Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trulz

Menig
8 Feb 2026
3
0
Vi har et hus fra 2008 med Villavent balansert ventilasjon med roterende varmegjenvinner.
Systemet fungerer bra, men jeg opplever av og til at matlukt og noen ganger litt bad-såpe-lukt kan merkes svakt på tilluften i stua.
Det er ikke konstant, men nok til at jeg har begynt å irritere meg.

Jeg skjønner at roterende gjenvinner kan gi litt overføring, men hvor går grensa mellom "sånn er det" og "noe er feil eller feiljustert" ?
Er svak lukt-overføring et kjent fenomen med roterende gjenvinner, eller bør man mistenke feil trykkbalanse/innregulering?

Kan feil på rotortetninger eller for høyt avtrekk på enkelte soner gi mer overføring?
Hva bør jeg sjekke først (balanse mellom tilluft/avtrekk, kjøkkenhette-løsning, bypass/rotorhastighet)?
Og hvis man vil redusere dette mest mulig – er det tiltak som faktisk hjelper uten å bygge om halve anlegget?

Nei, det gjør den ikke.
Det er en egen ventilator som kaster luften ut på yttervegg, som for øvrig er på motsatt side av ventilasjonsaggregatets innsugsventil.
Men, det er en avtrekksventil på kjøkkenet som går til balansert ventialsjon.

Det er noe smitting i roterende veksler. Dels ved at noe luft i veksleren ikke går ut, men kommer tilbake, dels ved at det er tettinger mellom sonene og selve trommelen. Disse pakningene kan kanskje bli slitt over tid?