Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Patron

Menig
28 Sep 2025
4
0
Har målt urovekkende høye radon nivåer i kjelelren og tenker iverksette tiltak.
Det er sprengstein og rene steinmasser under plate og jeg vurderer radonbrønn med radonsug som et DIY-prosjekt.
Finner mye generelt, men lite konkret om radonbrønn, radonsug, sprengstein og eventuelle heldige og uhendige luftveier.

Noen som har tips eller tanker, så tar jeg gjerne i mot gode rådyr.
Ting jeg tenker møe på er:
Hvor i huset/tomta gir radonbrønn best effekt (midt, randsoner, teknisk rom)?
Hvor dypt og hvordan bygger man brønnen i sprengstein for å få sug i massene?

Er det en tanke å forberede flere uttak i tilfelle første plassering ikke fungerer?

Plasser brønnen mest mulig i senter av boligen hvis mulig, helst minimum 1m fra ytre grunnmur.

Når du har lagd hull tilsvarende rørdiameter (100/125mm er anbefalt), så graver du ut masser tilsvarende en 30l bøtte for hånd. Siden det er sprengstein, så grav ut det du kan. Helst så langt ned som mulig, men det er anbefalt å lage en liten hule under sålen.

Sprengstein er det beste å ha under sålen da det gir god luftflyt til å suge ut radongass fra grunnen.

Røret trenger ikke å gå langt ned forbi sålen, minstekravet er noen mm under toppen av sålen. Før det et lite stykke ned og bruk bunnfyllingslist og fugemasse til å få det tett (Tec-7 / CT1).

Jokeren i radonavsug er om interne grunnmurer går gjennom sålen og skaper egne lommer som avsuget kan ha trøbbel å håndtere. Tenker da at du må grave lengre ned og føre rør tilsvarende.

Andre ting du kan gjøre er å øke ventilasjonen i kjelleren, slike desentralisert vifter som alternerer mellom utblåsning og innblåsning.

Hos oss er det et tynt lag med pukk (type 5-8cm) og deretter sand. Sand og leire er det verste du kan ha da disse massene er tette. Hadde dialog med noen som jobber med radon og fikk et beroende svar at en behøver bare noen få millimetere med luftige masser til å ha effekt.