Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fersk

Menig
14 Feb 2026
3
0
Våknet i dag med kaldt hus. Vannbåren varme fra dobbeltmantlet bereder.
Turvann og returvann ligger på 20 grader. Ligger vanligvis på vel over 30 grader.

Trykket i ekspansjonskaret var mye lavere enn det skal. Jeg har etterfylt vann for en times tid siden til 1,5 bar.

Fortsatt ingen effekt på turvann eller returvann.

Er jeg utålmodig, eller kan det være trøbbel noe annet sted?

Litt krisestemning i heimen nå med minus 20 utenfor husveggen.

hva er varmekilden? kun tanken og el-kolber? eller er det tilknytta en annen varmekilde?

med kun 20gr tur/retur så er det noe som ikke lager varme lengre. hva er det som styrer dette systemet?

Kun dobbeltmandtlet bereder som kilde.
Fast innregulerte kurser.
Utetemperaturkompensering.
Sirkulasjon utføres av grundfos alpha pumpe

Skaff deg et voltmeter og sjekk om kolbene får strøm. Et tangamperemeter kan også være aktuelt, men koster mer og det kan være vanskelig å komme til. En nødløsning for å måle strøm er å bruke AMS-måleren. Unøyaktig og litt styr.

Takk for innspill og tanker så langt.
Nå er jeg på vei til flyplassen, men jeg skal forsøke få tatt et bilde når jeg er tilbake i heimen.

Det som er status nå, og som gjør meg veldig forvirret, er at det ser ut til at temperaturen har stabilisert seg på 22 grader.
Tenker da på tur-temperaturen. Den ligger på konstant 22 grader.
Retur-temperaturen varierer litt, men ligger stort sett på 19-20 grader.
Utetemperaturen har variert mellom -14 og -20 , men turtemperaturen ut fra berederen ligger så godt som stabilt.

Skaff deg et voltmeter og sjekk om kolbene får strøm.
Ja, jeg måler ordinær nettspenning (234V) over elementet på berederen.
Tangamperemeter viser et strømtrekk (når den trekker strøm) på 12,8 - 13,4 A.

Ettersom jeg skulle reise bort noen dager, så har jeg montert 4 termostatstyrte varmeovner rundt i huset i håp om at det vil løpte innetemperaturen til de 23 gradene vi er vant til.

Men, jeg forstår stadig mindre av hva som er feil.

Ja, jeg måler ordinær nettspenning (234V) over elementet på berederen.
Tangamperemeter viser et strømtrekk (når den trekker strøm) på 12,8 - 13,4 A.

Hva forventer du at den skal trekke - sånn totalt? 12-13A er jo litt litt lite om det er snakk om å varme opp et helt hus med -15 ute, mitt varmeanlegg har nok behov på nord om 10kW når det er skikkelig kaldt ute, med enfas så snakker vi da mer om 30A enn 13A.

Ta et bilde av moroa og legg ut, kan hende det er trefas og at endel av elementene har røket - eller som andre skriver at styringen har tatt kvelden.