Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Smurfomat

Korporal
23 Feb 2025
5
0
Vi rydder i garasjen og har tidligere brukt Roundup ganske flittig rundt om på eiendommen.
Vi vet at Roundup er potente saker, så vi bruker det ikke der vi dyrker mat, men ganske hyppig rundt innkjøring, asfaltkanter, støttemurer osv.

Nå kom plutselig naboen innom og han kunne fortelle at Roundup nå var forbudt i kongeriket Norge og at det nå var ulovlig å oppbevare og benytte det.
Dette gjaldt visstnok både landbruk og private.

Stemmer dette, evnt. fra hvilken dato?
Seneste for 4 uker siden så jeg det til salgs i et gartneri. :rolleyes:

61983_base_61983-base.jpg 5502.jpg 61930_base_61930-base-91298061930-49257.jpg

Det var utgått (Godkjenningen) og jeg har prøvd å finne roundup GEL, men tror denne tok livet av noe den ikke skulle fordi den finner jeg ikke.

De ble jo saksøkt plenty over there (USA) og tapte.

En domstol i San Francisco mener, at sprøjtegiften Roundup har givet en landmand i Californien kræft. Nu skal retten tage stilling til, om producenten Monsanto har ansvaret.

Men bønder kan ennå benytte dette.
Det er jo det eneste som virker.

• Like
Reaksjoner: Smurfomat
Glyfosat (RoundUp) i høye konsentrasjoner kan kun kjøpes av de som har sprøytesertifikat, stort sett i forbindelse med næringsvirksomhet. Lavere konsentrasjoner av stoffet er tilgengelig for allmennelig salg. Bruken og salget av glyfosat er begrenset grunnet høy toksisitet for vannlevende organismer. Bevisgrunnlaget for menneskelig toksisitet fra glyfosat er tilnærmet ikke-eksisterende. EU-komisjonen i samarbeid med en rekke andre nasjonale autoriteter vurderte i 2017 glyfosat som "lite trolig at er kreftfremkallende i mennesker".

Har selv en gigantisk Parkslirekne i hagen som jeg behandler med glyfosat som bekjempelse. Er eneste som fungerer på planten.

• Like
Reaksjoner: Smurfomat