Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tanition

Sersjant
10 Mar 2025
24
13
Noen som har erfaringer med robotklipper til plen som har lengre stigning på ca 30-35% mellom to platåer?

Har forsøkt å lese meg opp på både husqvarna, gardena, worx osv som det står takler slike stigninger, men ser kundeanmeldelsene er svært sprikende om de faktisk takler noe som helst i plenen eller ikke.

Noen her som kan dele erfaring med ikke helt plan plen og robotklipper? Er samme for meg om det er med grensekabel eller gps egentlig, tror jeg ville foretrukket kabel for å være sikker at jeg ikke plutselig finner den ute på veien xD

Her i Bergen er dette et veldig relevant og vanlig problem for mange med ujevne eller kuperte tomter, og erfaringene varierer ofte – nettopp fordi terreng, gresskvalitet, underlag og installasjon spiller så stor rolle i hvordan klipperen faktisk presterer.

Noen hensyn jeg mener du bør ta hensyn til ved stigning (30–35 % = 16–19 grader) er at stigningprosenten produsentene oppgir gjelder ofte maks i korte partier, og ikke nødvendigvis konstant helling over lengre distanse. Underlaget spiller også etter min mening stor rolle, hvis det er glatt jord, løs torv, vått gress (mye av her i Bergen) eller hjulene ikke har grep, mister roboten fort fremdrift uansett hvor kraftig den er på papiret.

Ser at på Husqvarna sine Automower (f.eks. 310 Mark II, 430X, 450X) modeller tåler opp mot 30–45% stigning (450X opp til 45%). Dette forutsetter vil jeg tro at gresset er jevnt og ikke altfor glatt, og den installeres riktig, med kablene lagt ut slik at den ikke må snu i bakkene.

Min erfaring her i fra Bergen for å få det til å fungere i bakker, er å unngå at roboten må snu i selve bakken. (sørg for at snu-områder er på flatere partier/områder)
Bruk grovere hjul. Husqvarna og noen Worx-modeller ser jeg tilbyr dette som tilbehør.

Anbefaler også at du har en tydelig kabelgrense også på skrå partier, og bruk gjerne guidekabel for retur. Du bør nok unngå høyt, vått gress i bakken (mye vått gress i Bergen) da spinner mange klippere uansett merke.

Jeg ville lagt pengene i en Husqvarna 430X eller 450X, spesielt om du har mye og ujevnt terreng. Hørt at den takler stigning bedre enn de fleste og har et velutviklet system for å finne tilbake, og du kan evt. ha grensekabel for trygghet.

Sjekk gjerne også ut Ambrogio-robotklippere, som er mindre kjent men hørt at de er veldig kraftige og laget for mer krevende terreng. Sett noen av de her i Bergen, og noen modeller klarer faktisk opptil 45–55% stigning.

Mye reklame ute å går for Mammotion klippere, som skal klare 80% helning og er GPS basert. Dyr, men en god del billigere enn Husqvarna.

Hei
Kjøpte meg nylig en Ecovacs RTK O800, og har delvis svært bratt plen. Den fungerer stort sett godt, med noen unntak ved at den da roter seg litt bort/tror roboten tipper ved for mye helning. Totalt sett fungerer det OK, men skulle gjerne vært enda mer sømløst.

@Tanition
Vi har ganske bratte partier som må klippes og vi har nylig kjøpt en Stihl iMOW 7 Pro.
Den er ganske kostbar, men klarer virkelig å klippe 5000m2 og takler hellninger på 45%.
Foreløpig har den vært verdt hver krone.

Stihl har også mindre modeller for de som har færre kvm med gressplen som skal klippes, men samtlige klarer 45% hellning/stigning.
Stihl har egne terrenghjul som tilleggsutstyr og da klarer Pro-modellene hele 55% stigning/hellning.

De har også billigere modeller som ikke klarer 45%, men "kun" 40% hellning/stigning.
Utvalget finner du på denne nettsiden.

Jeg satset på Stihl robotgressklipper som en direkte følge av mitt positive bekjentskap med Stihl Motorsager.
Har ikke angret et sekund.

Skjermbilde 2025-05-07 160526.jpg Skjermbilde 2025-05-07 160539.jpg Skjermbilde 2025-05-07 160553.jpg

Jeg kjører denne i min hage.
Husqvarna Automower® 435X AWD NERA

Kabelfri AWD robotgressklipper som mestrer bratte skråninger opptil 70 % og plener på opptil 3500 kvadratmeter.

Har ikke nok erfaringsgrunnlag til å gi en (y) eller en (n) , men det kan vi komme tilbake til over sommeren.

gg45.jpg ssssssss251.jpg ssssss37.jpg ddddd7.jpg dd02.jpglll8.jpg

Jeg så en youtube video hvor Mova 600 ble testet, og i bakgrunnen mens han pratet så jeg at den navigerte en vanskelig helning svært godt. Den var på tilbud til en pris jeg kunne leve med selv om jeg ikke ble fornøyd.

Den takler plenen helt fint, ingen problemer med lengre helning, heller ikke problemer med groper osv.

Så for de som er skeptisk, og ikke vil bruke for mye penger, er det mulig å få på plass noe brukbart :)

• Like
Reaksjoner: Yalla