fin.
Her er det en privatperson som har testet nettopp denne kantklipperen fra Ryobi:

Jeg har selv spilt inn en video hvor jeg først lar maskinen gå på lavt turtall, så øker jeg til maks hastighet - alt sammen på speed low/skilpadde.
Så slå jeg på knappen som viser high/hare.
Det er altså en form for trinnløs hastighetsregulering og en high/low knapp.
Jeg synes støyen er ganske så lav og jeg gleder meg til å slippe det helvettes levenet fra bensinmotoren.

Vis vedlegget 20250610_202452.mp4

Tok også en del bilder av ferdig montert kantklipper.
En montering som var veldig grei og tok <5 minutter og kun ved bruk av en stjernetrekker.

20250610_201919.jpg 20250610_202600.jpg 20250610_201931.jpg 20250610_201943.jpg 20250610_201953.jpg 20250610_202007.jpg 20250610_202016.jpg 20250610_202030.jpg
20250610_202048.jpg 20250610_202058.jpg 20250610_202110.jpg 20250610_202550.jpg

Og noen bilder av emballasjen:

20250610_203330.jpg20250610_203354.jpg20250610_203405.jpg

Ekstra trimmerhode koster 321,- på Coop OBS: Ryobi RAC166 Bump-Feed trimmerhode.
Det har jeg ikke kjøpt enda, men det er på handlelisten. Greit å ha i reserve i tilfelle rottefelle.
Skjermbilde 2025-06-10 220116.jpg
Denne trimmeren har en ganske smart funksjon for å få på mer tråd på spolen når den er brukt opp.
  1. Kapp til ca 3 meter 2.0mm nylontråd.
  2. Åpner spolen
  3. Legg midten av tråden over spolens senter og skrur på lokket igjen.
  4. Nå stikker ca 1,5 meter av nylontråden ut på begge sider.
  5. Monter på et medfølgende håndtak/sveiv og sveiv inn tråden på plass i spolen.
Enkelt og ganske genialt.
Har aldri sett liknende funksjon tidligere.

Kjøpte med meg to pakker Hurricane trimmertråd (2.0mm og 15meter lang) til den solide summen 22,95 kr.
Fint å teste denne fine "sveive på mere ny tråd" - funksjonen med en skikkelig billig-tråd :cool:
Skjermbilde 2025-06-10 220333.jpg
Sånn, det er er langt jeg kommer på denne i kveld.
Det regner lett utenfor og gresset er søkke vått.
Tenker det er greit å teste den skikkelig en annen kveld.

Så langt er inntrykket ganske godt av denne maskinen og jeg skal strekke meg til å si at jeg er litt imponert over både pris, byggekvalitet og hvor lett den var å montere.

2795,- for kantklipperen og 1695,- for batteri (18V 5,0Ah) og (treg 2A) lader gir en totalpris på 4.490,-

Jeg har masse erfaring med Stihl FS-460 trimmer/ryddesag, men den stiller i en litt annen prisklasse :p
Det skal bli spennende å se hva en hyggelig priset batteridrevet kantklipper kan stille opp med.

Lover å oppdatere med litt mer bilder, videoer og omtale når den har fått svingt seg litt i (u)gresset!

PS:
Jeg har selvfølgelig betalt både kantklipper, batteri og lader av egen lomme - altså ingen sponsing eller knytning til noen leverandører eller produsenter.
Så er det sagt! :)

Helt enig.
Ryobi gir god valuta for pengene, synes jeg.
Kvaliteten er "god nok" i de fleste tilfelle, det er nå min erfaring.

Spent på om du er like fornøyd etter noe tids bruk @kirderF.
Jeg er selv i markedet etter en kantklipper med lav vekt, så jeg avventer gjerne en oppdatering etter en test eller to.
Jeg har vært å sett på denne på Plantasjen, som selger eksakt denne modellen til 2.899,-

Jeg har sverget til blå Bosch, Makita og DeWalt i alle år, men jeg er også mer åpen for å teste litt Ryobi i årene fremover.
Har hørt spesielt mye bra om kvaliteten på batteriene til Ryobi, og det er jo en stor og viktig del av opplevelsen ved bruk av batteridrevet elektroverktøy.

Spent på om du er like fornøyd etter noe tids bruk @kirderF.

Ja, jeg skal holde dere oppdatert på hvordan dette fungerer over tid.

Men, allerede nå kan jeg avlegge en liten første rapport etter en real runde langs veikanter og skråninger med 1m høyt ugress av ymse slag.
Veldig lite gress, men masse ugress med tykke stenger/stammer.

18V 5Ah batteriet holdt ganske nøyaktig 25 minutter med effektiv klipping på full pinne.
Lite stopp og mye tung jobbing.
Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig, men jeg ble ikke ferdig med jobben, så det må nok kjøpes inn minst ett ekstra 18V 5Ah batteri.
Ser at Bauhaus har tilbud på 2 stk til 1995,- nå og det er en grei pris.
Man får batterier opp til 18V 12Ah, men de synes jeg blir tunge å drasse på.

Klipperesultatet var som forventet, altså veldig bra.
Lett å mate ut mer snøre når den slites under bruk.

Dette er min første batteridrevne kantklipper, så i forhold til en bensindrevet er det en ting som står frem som en (mega)stor positiv opplevelse: Lavt støynivå.
Det var rett og slett digg å jobbe uten hørselsvern.
Maskinen støyer svært lite, og det er digg.

Lav vekt (4,3 kg med batteri) er veldig behagelig å jobbe med.

Så første erfaring er:
  • Lett å klippe med, god ergonomi og grei plassering av knapper.
  • God arbeidskapasitet, 38cm tråd gjør vei i vellinga.
  • Lav vekt på maskinen, slik at kan fint kan holde på en stund.
  • Lite støy, slik at ørene får hvile.