Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Villa

Menig
10 Aug 2025
4
1
Jeg er i gang med å renovere badet i 2. etasje og prøver å orientere meg i jungelen av løsninger før jeg setter i gang med rørarbeid og membran. Badet er rundt 4,2 × 3,0 meter, bygget på trebjelkelag med et avrettet betonglag på toppen. I dag er det et eldre (jern?)sluk med plastmansjett, og jeg ser for meg å bytte til en mer moderne løsning. Fall mot sluk ligger i dag på omtrent 1:100, men jeg ønsker å oppgradere dette til minimum 1:50 for å sikre et robust oppsett som tilfredsstiller TEK17-krav og god våtromspraksis. Veggene skal flises opp til omtrent 2,1 meters høyde og over dette blir det malt. Gulv og de nederste delene av veggene får membran.

Det jeg lurer mest på, er valg av sluk og membransystem. Jeg står mellom tradisjonelt gulvsluk med plastmansjett koblet til 110 mm PP-rør, eller et nyere gulvsluk med avtakbar flens og rist som gir enklere tilgang for rengjøring. Siden huset ligger relativt lavt vurderer jeg også en løsning med sluk hvor man kan kombinere med tilbakeslagsventil, men jeg er usikker på om det gir reell merverdi eller bare mer komplisert vedlikehold. Erfaringer mottas med takk.

Når det gjelder tettesjikt, vurderer jeg to veier: enten en tradisjonell løsning med smøremembran på gulv og vegg, eller sveisemembran på gulvet kombinert med foliemembran på veggflater. Det jeg lurer på er hvor viktig dokumentasjonen av selve overgangen mellom membran og sluk er i praksis, og hva som typisk er fallgruvene hvis man ikke er nøye. Jeg har forstått at fall og høyde rundt sluk er et område hvor mange gjør feil, og jeg vil gjerne høre hvordan dere har løst dette i deres prosjekter.

En annen ting jeg tenker på er hvor langt opp langs veggene anbefaler dere at membranen trekkes? Jeg forholder meg til våtromsnormen, men det er nyttig med praktiske erfaringer fra dere som allerede har gjort dette.

Kort fortalt er jeg ute etter tips til konkrete produkter, membran- og sluksystemer som dere er fornøyde med, og gjerne tilbakemeldinger på hva dere ville gjort annerledes hvis dere skulle bygget badet på nytt. Har dere bilder av sluk-detaljer og falloppbygging, eller gode lenker til prosedyrer og testdokumentasjon, så setter jeg stor pris på det.

På forhånd takk for gode tips og erfaringer, og jeg gleder meg til å høre hvordan dere har løst lignende prosjekter.

Mvh
Villa

TEK17 sier vel noe slik:
Våtrom skal ha sluk og gulv med tilstrekkelig fall til sluk i den delen av gulvet som må antas å bli utsatt for regelmessig vannsprut.
forskriften krever tilstrekkelig fall, men spesifiserer ikke tall.

I veiledningen til TEK17, som brukes som praksisstandard, anbefales:
Minimum ca. 1:50 i dusjsonen (2 cm fall per meter)
Minimum ca. 1:100 på øvrige gulvflater i våtrom (1 cm per meter)

Det er dette håndverkere, takstmenn og kommuner forholder seg til i praksis.