Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Flemming

Løytnant
21 Feb 2025
86
26
Hei.

I stua er det en kombinasjon av tregulv (under tidligere laminat) og betong etter at par vegger som er fjernet for å lage større stue.
Nå har jeg ei stue på ca 50m2 hvor det omtrent er forskjeller høyde på opp mot 2cm fra høyest til lavest.
Tregulvet har litt varierende nivåer, så er det betongen i tilegg.
Planlegger skru tregulvet i bjelkelaget for å fjerne knirk, så nytt gulv. Må gjerne av gulvet, helst rette det.

Så lurer jeg på, enkel jobb og gjøre selv eller noe man burde leie inn firma for`?
Hva kan man se for seg av pris for å gjøre det selv vs innleid arbeidskraft? Bor i Kristiansand.
 
Å avrette et gulv er tungt og hektisk arbeid, mest fordi vekt på det som skal fordeles og at det stivner ganske fort. 50 kvadratmeter er et ganske stort område, så dersom du skal avrette dette selv så bør du samle sammen til en dugnad: 1 person måler opp vann, to personer blander og bærer inn bøtte. En person heller bøtte på gulvet og aller helst bør ytterligere en person bidra med å fordele avrettingsmasse slik at det faktisk blir helt rett (selv de mest tyntflytende massene trenger hjelp for å flyte helt korrekt ut).

For 50 kvadrat hadde jeg leid inn noen med blandepumpe og slange for å flytstøpe, med mindre det er i en leilighet i en høyere etasje. Alternativt dele opp arbeidsområdet i soner.
 
Takk, det er snakk om omtrent 2,5 etasjer opp fra parkeringsplass.
Hva er normal pris på slikt tro?
 
Hei @Flemming !
Vi leide pumpebil til en tilsvarende jobb. Vi hadde 60m2 som skulle rettes av i 3. etg.
Det var 22mm avvik fra topp til bunn, så vi bestemte oss for å rette av 30mm fra laveste punkt.
Da blir laveste sparkeltykkelse 8mm og tykkeste 30mm.

Det gikk vel med ca, 2,0-2,5 m2 med det som blir stående i pumpe og rør.
Da kommer han med lastebil, har med egen vanntank, pulver og mixer.
Setter opp pumpen, foretar en flyt-test av blandingen og når alt er ok så pumpes sparkelmassen 3 etasjer opp i en tykk slange.
Veldig renslig og fint.

På forhånd hadde vi satt ut sånne plastføtter som vi gikk over med lasermåler og klippet av til riktig høyde.
Når pumpemannen kom var hans jobb å legge ut sparkelmasse jevnt utover til det dekket just over alle toppene på plasteføttene.
Det tok 30 minutter så var han ferdig. 4-6 timer etterpå var det mulig å gå på gulvet.

Tror det var Weber, eller Heydi som kom med pumpebilen.
Vi betalte 17.500 kroner for jobben.
Det ble 100% strøkent og null støv, søl og skitt.

Neste gang vi får et slikt behov hadde vi gjort det på samme måte igjen. Helt sikkert.

Prismessig så var det en oppstartsavgift og så betalte vi noe som x.x kroner per kilo sparkelpulver (eller hva det heter).
Totaltprisen ble 17.500,-
 
Leie bil. Betale 10-15.000 for jobben. Slippe masse søl.
Garantert helt plant gulv.
Jeg hadde ikke vært i tvil.
Har rettet av gulvet i flere ulike prosjekter og det er helt kanonbra!
FLere ganger har vi lagt tynne "depron-plater" og limt fast varmekabler.
Så avrettet.
 
Hadde ikke tenkt på dette i det hele tatt, bestill pumpebil og få det ordnet skikkelig.
En kan risikere at en ikke jobber fort og effektivt nok ved manuell blanding.
 
En kan risikere at en ikke jobber fort og effektivt nok ved manuell blanding.

Det er jeg helt enig i.
Med manuell blanding, selv med tvangsblander, så er det veldig vanskelig å jobbe fort noe til å sluttresultatet blir pent.
Å støpe 2-2,5cm på 50m2 er så godt som umulig uten tvangsblander og pumpe.

