Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kranglefanten

Kaptein
14 Feb 2025
146
30
Rogaland
Kledning som brant lettere?

Ble dette ordnet opp i av produsent?
- Husker ikke hvilken kledning det var, men det var en av de behandlete typer.

Er det noen som husker mer?

Sjekk dette dokumentet:
Direktoratet for Byggkvalitet: Brannkrav til utvendige kledninger.
- Vurdering og anbefaling om sikkerhetsnivået som stilles til utvendig kledning er på riktig nivå for bygninger brannklasse 1.

Gå til side 20 av 70 - Punkt 5.5, 5.6, 5.7 og 5.8

Hovedfunn:
5.5. De fleste malte/beisede trekledninger antenner senere enn royalbehandlet trekledning
5.6. Royalbehandlet kledning har en raskere varmeutvikling enn malt/beiset kledning
5.7. Total varmeavgivelse, som har betydning for brannspredning, er bedre for malt/beiset trekledning enn royalbehandlet trekledning
5.8. Kritisk varmefluks, som har betydning for brannspredning, er bedre for malt/beiset trekledning enn for royalbehandlet trekledning

Ganske nedslående lesestoff!!

Her kan du se brannutviklingen i Royalbehandlet, Malt og Beiset kledning.

royal.jpg

...og SINTEF
Brannsikkerheten i boliger med royalbehandlet trekledning er vurdert av SINTEF.

Royalkledning utgjør en risiko for personsikkerheten for bygg som er behandlet her dersom:
- det kun er rømningsmulighet (vindu/dør/trapp) via én fasade, og den fasaden har royalkledning

Royalkledning utgjør en risiko for verdisikkerheten for bygg som er behandlet her dersom:
- det er takutstikk med eller uten lufting som kan føre til horisontal brannspredning til nabobranncelle eller vertikal brannspredning til loft (gjelder ikke sprinklet bygg)
- bygget har overbygg, carport eller lignende
- det er fare for brannspredning til eller fra nabobygg

Vi har vurdert Royalkledning på det nye huset vi planlegger.
Etter å ha les denne tråden og sjekket litt på nettet, lest litt fagrapporter, så er det jo ingen tvil.
Royal kledning brenner bedre og raskere enn annen kledning.
Kan jo ikke si at det frister å stå ved det valget vi har gjort?

Hva ville dere gjort? Byttet til en alternativ kledning?

Ja, Royalbehandlet kledning brenner vel noe bedre enn f.eks. beiset eller malt kledning.
Det er kanskje ikke så rart når Royalbehandlingen innebærer at kledningen settes under trykk og tilføres godsaker som skal sørge for at treverket holder lenge. Denne type godsaker har en lei tendens til å brenne godt.

Av alle bestanddeler på et hus ville ytterkledningen vært det som bekymrer meg minst.
Når flammene har nådd ytterkledningen så er brannen mest sannsynlig svært godt i gang og alle familiemedlemmer er ute.

Jeg ville kuttet ut mobillader gjennom natten ved siden av en svært brennbar seng og gardiner først.
Ville også hatt brannvarsler i alle rom i huset, også inne på soverommet.

Kledningen er noe som bekymrer meg minst, faktisk.

Nå er det ytre brannfare som er relevant for kledningsbord på et hus det er snakk om, ikke spredning innenfra og ut, da er det jo for sent uansett.
Det er noe å ha i bakhodet når en skifter kledning på hus og det er risikoen for påtenning/spredning av flammer. Det kan være at søppeldunken har tatt fyr, elektrisk feil i garasje som har startet en brann, brann i nabohus eller i verste fall påtenning av en gjerningsmann.
Jo lengre tid det tar for brannen å spre seg, jo lengre tid har man på å komme seg ut til sikkerhet, hvert sekund teller.

Personlig skal vi ikke ha royalkledning av andre grunner, men det hjelper ikke at det er mer brennbart.

• Like
Reaksjoner: Flynt

Det bør nok bekymre deg ganske mye.
Nå er det snakk om ytterkledning, og da er det nok fornuftig å velge en som ikke overtenner ved første tilløp til skogbrann, en drittunge som tenner på en søppelbøtte eller et fyrverkeri som går i feil retning.