Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sniffer

Sersjant
8 Feb 2025
15
51
Vi har en gammel sliten vedklyver på hytta som lojalt har trykket utallige vedkubber med 7T trykk.
Nå er det nok slutt for den gamle traveren og jeg har lenge siklet på en helelektrisk vedmaskin fra Sverige.

Per Wikstrand - PW Vedmaskin

Du kan se den i action her:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Det er flere grunner til at jeg har lyst på denne:
  • Den kapper og kløyver i en og samme operasjon.
  • Den jobber stille, så jeg kan starte arbeidet kl. 7 om morgenen uten å vekke kjærring eller naboer.
  • Den skal visstnok være solid bygget og med få bevegelige deler holder den lenge.
  • En utprøvet modell fri for barnesykdommer.
  • God tilgang på reservedeler ved behov fra Sverige
  • 5 års garanti
  • Den tar tønner opp til 28cm diameter.
Prisen er 45.000 norske dollars ferdig levert på døren i Norge.
Jeg har fryktelig mye stor og liten bjørk, smågran og småfuru på hytta så jeg ser for meg at denne er veldig effektiv i bruk.

Hva tenker dere om denne?
Noen som tilfeldigvis eier en slik eller har testet i bruk?

Skjermbilde 2025-02-17 194149.jpg Skjermbilde 2025-02-17 194203.jpg Skjermbilde 2025-02-17 194307.jpg Skjermbilde 2025-02-17 194320.jpg Skjermbilde 2025-02-17 194254.jpg Skjermbilde 2025-02-17 194239.jpg Skjermbilde 2025-02-17 194227.jpg Skjermbilde 2025-02-17 194215.jpg

Kapasitet 17-18 kubikkmeter på en 8 timers arbeidsdag er helt ok.
Ikke på høyde med en traktordrevet landbruksmaskin, men veldig bra for en gjennomsnittlig hytteeier.
Da kan du lage et helt års vedforbruk på hytta i løpet av en helg og hjemme tar det kun en laang helg.

Har denne en norsk importør, eller må du vippe over til Sverige og hente den selv?
Prisen er det ikke noe å si noe på hvis kvaliteten er god.

Jeg liker spesielt dette med a tden jobber tilnærmet lydløst.
Det er veldig fint i ett bolig- eller hytteområde.

• Like
Reaksjoner: Sniffer
@lekteren , har hytte i Hallingdal og der er det 400V stort sett alle steder, både boliger og hytter.
Når det er sagt kan PW Vedmaskin leveres med 230V 3-fas motor på 7,5HK, men da krever den treg 32A kurs og industristikk.
Det er snakk om en tusenlapp ekstra for bytte til denne type motor.

Ja, det krever mye effekt å klippe en 28 centimeter trestamme tvers av - og så kløyve - i en og samme operasjon.

Den leveres med traktordrift, og før kunne man få den med bensinmotordrift, men da er jo "stille opreasjon" borte som dugg for solen.

• Like
32A 230 eller 16A 400 trefas er jo mye det samme - må ha elektriker uansett :-) Synes denne så veldig fin ut, eneste jeg lurer litt på er hva man gjør med litt store/vanskelige kubber - har den mulighet til feks å bare kløyve, men ikke klippe de på 40cm?

• Like
eneste jeg lurer litt på er hva man gjør med litt store/vanskelige kubber - har den mulighet til feks å bare kløyve, men ikke klippe de på 40cm?

Jeg er redd svaret er enda mer spennende utstyr i vedboden @oddbjoh :)

Per Wikstrand - PW Klyven

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Skjermbilde 2025-02-18 103912.jpg Skjermbilde 2025-02-18 104032.jpg Skjermbilde 2025-02-18 104016.jpg Skjermbilde 2025-02-18 104047.jpg

• Like
Reaksjoner: Trygve
Jeg har testet denne. Ikke veldig mye, men en kort test.
Ble veldig imponert over resultatet.