Ved godt forarbeide (nivelleringspinner ferdig att ut) og pumpebil kan du bruke all energi på å få et fint resultat - ikke på selve blandeprosessen.
 
Høres ut som det er bil som gjelder da.

  1. Jeg kan ikke med sikkerhet vite hvor mye jeg trenger, må jeg bestille et vist antall liter eller kan bilen fylle på det jeg trenger og stoppe der? Dumt å bestille for lite, men også dumt å bestille for mye. Eventuelt hvordan kan jeg finne ut hva jeg trenger. Skjevheten er jo ikke presis.
  2. @Astrid, leser dere avrettet 30mm fra laveste punkt selv om avviket var 22mm . Hva var hensikten med dette?
  3. Hva slags laser brukes @Astrid ? Har en slik grønn krysslaser, men den har laser på topp og dermed blir høyden på strålen om trent 10cm
  4. Er det problematisk at "massen" kommer borti undersiden av gips-planene på vegg? For det gjør dem nok en del steder.
  5. Hva slags forarbeid må jeg gjøre? Regner med underlaget må være lejaskesikkert i større eller mindre grad, men hvor tett må dette være, forarbeid?
Kom gjerne med en liten innføring til en som aldri har brukt avrettingsmasse ^^
 
På punkt 2 er det pga at avrettingsmassen må ha en viss tykkelse for å ikke sprekke ved herding. Det er noen som sier de kan legges i tynne lag ned mot 1mm, men det vil som regel ikke holde, samt at de merkes som selvnivellerende som også blir feil da alle masser må bearbeides for å få ut luftbobler og hjelpes til å flyte helt ut.

Forarbeid så vil dem som pumper avretting legge ekspansjonsbånd (eventuelt skumme) mot vegg, så gipsplatene vil ikke suge til seg fuktighet fra avrettingsmassen. De vil også gå over og prime sponplatene (går utifra du har gulvsponplater) for at gulvet ikke skal suge til seg all fuktighet som massen trenger.
Vurder å skru gulvspon for å sikre mot fremtidig knirk hvis bygget er noen tiår gammelt.
 
@Flemming,

Når spør du @Astrid , men jeg tillater meg å svare:

Punkt.1 De trenger å vite sånn ca. hvor mye du trenger, slik at de vet om de skal ha med tilhenger med ekstra sparkelmasse. Dem mengden du skal ha er svært beskjeden, så de har GARANTERT tilstrekkelig med pulver på en enkel bil uten tilhenger. Du betaler for medgått mengde. Mest sannsynlig er prisen for oppmøte like stor som forbruket, i ditt tilfelle.

Pkt.2. - Vil tippe at hun ønsker 8mm overdekning på høyeste punkt.

Pkt.3 likeveil :-) Det brukes en nivelleringslaser, hvor mottager sitter på en stav(/pinne.

Pkt.4 - Du må legge på et ekspansjonsbånd rundt det hele før pumpebilen kommer. Avrettingsmassen er som vann og må ikke kommer i kontakt med gipsen.

Punkt 5. - Du må prime gulvet. Montere ekspansjonsbånd nede langs gulv, altå båndet monters på vegg. Så må du sette ut nivelleringspinner i riktig høyde, se pkt. 3.

Kom gjerne med en liten innføring til en som aldri har brukt avrettingsmasse

Din viktigste jobb er forberedelsene.
  1. Prime gulv med kvalitetsprimer, f.eks. denne.
  2. Montere ekspansjonsbånd langs vegg, nede ved gulv.
  3. Sette ut nivelleringspinner over det hele, ikke spar på antallet.
  4. Stille inn nivelleringslaser på høyeste punkt + noen millimeter overdekning.
  5. Gå rundt med lasermottager og knipe av nivelleringspinner med tang, slik at topp nivelleringspinne er lik topp sparkelmasse.
  6. Så er det klart for sparkelbil - de klarer seg selv,
  7. Når sparkelen er herdet (x-antall timer) tar du en bladkniv og skjærer løs den delen av ekspansjonsbåndet som stikekr over sparkelmassen.
  8. Så er det klar for klinkekuletesten :) Kjøp inn en liten pose klinkekuler og hell de utover gulvet. Nyt synet av et 100% flatt gulv. Klinkekulene triller IKKE rundt omkring (y)
 
Takk så mye for gode svar. :)
Ettersom jeg skal ha det ut mot stua blir det nok kanskje nærmere 65m2 i gulvareal.
Har lagt ved noen bilder relevant til videre spørsmål her.

