Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Samvis

Menig
16 Mar 2026
1
0
jeg skal (eller har nettopp) lagt radonmembran og er litt stressa for at små gjennomføringer skal bli svake punkt som gjør hele jobben mindre verdt.
Har flere gjennomføringer: rør-i-rør til fordelerskap, et avløpsrør og noen elektrorør.
Ser mange løsninger med mansjetter, tape, lim og klemringer, men jeg blir usikker på hva som faktisk blir tett og holdbart.
Hvilke produkter/metoder bruker dere for å få varig tett gjennomføringer?

Jeg har blitt forklart at Radon er en gass som er svært flyktig og at tetting må utføres svært grundig.

Jeg har tidligere blitt fortalt at radon går gjennom det aller meste som trevirke, gips, betong, dampsperrer og lignende. Det eneste som kunne stoppe radon var slike radonduker og mansjetter.
I litt oppgitt humør tok jeg kontakt med Radoninspektøren / Radon Gruppen Norge AS for å forhøre meg med installasjon av radonbrønn/avsug som jeg skal ordne (skulle ha ordnet dette for lenge siden). Der forklarte jeg også at jeg angrer på at jeg ikke krevde radonduk istedet for dampsperre i grunn når vaskerom/bad ble utført i kjelleren.
Motparten sa at det er absolutt ikke er nødvendig med radonduk/mansjetter i rehab, disse blir nesten kun brukt til nybygg og at lutfttette materialer som betong og vanlige duker ikke slipper radon gjennom.
Så lenge at skiktet er lufttett så er det i orden da det er radonholdig luft som er i fokus.

Radonduk og mansjetter har en viss levetid de også, så før eller siden vil disse også gi seg.

Dette ville jeg ha gått over og utført:
- Tape i alle overlappinger og ved kantene til radonduken
- Ved rørgjennomføringer (avløp, vannrør, trekkrør, osv) fuget mellom rør og betong i selve sålen, gjerne i 2 omganger (bunnfyllingslist - fug bunnfyllingsslist - fug i topp).
- Tape alle punkter i forrige setning.

Ville ha gått for MS-polymer fugemasse med lang levetid og motstandsdyktighet som Tec-7 eller CT1 Tribid.
Tape kan du bruke Tesa Seal Flex dampsperretape , denne har lang levetid og vil ikke slippe taket de første tiåarene.

Radon siger ikke bare opp gjennom betongsålen, det siger også inn gjennom grunnmuren dog ikke like mye.

• Like
Reaksjoner: RåDyr og Samvis
Radon siger ikke bare opp gjennom betongsålen, det siger også inn gjennom grunnmuren dog ikke like mye.

Jeg har hørt at Radon er svært flyktig og at det alltid (i likhet med mye annet her i livet/verden) ALLTID velger minste motstands vei.
Er det et mikroskopisk undertrykk, så velger Radon den veien, fremfor å stange gjennom en betongsåle.

Du kan forsåvidt lage deg et eksperiment med en tom melkekartong eller plastkopp og lage noen hull i sidene. Tenn en fyrstikk og slukk den etter en stund under emnet, så kan du observere røykflyten oppover.
Du vil nok se at noe røyk smyger seg inn gjennom hullene, mens mesteparten vil flyve opp og forbi.

Sprekker i grunnmuren er ikke uvanlig og ja, det er en vei inn for radonen. Men med mindre du har vesentlig undertrykk, altså aktiv avsug for å skape undertrykk, vil ikke disse sprekkene oppføre seg som sugerør. "Mikroskopisk undertrykk" vil jeg antyde som en avtrekksvifte ala baderomsvifte som blåser ut fuktig luft, dette er definitivt ikke nok til å skape tilsvarende undertrykk.
Det "fine" med radon som kommer inn gjennom grunnmuren, er at en god del vil forsvinne ut igjen når luften flyver opp gjennom reisverket til etasjen over og ut ytterveggen. Igjen, med mindre du har vesentlig undertrykk.

Så hvis du har drenerende masser, som stein og grus, i det meste av området rundt huset så vil radonholding luft i seg selv gå gjennom disse massene.
Hvis du kun har tett masser rundt hele huset, som leire, så kan kjellerveggene virke som en slags sluse. Men da har du også en god del andre ting du må vurdere og gjøre tiltak mot.

• Like
Reaksjoner: RåDyr
Jeg la helsveiset radonmembran (asfalt) i kjelleren og da fikk jeg noen tuber av dette til å fuge rundt gjennomføringer. Gikk fra 900 til mellom 100-200bq. Med balansert ventilasjon på er det under 50.
IMG_1038.jpegIMG_5352.jpeg

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen