Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Stein

Menig
28 Mar 2025
3
2
Vi har en tomt på ca. 2 mål (2000kvm) og når vi trekker ut hus, garasje og parkerings er det ca. 1200 kvm.
Tomten er helt flat, men det er mange bærbusker, frukttrær og andre småbusker.
Skigard rundt det hele.

Er det noen som har en robotgressklipper å anbefale?
Gjerne er av god kvalitet, som holder i mange år og som klarer hele plenen på en lading.
Finnes det?

Stort pluss hvis jeg slipper å grave ned kabel rundt hele eiendommen.

istockphoto-1195272256-612x612.jpg

• Like
Reaksjoner: Ortoped
Har satt opp er noen modeller jeg vil anbefale som passer ditt behov, ut ifra det du skriver.

Kan jo også legge til at her for oss som bor i Bergen er det stor fordel å velge en robotgressklipper med god vannbeskyttelse (for eksempel IPX5-klassifisering).
Jeg mener dette er viktig fordi at den da tåler regn og fuktighet (mye her i Bergen), enklere rengjøring (IPX5-klassifiserte modeller kan ofte spyles med en hageslange), du får forlenget levetid på klipperen, da fukt og vannsprut kan skade elektronikken i dårlige/billigere beskyttede modeller, og hageforhold der evt. plenen har områder med dugg tidlig om morgenen eller sent på kvelden, vil en vannbeskyttet modell kunne klippe gresset uten problemer.

Robomow RS615U
Denne modellen er ideell for store plener/hager og kan klippe gressplener på opptil 3000m² under optimale forhold. Den har en klippebredde på 56 cm og kan håndtere hellinger på opptil 36% stigning. Den kan styres via en app og har en innebygd regnsensor.

Greenworks Optimow 15
Denne modellen er for store plener/hager og kan klippe gressplener på opptil 1500m² under optimale forhold. Kan håndtere hellinger med opptil 35% stigning.
Den kan styres via en app og er vanntett, noe som gjør den enkel å rengjøre.

Robomow RK 1000
Denne modellen passer for plener/hager opptil 1000m² og har en klippebredde på 21cm. Den kan håndtere hellinger på opptil 45% Oppgir at den har en batteri-tid på 90 minutter med en ladetid på 45 minutter. Den er også utstyrt berørings-skjerm og sikkerhetssensorer.

Cramer RM 1000
Denne modellen passer også for plener/hager opptil 1000m². Kan håndtere hellinger på opptil 35%. Oppgitt klippe-tid på 150 minutter.
Oppgir at den er stillegående med et lydnivå på 57dB (usikker på om det har noe å si på så stort område). Er IPX5 vannbeskyttet noe som gjør den enkel å rengjøre med en evt hageslange.

Tusen takk for glimrende innspill @ferale!
Her var det mye nyttig info for en førstereisende med robotgressklipper.

Sånn rent umiddelbart er det første som slår meg at "tradisjonelle" brands er utelatt. Er det bevisst?
Tenker på Stihl, Husquarna, Stiga osv.

Står de tradisjonelle merkevarene igjen på perrongen og nye brands har feiet de av banen?

• Like
Reaksjoner: Ortoped
Tusen takk for glimrende innspill @ferale!
Her var det mye nyttig info for en førstereisende med robotgressklipper.

Sånn rent umiddelbart er det første som slår meg at "tradisjonelle" brands er utelatt. Er det bevisst?
Tenker på Stihl, Husquarna, Stiga osv.

Står de tradisjonelle merkevarene igjen på perrongen og nye brands har feiet de av banen?

Slik jeg ser det har Husqvarna og Stihl ofte høyere priser enn f.eks Robomow , Greenworks og Cramer. Husqvarna og Stihl har jo som kjent store forhandlernettverk og serviceordninger i Norge, noe som gjerne kan bidra til høyere priser på disse modellene, men dog også bedre support/service.

Men du kan jo se evt da på Stihl iMOW RMI 632 og Husqvarna Automower 315 Mark II modellene. Disse modellene har støtte for GPS/logisk navigasjon som kan være en fordel for deg siden du har mange busker og trær, og da unngår at klipperen bruker unødig tid på å finne veien. Merk deg at Stihl iMOW RMI 632 ikke er IPX 5-klassifisert, noe som jeg mener er viktig her i Bergen. Kanskje ikke så viktig for deg.

• Like
Reaksjoner: Skigard og Ortoped
Merk deg at Stihl iMOW RMI 632 ikke er IPX 5-klassifisert, noe som jeg mener er viktig her i Bergen. Kanskje ikke så viktig for deg.

Forstår!
Bestandighet mot vann og sprut er viktig for meg. Jeg tenker at godt og jevnlig renhold med hageslange og kost er viktig for å sikre lang levetid.
Det er i hvert fall min erfaring når det gjelder alle andre typer bensindrevne gressklippere.