Nivelleringslaser i denne sammenheng er ikke helt det samme som en krysslaser? Anbefaling til en, eller om dette kan leies i Kristiansand?
Ettersom jeg må ha masse inn på kjøkkenet så kan ikke en laser treffe alle områder samtidig (innhuk)

Når det kommer til peis/skorstein så ser dere det er plass for det. Jeg har kjøpt en Morsø ovn jeg skal ha her, lurer på om avretningsmasse kan gå rett over murunderlaget eller om det burde unngås? Regner med slik avretning fint klarer belastning av en peis på oppunder150kg?

Som dere ser på bildene er det partier med hull i gulv hvor jeg har fjernet vegg eller innboksing, disse må jeg få dekket før avretting, tips? Bare bygge til med lekter og tre slik at det blir solid og litt under nivå?

Så til fremgangsmåte, jeg tolker det slik at jeg må gjøre følgende:
  1. Tette hull og sprekker i gulv
  2. Skru undergulv i bjelkelag
  3. Smøre primer over hele gulvet
  4. Montere ekspansjonsbånd langs alle kanter
  5. Bruke laser til å legge ut masse pinner
  6. Sparkelbil kommer og ordner med resten, de ordner med å få lagt dette flatt utover gulvet.
Så, har dere anbefaling til Firma i Kristiansand jeg kan forhøre meg med?



0587644f-ae1d-4b19-a999-b6c0f7918f51.jpg
482665181_1846968476095675_3758415861519099901_n.jpg
482920274_669422075627958_1280535529166700708_n.jpg
483797472_1663171934585184_6023628870960669874_n.jpg
 
Når det kommer til peis/skorstein så ser dere det er plass for det. Jeg har kjøpt en Morsø ovn jeg skal ha her, lurer på om avretningsmasse kan gå rett over murunderlaget eller om det burde unngås? Regner med slik avretning fint klarer belastning av en peis på oppunder150kg?

Som dere ser på bildene er det partier med hull i gulv hvor jeg har fjernet vegg eller innboksing, disse må jeg få dekket før avretting, tips? Bare bygge til med lekter og tre slik at det blir solid og litt under nivå?

Så til fremgangsmåte, jeg tolker det slik at jeg må gjøre følgende:
  1. Tette hull og sprekker i gulv
  2. Skru undergulv i bjelkelag
  3. Smøre primer over hele gulvet
  4. Montere ekspansjonsbånd langs alle kanter
  5. Bruke laser til å legge ut masse pinner
  6. Sparkelbil kommer og ordner med resten, de ordner med å få lagt dette flatt utover gulvet.
Så, har dere anbefaling til Firma i Kristiansand jeg kan forhøre meg med?
Jeg kan ikke så mye med lasere, så her kan jeg ikke bidra med noe dessverre.

Det skal gå helt fint med avrettingsmasse der du har tenkt å ha peisen, murunderlagget vil faktisk hjelpe på stabiliteten til avrettingsmassen.
De aller fleste avrettingsmasser er sementbasert og som kjent har sement/betong høy kompressjonsstyrke men tåler lite strekklast, derav bruk av armeringsjern. :)

Jeg ville ha prøvd å gjøre slikt du beskriver med å skru støttende trevirke under hullene og gjerne skrudd over tilpassede gulvsponplater slik at du får et solid grunnlag til avrettingen.

Fremgangsmåten din er upåklagelig, høres ut som en god plan.

Angående firmaer i Kristiansang kan jeg heller ikke hjelpe med, men jeg ville ha sendt ut forespørsel til flere entrepenører og fått tilbud fra flere.
En kan fort få en fornemmelse av person/firma når dem er der fysisk, om det er noen du tenker du stoler på til å gi jobben til (klok av skade fra min side).
 
