Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Benjamin

Sersjant
28 Jan 2025
17
4
Først sporer @SuperSmooth av tråden til @HyttUlf og får beskjed av @Administrator om å legge elektromafia-diskusjonen ut i egen tråd.
Så sporer jeg elektro-mafia tråden av ved å blande inn rørleggermafiaen, så etter oppfordring fra @Administrator, så skiller jeg denne diskusjonen ut i denne tråden:

Rørlegger-mafiaen og rørlegger-lobbyen i Norge - En sterk pådriver for stadig nye krav og stigende byggekostnader?

Sidespor-varsel! :)
Nå hører ikke dette hjemme i denne "elektrodiskusjonen", men det er veldig sterke krefter som jobber for at det skal være totalforbud for Ola Nordmann å utføre noe arbeid overhodet på eget baderom. Dvs. ikke lov å rive gammelt, ikke lov å bygge opp veggkonstruksjon, montere noe utstyr (inkl. dusjkabinett, badekar og baderomsmøbler, ikke lov å legge membran på vegg og gulv, ikke lov å flislegge. Hvis det synes hadde vunnet frem, så er det utrolig sørgelig, tenker jeg.

I dag er det faktisk slik at man kan utføre alt arbeid selv, fra riving av gammel bad, oppbygging av nytt, membran på gulv og vegg, skifte sluk, legge rør, montere møbler.
Eneste du trenger er en dyktig elektriker som kan legge eventuelle varmekabler, trekke strøm og gjøre klar til taklamper.
Dette synes jeg er en ordning vi skal tviholde på i Norge.

Jeg føler ganske sterkt for å beholde retten til å pusse opp og flislegge mitt eget bad.
Jeg mener det ville være helt krise hvis jeg ikke fikk lov til å montere et baderomsmøbel eller skifte en oppvaskmaskin på kjøkkenet uten å ringe en rørlegger.

service_rorlegger.jpg

• Like
Reaksjoner: OddG
Som IT-konsulent gleder jeg meg til den dagen man ikke kan koble til et tastatur uten fagbrev.
Men ja, helg enig med deg ;)
Blir for dumt at en ikke skal kunne gjøre som en vil med hva en selv eier.

• Love
  • Haha
Reaksjoner: Zalo og Pelle