Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

RåDyr

Menig
27 Okt 2025
3
0
Hei!
Sikkert flere enn meg som sliter med rådyr i hagen som spiser blomsterløker og knopper på små busker og trær.
Hva gjør man med slikt?
Hvordan skremme vekk rådyr?

hagen rådyr.jpg

Jeg tror ikke du klarer å skremme dem vekk. Gjerde må nok til åg dessverre, det må være høyt, de er flinke til å hoppe. Kanskje kan elektrisk gjerde være en mulighet, gitt at de er lov i boligstrøk. En kan ev forsøke med elektrisk gjerde innflettet i blomster etc i et forsøk på å lære dem at «blomster er farlige».

For 60 år siden var jeg «båtgutt» på Hankø. En av oppgavene var å trekke for et grovt fiskegarn som sperre for dådyr som de finnes endel av å øya. Garnet gikk fra fjellvegg til fjellvegg og var ca 2m høy

• Like
Reaksjoner: RåDyr
Jeg tviler på skremmedingser. De får såder omtale mhp å skremme mus og rotter. Neppe noe bedre med rådyr.

Rådyr og dådyr er vel såpass i slekt at vanlige folk knapt ser forskjell.

• Like
Hos meg har disse forbaskede rådyrene spist tulipaner, busker, frukttrær og andre kostbare vekster for mange 10-talls tusen kroner.
Her er tiltakene jeg har lært meg at fungerer i min hage, men jeg må variere "tiltakene" etetrsom rådyrene er fryktelig smarte og lærer seg hva som er "statisk" i hagen. F.eks. CD-plater fungerer i noen måneder, så er det bare å ta de vekk for sesongen.

Fysisk sperre
Å sette opp et gjerde eller netting rundt det utsatte området er den mest sikre metoden. Ifølge hageartikkelen bør høyden være rundt 1,8 m eller mer fordi rådyr hopper høyt.
Om man ikke ønsker å gjerde hele tomta (forstår at det er uaktuelt for mange), så kan man beskytte enkeltbed eller busker med netting over dem.
Hønsenetting på bakken rundt inngangspartier slik at det blir ubehagelig å gå der.

Velg planter de ikke liker
Selv om det ikke finnes «rådyr-sikre» planter, finnes det planter som gir lavere risiko. Eksempel: stauder og krydderurter med sterk duft eller uvanlig tekstur.
Fjern nedfallsfrukt og tulipaner/rosesorter som tiltrekker seg rådyr i stor grad.

Lukt / smaksspærrer
Rådyr reagerer på lukter og ubehagelige underlag. Noen tiltak:
Spraye hvitløk eller pepper rundt bedene.
Sprer blodmel eller saueull som lukter dyr – dette skal virke avskrekkende.

Visuelle eller lyd-skremsetiltak
Tiltak som reflekterende gjenstander (gamle CD-plater) som henges opp i trær i hagen i fiskesnøre.
Bevegelsessensorer med vannsprut eller ultralyd kan fungere i perioder, men effekten avtar fordi rådyrene venner seg til det.

• Like