Bruker bare en vater til å måle ned i fra laseren når du skal sette ut nivå pinner.Lag det ett referansepunkt på feks veggen, så kan du flytte laseren mot kjøkkenet.
 
Som dere ser på bildene er det partier med hull i gulv hvor jeg har fjernet vegg eller innboksing, disse må jeg få dekket før avretting, tips? Bare bygge til med lekter og tre slik at det blir solid og litt under nivå?

Gulvet må være 100% tett.
Flytstøpen er tynn som vann, så selv små hull og sprekker vil medføre problemer.

Svære hull eller sprekker må tettes med treverk som gir bæring
Små hull kan tettes med byggskum / fugemasse.
 
Det må være solid under, fest alt som kan flyte.
Finn ut hvilken masse de vil bruke og når den er selvbærende i mm
Mange legger gibs basert og de er ikke selvbærende ved f.eks under 3cm.
Gips basert kan heller aldri legges til 0mm.

Løst tre som kan flyte og gi etter ville jeg tynnet en tre lim og sauset godt inn først.
 
Har vært i kontakt med en som nok kan avrette med masse.
Nå har jeg vært og kjøpt skruer for å skru ned i bjelkelag slik at jeg slipper knirk, men det er et problem.
Det er ikke synlige spiker/skruer, så vet ikke hvor bjelkene er.

Gulvet på bildene mine et slik jeg ser det et tregulv med gulvspon under. Ønsker ikke fjern dette da jeg er avhengig av høyden til dette gulvet.
Men hvordan vet jeg da hvor jeg skrur.
Prøvd å hamre og lytte, men vanskelig.

Prøvde en stander-søker jeg hadde, men fant ut at denne var defekt.
Er det verd å kjøpe ny stander-søker for å undersøke, dvs, vil den klare finne bjelkelaget igjennom 3-4cm tre?


Kanskje leie en pro ala https://www.hygglo.no/i/437-bosch-wallscanner-d-tect-120 ?
 
Sist redigert:
Den proff Boschen har kun 38mm dybde søk på treverk, Zirco sine på clas har mer enn dette. Min jeg fikk i gave hos gjør det selv for flere år siden har deep scan 78mm

Så ville leid en som har dypere søk på treverk. Disse er jo egentlig kun beregnet for å se gjennom enkel/ dobbel gips. Så av og til kan de bli forvirret å gi feil signal om man beveger de for raskt over tre for å søke etter tre under.
 
Men hvordan vet jeg da hvor jeg skrur.

Du trenger kun finne en gulvsville, deretter er det cc60 til neste osv.
Det er nok greiest å knakke litt på gulvet og skru/teste til du finner en sville.
Deretter måle ut 60 cm og teste.
Hvis du bommer så prøv 1cm til høyre og venstre side.
 
Var noen synlige sviller en plass, og målte derfra, så fikk skrudd veldig mye i går :) Tror jeg har kontroll på skruingen nå.
Akkurat det her med å skru er egentlig en rimelig tilfredsstillende jobb.:cool:
 
  • Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
@Flemming,

Sist jeg gjorde en slik jobb var i 2019, men det bør gi deg en god pekepinn.

Se vedlagte dokumenter.
  • Prisliste Weber Gulvavretting Pumpebil
  • Pumpebil på vei til deg - Hva må være på plass
  • Forutsetninger for Weber gulvavretting

Her ser du forutsetninger for levering, priser osv.
Jeg benyttet Weberfloor 140 Nova og det ble 100% strøkent.

Håper du får litt nytte av dokumentene.
 

Vedlegg

Håper du får litt nytte av dokumentene.

Det er dette jeg ELSKER med denne type forum, altså når det deles denne type dokumenter.
Disse dokumentene besvarer SÅ mye jeg har lurt på når det gjelder bestilling av pumpebil og flytstøp.
Takk!
Med denne prislisten så får jeg også en ide om pris, genialt!
Takk. Takk. Takk!