å ikke kløyver rent.
Som @Kranglefanten skriver så hverken kapper eller kløyver den "rent", me ni mine øyne er det også dens styrke.
Vedkubbene som kommer ut er - min erfaring - fulle av sprekker og vridninger etter kløyveprosessen.
Den blir rett og slett litt "knust" i prosessen.

Dette gjør at veden tørker rekordraskt og brenner veldig godt.

Prisen ble for stiv for meg, men hvis jeg hadde hatt 400V i veggen så hadde jeg løpt og kjøpt!

Per Wikstrand - PW Vedmaskin

Veldig smart og fin maskin dette. Liker spesielt at den er helt stille.
Noen som vet hvor lenge en kniv holder i praktisk bruk, og evnt. hvordan denne enkelt kan slipes?
F.eks. hvor lett det er å demontere kniven og slipe den med vinkelsliper eller slipesten el.?

Veldig smart og fin maskin dette. Liker spesielt at den er helt stille.
Noen som vet hvor lenge en kniv holder i praktisk bruk, og evnt. hvordan denne enkelt kan slipes?
F.eks. hvor lett det er å demontere kniven og slipe den med vinkelsliper eller slipesten el.?
Hvis du sjekker siden deres så hevder de at kniven i utgangspunktet er vedlikeholdsfri og kun skal slipes dersom den får skader - og da med vinkelsliper eller lignende.

• Like
Reaksjoner: HTS
Hvis du sjekker siden deres

Takker! (y)
Fant det etter litt leting i bruksanvisningen (vedlagt for referanse).
Jeg ser den skal tåle å klippe spiker uten å ta nevneverdig skade.

Skulle uansett likt å vite hvor komplisert operasjon det er å demontere kniven for sliping, og evnt. pris på ny kniv, før jeg evnt. kjøper.

Skjermbilde 2025-02-21 102345.jpg

Vedlegg

Får ikke redigert, men regner med jeg kunne designet en som bruker veksel prinsipp og da trenger en mye mindre kraft og slitasje på å dele veden.

Screenshot 2025-02-22 104217.jpg

Utrolig fin vedmaskin. Jeg har sett den i bruk, men ikke testet den selv.
Jeg ser for meg at den er aldeles nydelig på småbjørk opp til 20cm. Ja er den nok veldig effektiv.

Vedkubbene som kommer ut er - min erfaring - fulle av sprekker og vridninger etter kløyveprosessen.
Den blir rett og slett litt "knust" i prosessen.

Dette var også det første jeg la merke til. Masse "mikrosprekker" i treverket som følge av at det blir klippet og ikke saget over.
Vedkubbene blir ikke så strøkne, men alle disse sprekkene gjør tydeligvis at veden tørker fort og brenner godt.

Jeg må få sett om det er en forhandler på østlandsområdet hvor jeg kan dra og tafse litt på den.

Utrolig effektiv og stillegående maskin.
Har sett den i aksjon og den jobber raskt og effektivt.
Prisen er frisk, men ikke helt carcy. Kvalitet koster!

Jeg har brukt en eldre versjon av dagens modell i en årrekke.
Prinsippet er det samme og konstruksjonen er ganske lik, så jeg vil si at det nesten er samme maskin.
Om mulig er den nye enda bedre.

Denne vedmaskinen fra Per Wikstrand er litt i en klasse for seg selv og kan ikke sammenliknes med andre billigere varieanter.
Den jobber svært stille og kapper stokker på 25cm tvert av uten å mukke, og det er ganske unikt.
Den kappet f.eks. 30 cm kubber og i samme operasjon kløyver den veden.
Som flere andre har nevnt "knuser" den treverket i samme operasjon, så det blir mye knuseskader og vrideskader i treverket - i positiv forstand.

Deilig å jobbe lydløst på søndag morgen uten å bekymre seg for følsomme naboer på morgenkvisten.

Sjelden har jeg sett treverk tørke så raskt og brenne så godt som ved produsert av denne maskinen.
Anbefales.