Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Benjamin

Sersjant
28 Jan 2025
12
3
Ja, da ser det ut til at undertegnede har klart det store.
Kjøpte en fin Karcher K7 Premium på Coop OBS Bygg til den nette sum av 6995,- sent i fjor høst.
Nå rett etter middag gikk jeg ut for å rydde litt i hagen og der fant jeg den nye høytrykkspyleren tittende opp fra en snøhaug.
"Noen" har rett og slett glemt den ute bak garasjen. Kjedelig!

Tok den inn i garasjen og varmet den opp med en vifteovn.
Det ble mye vann og mye søl.
Koplet den til stikkontakten og den starter normalt og så bare står den og surrer.
Koplet til vannslange og vannet renner bare rett igjennom maskinen. Ingen økning i trykk der altså.
Maskinen virker bare "surre og gå på tomgang".

Hva tror dere? Er den ferdig?
Den har da frosset full av vann. Noe håp?

frost10.jpg

Dette lover ikke godt.
Skjer det ikke noe når du klemmer inn knappen på pistolen?

Når du kopler til strøm starter motoren å gå, trykket bygges opp i et bitte lite "kammer".
Når dette trykket er stort nok er det en føler som kjenner at det er høyt trykk, og motoren starter.
Når du presser inn knappen åpner du opp, trykket faller i kammeret, og motoren starter for å holde trykket oppe.
ENten er dette "kammeret" eller "huset" fryst sprekk eller i stykker.
Alternativt er trykkbryteren fryst i stykker.
Jeg holder en knapp på det første, fryst kammer.
I dagens samfunn får du et vanskelig valg. Enten kastr og kjøpe ny.
Eller legge ned masse jobb i å demontere, finne delen, finne noen som vil selge delen, betale ca 1500,- og så montere.
lykke til'

• Like
Reaksjoner: Benjamin
Reparerte en rimelig Kärcher maskin for noen år siden. Maskinen var enkel å demontere, fant hvilken del som var skadet. Kärcher har gode tegninger, og alle deler kan kjøpes. Ikke noen stor kostnad på delen.

Monterte delen, og maskinen fungerte helt som før.

Ved at motoren starter vil jeg anta årsaken til manglende trykk er lekkasje. Finn ut hvilken sted det er lekkasje.

• Like
Reaksjoner: Benjamin og Vesper