Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Pwb

Korporal
16 Feb 2025
7
2
Har en dobbel carport med støpt dekke, der har mye av gulvet gått i oppløsning. Det er ca 5-10mm av toppen som løsner i flak. Har tenkt å få bort alt som er løst/ikke sitter skikkelig og få på nytt. Men hva bør brukes? Vil det lønne seg å utbedre skadene først også legge ett topplag over hele?

Ahh, samme her, så denne tråden følger jeg med stor interesse!!

Jeg var overbevist om at det var salt fra bildekk som har løst opp betongen over tid.
Men, jeg har hatt en fagmann her for å se på mitt tilfelle og han er klar i sin dom - det er gjort en feil under støping.
For mye vann, utvasket sement, i topplaget under herding. Det gir en svak overflate som lett flasser av.

Har vurdert, etter fagmannens råd, å pigge løs alt som er løst, prime, og deretter 3-5 cm påstøp med B40 betong.

• Like
Reaksjoner: Pwb
Er nok samme her ja, hadde håpet på å klare meg med 1,5-2 cm påstøp. Hvor tynt kan man legge B40?

Minste anbefalte tykkelse for påstøp med B40 er 20mm.
Jeg har alltid lagt påstøp 20-30 mm på denen typebegonggulv, og jeg har tilgode å se at det sprekker opp i ettertid.
Husk bare å bruke godt med primer av god kvalitet. Det er spesielt viktig når man har tynt påstøp.
Utelater man primer vil man få alt for rask tørkeprosess og dårlig heft til underlaget.

• Like
Reaksjoner: Pwb
Tips til B40 og primer? 40kvm 2cm gir 800liter,altså 80 sekker ca. Tvangsblander eller funker det med vanlig fallblander? 4 sekker i en 120 liter blander? 20 runder. Joa, bør gå det.

Her hadde vi i tillegg feil med fall på gulvet, og valgte å avrette og flislegge. Tykkelsen ble vel fra 2-3 og opptil 30 mm om jeg husker rett. Lukket garasje, ikke carport.

Tips til B40 og primer? 40kvm 2cm gir 800liter,altså 80 sekker ca. Tvangsblander eller funker det med vanlig fallblander? 4 sekker i en 120 liter blander? 20 runder. Joa, bør gå det.

B40 til småprosjekter har jeg kjøpt hos Coop OBS Bygg: Robust Støpemørtel B40.
...eller hos Byggmakker: Robust Støpemørtel B40.
Jeg har betalt 89,- per sekk hos OBS (sjekket kvittering nå), uvisst om det var på tilbud eller om de har skrudd prisen i taket siste 6 mnd.

Når det gjelder primer sverger jeg til Mapei sine produkter og i dette tilfellet Mapei Primer G.

Til denne type prosjekter anbefaler jeg alltid en litt stor blander, f.eks. en 160 liter fra Bauhaus.
2995,- for en 160 liter av grei kvalitet er en hyggelig handel.
Med litt størrelse på blanderen så får man unna masse før det begynner å stivne så alt for fort.

Skjermbilde 2025-04-17 114909.jpg