Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

BoligSuppa

Menig
30 Nov 2025
3
0
Har et problem jeg muligens tror mange flere enn meg sitter med.
- Dårlig luftkvalitet i boligen selv om ventilasjonsanlegget tilsynelatende fungerer helt fint.

Hos oss merker vi mer dugg på vinduer, tyngre luft om morgenen og generelt mindre “friskhet” inne.
Aggregatet kommer ikke med noen feilkoder, viftene går, og filtrene er byttet for bare noen uker siden.
Ventilasjonsanlegget er fra det gode år 2007 (produsert) og 2009 (montert).

Er det mulig at ventilasjonsanlegget leverer for lavt luftskifte uten at det varsler?
Kan det være ubalanse, defekt sensor, tett varmegjenvinner, feiltrykksforhold eller noe med innreguleringen som har sklidd ut?
Eller kan kanalnettet faktisk gro igjen over tid og redusere kapasiteten?

Hadde vært supert å høre erfaringer fra andre som har opplevd “usynlig feil” på ventilasjon – altså problemer som ikke gir alarmer, men hvor komforten likevel blir merkbart dårligere.

Vi lurer litt på hvordan vi skal gripe dette ann.

Jeg tror de fleste balanserte anlegg overvåker kun motorer, temperaturfølere og eventuelle interne feil, men ikke om luftmengdene faktisk er riktige.
Jeg ville sjekket for tette filtre (byttet for å være helt sikker)
Så ville jeg sjekket om det er feil på avtrekk/tilluft (går viftene som normalt?)
Så ville jeg sjekket om varmeveksleren er tilsmusset/tett (fett, fukt, støv)

• Like
Reaksjoner: BoligSuppa
Jeg hadde et liknende problem for noen år tilbake (Villavent/Systemair).
Problemet da var at tilluftventilen, altså inntaket, hadde frosset igjen.
Ventilen var tett av is.
For meg var det en gåte, men det er noe logisk ved det hele.

Når jeg kontaktet de som hadde installert ventilasjonen, så var det første de bad meg sjekke is på inntaket.
Dette skjer åpenbart oftere enn folk tror, spesielt når:
...det er kaldt og fuktig ute
...anlegget går med høy avtrekksmengde
...filteret er litt tett
...huset har undertrykk
...inntaket sitter på en utsatt vegg eller på loft

Når kald uteluft trekkes inn gjennom inntaket, kondenserer luftfuktigheten på metall/risten.
Ved minusgrader blir dette til rim > mer rim > tett rist.
Ventilasjonsanlegget varsler ofte ikke om dette, fordi viftene fortsatt går normalt.

• Like
Reaksjoner: BoligSuppa