Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gmoe

Korporal
16 Jun 2025
7
0
Har et ildsted som har fungert perfekt i mange år.
Det er snakk om en standard Leca-pipe fra 2005 og en Nordpeis peisovn som har vært i jevnlig bruk i snart 20 år.
Super varme og fin trekk, aldri noen problemer.

Plutselig, nær sagt ut av det blå, det komplett umulig å få fyr i ovnen.
Når jeg lukker døren er det ikke antydning til trekk.

Når jeg tenner opp og lukker glassdøren ender det opp med bare sot på vinduene og et brennkammer som er helt sort av sot og røyk.

Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd og gjerne tanker om hvordan jeg kan få fart på peiskosen igjen?

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her vil du sikker få en mengde gode forslag fra forumets deltagere.
Jeg kan godt starte med råd #1:

#1 Sjekk at pipeløpet ikke er tett.
En dau grevling, mår, kråke, ugle eller...kanskje en dau julenisse🎅 vil med sikkerhet skape problemer.
Opp på taket. Av med pipehatt. Lyse ned i pipen med en konsentrert stråle.

• Like
Reaksjoner: Gmoe
Evt bare ta samme lommelykt og et speil ned i kjelleren og lys opp feieluka, mindre sjanse for å dette ned.

Feiren her tok bare bilde nedenfra med mobilen og tilhørende lys, funker kanskje det også.

• Like
Reaksjoner: Gmoe og ByggeSnobb
Har dette ildstedet en friskluftkanal til yttervegg?
Og kanskje en ventil på denne kanalen?
Kan være verdt å sjekke om denne kanalen er blokkert, eller enda enklere; noen har kanskje vridd på friskluftventilen?

• Like
Her fant feieren starten på et fuglerede innenfor feieluka.

Gjennom årene hadde de funnet mye rart i pipene, men de ventet fortsatt på at Julenissen skulle vise seg ;)

• Like
Liten status.
Har nå lyst gjennom pipen fra både oppsiden og nedsiden.
Det ser helt glimrende ut! Full åpning!

Fremdeles null trekk!

Da har du jo utelukket en feilkilde - bare å fortsette. Du kan teste en ting til - åpne ovnsdøra, ta en fyrstikk, tenn den og hold den i sprekken mellom ovn og ovnsdør. Da kan du se at flammen trekkes inn i ovnen. Hvis ikke er det noe galt mellom ovn og pipe kanskje?

Om det trekker fint med døra åpen så kan du se på tilluften. Sjekk at alle passasjer er åpne etc. Og, sånn for ordens skyld - åpne et vindu i rommet du fyrer i, bare for å utelukke undertrykk i huset?

Du kan teste en ting til - åpne ovnsdøra, ta en fyrstikk, tenn den og hold den i sprekken mellom ovn og ovnsdør. Da kan du se at flammen trekkes inn i ovnen. Hvis ikke er det noe galt mellom ovn og pipe kanskje?
Flammes trekkes mot ovnen.
Røyken trekkes opp i "taket" på ovnen og det so mfor meg ser ut som ut pipa.
Så lukker jeg døren og flammen slukker.

Om det trekker fint med døra åpen så kan du se på tilluften. Sjekk at alle passasjer er åpne etc. Og, sånn for ordens skyld - åpne et vindu i rommet du fyrer i, bare for å utelukke undertrykk i huset?

Hm, litt usikker på hvordan jeg får sjekket tilluften til ovnen?
Den skal ha en friskluftkanal, men usikker på hvor den kommer ut i friskluft.

Nøkkelen ligger nok i frisklufttilførselen din.
Den må være blokkert.

Fremgangsmåten @oddbjoh har ledet deg gjennom viser at det er en plausibel kilde til trøbbel.