Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Maya

Sersjant
28 Jan 2025
11
5
Vi holder på å pusse opp et bad i leiligheten hos min mor.
Badet er ferdig flislagt og klar til montering av skap, speil dusjkabinell, håndkleholdere, knagger, dusjhyller osv.
På fredag hadde vi en gjennomgang av hvor vi ønsker alt montert, men da kom det opp en diskusjon vi ikke var forberedt på.

Rørlegger forklarte at han boret hull i flisene, dyttet inn en plastplugg og fylte hullet med silikon, før han skrudde fast det som skulle monteres.

Vi spurte om han ikke bare kunne lime fast knagger, såpeholder, dorullholder. Altså de små lette tingene.
Og at han bare skrudde dusjvegger, speil, og vask. De store tunge tingene.

Nei, var svaret. Da gir jeg ikke garanti på jobben. Det bare dette ned og så må jeg komme tilbake og lime igjen og igjen.
Han mente det var helt uproblematisk å bore hull i membranen og skru, det ble helt tett med silikon.

Vi vil ikke ha hull mer en strengt tatt nødvendig. Og i hvert fall ikke i dusjsonen.

Kan han fraskrive seg hele ansvaret slik på denne måten?
Bare fordi vi ikke vil bore 8-9 hull til knagger, koppeholdere, hånkleholdere, såpehylle i dusjen og dorulholder?
Vi synes det er helt urimelig og vi ba om å få tenke på det før han monterer.

Vi forsøker ikke være vanskelige, men vi forstår ikke hvorfor garantien på badet skal bortfalle bare fordi vi ikke ønsker å borre masse hull i fliser på et nytt bad.
Er vi urimlige?

La han lime de enkle tingene, men uten garanti.

Garantien skal jo gjelde på alle de andre tingene.

Mindre hull er mye bedre, plutselig ombestemmer man seg for type enkle holdere og da har man en haug med hull i flis.

Polymer lim er så sterke og seige nå at liming i dag burde ikke by på problemer, men løsne vil det nok en dag i fremtiden.

• Love
Reaksjoner: Maya
på badet vårt har vi 5-6 knagger, som ble limt på veggen for eh 12 år siden nå. badet er daglig i bruk. ingen tegn til at dem noen gang løsner. har dog ikke prøvd og dra i dem, men de sitter nok godt enda :)

med dagens lim-produkter hadde jeg nesten ikke vært bekymret for og lime fast dusjdører og :ROFLMAO:(y)

• Love
Reaksjoner: Maya
Ja, det tenker vi også, at lim vil sitte mer enn godt nok for vårt bruk. (y)

Det er ikke snakk om en offentlig garderobe med maksimal slitasje! :rolleyes:

Utfordringen er at hvis rørlegger skal lime, så krever han at vi signerer på et skriv hvor garantien på badet bortfaller.
I skrivet står det ikke spesifisert at det kun gjelder det som er limt.
Jeg føler virkelig ikke at vi kan skrive under på noe slikt.

Dette er en meget spesiell rørlegger som jeg ikke ville benyttet flere ganger.

Kan det være en mulig løsning at han selv skrur opp dusjvegger, speil og skap og gir badet full garanti.
Han har jo strengt tatt ikke noe annet valg(!)
...og så limer dere selv opp de knaggene, såpedispensere og dassrullholdere som dere selv ønsker om noen dager.

Hvorfor vil du i det heletatt betale en fagmann for noe så simpelt`?
Betal han for å skru de store tingene, så limer du de enkle greiene selv når badet ellers er ferdigstilt.

@Flemming , jeg er helt enig i ditt spørsmål og tenker også at vi lett kan lime disse tingene selv etter at han har skrudd opp de store tingene. (y)

Utfordringen er at dette er i min mors leilighet og hun er en godt "voksen" dame.
Hun har betalt 370.000 for dette badet og er fryktelig lei seg for at rørlegger truer med å trekke alle garantier kun som en følge av at hun ikke ønsker at han borer hull i flisene. Mor sier hun ikke tør dusje rett på flisene hvis hun vet at det er boret hull for å henge opp en såpehylle.

Løsningen du beskriver er nok den beste, slik saken står nå.
Rørlegger skrur dusjvegger, speil og skap.
Vi limer opp resten etter overtagelse.