Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fredagstaco

Sersjant
20 Feb 2025
12
3
Hei!

Har kjøpt dør og glassvegg fra Megaflis type Celeste. Jeg skal feste disse i veggen, men trenger råd om plugger.

Oppbygning av veggene: betongblokker (med masse hulrom, et tynt lag betong, luft, tynt lag betong, luft osv.), limte baderomsplater 50mm, fliselim og flis. Totalt er det 65-70mm fra flis inn til betong.

Har noen tips til plugger- vil helst inn i betongen for solid feste.

Hei @Fredagstaco!
Jeg ville definitivt brukt noe som fester trygt og sikkert til betongen. Definitivt.

Noe ala dette med lengde som sikrer at du kommer solide10cm inn i betongen:
- Bauhaus: FASADEPLUGG FISCHER DUOXPAND 10X180MM 50STK
- Maxbo: Fischer Fasadeplugg sxrl 10x160 torx senkhode elforsinket a50
- Thaugland: ESSVE FASADEPLUGG GXL 10X200 FZV (25)

Tykkelsen følger ofte lengden på bolten, men både lengde og tykkelse tilpasser du det aluminiumslisten som monteres mot veggen tillater.

Husk å kjøpe en tube god våtromssilikon og fyll hullet stappe fult, slik at det tetter godt inn mot membran i vegg.
Også viktig å ikke skru for hardt til, bare akkurat passe.
En slik skrue har styrke nok til å sprekke en flis ved for stort moment.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Gode tips som @Chris skriver, ekstremt viktig det han skriver med å tilføye silikon i hullene og det med å stramme til. Det skal strammes "snug", altså at rammen skal strammes inntil veggen og ikke mer, selv om du føler at du kan stramme mer.

Gjorde den feilen når jeg monterte blandebatteri til badekaret for noen år siden. Strammet ekstra til da det var enda litt å gå på, så sprakk flisen.
"F**n" var første tanke som kom noen sekunder etter jeg forsto hva jeg hadde gjort. :p

@Fredagstaco , du må ikke finne på å kun lime en dør og glassvegg rett til flisene.
Det er riktig slik som det beskrives her, at limet er knallsterkt, men ingen ting er sterkere enn det svakeste leddet.
Du vil mest sannsynlig våkne til en glassdør som ligger i tusen knas, når du har dratt flisa rett av veggen.
Det er ikke en eneste seriøs rørlegger som hadde kun limt glassdør til dusj. Ikke en eneste. Beklager.

Ingen krav her at man går helt inn til solid betong, bredden på listene er 2.8cm Høyde 190cm I beskrivelsen står det at dørene skal hvile på gulvet, så gulvet tar vekten.

Så klart hadde det holdt med Polymer lim, seig som faen og limer til og med under vann.

Men ville såklart skrudd med anbefalte skruer ref: brukermanualen. Fordi da tar skruene ventuelle slag og støt.

Og man limer ikke til "en" flis, man limer til mange flis.

Feks.: Tec7 styrke på 310N/cm etter 3mnd. x 2.8x1.90cm

Sist redigert:
Det står vel strengt tatt i bruksanvisningen at profilene skal hvile på gulvet.
Men det står også at de skal monteres til vegg med 8 stk syrefaste bolter og plastplugger i 8mm hull i vegg.
Det står ikke et eneste sted at det anbefales montert kun med lim.

De to alternativene er slik jeg seg det:

1. monter med plugg- helst langt inn til betong.

Eller

2. monter med plugg som følger med- og saus på godt med lim i tillegg.

Jeg tror strengt tatt ikke at noen av alternativene er dårlige, og slipper jeg betongen er det deilig. Samtidig kan det nevnes at f.eks. spikerplugg har tidligere fungert svæææææært dårlig på denne betongen.

Det står vel strengt tatt i bruksanvisningen at profilene skal hvile på gulvet.
Men det står også at de skal monteres til vegg med 8 stk syrefaste bolter og plastplugger i 8mm hull i vegg.
Det står ikke et eneste sted at det anbefales montert kun med lim.

Ingen som sa brukermanualen sa lim.

Brukermanualen sier heller ingenting om at du må 200mm inn i en vegg for å finne solid emne. (det er hele poenget).

Ingen som sa brukermanualen sa lim.

Brukermanualen sier heller ingenting om at du må 200mm inn i en vegg for å finne solid emne. (det er hele poenget).
For min del er jeg ikke opptatt av manualen- men heller godt nok feste, for mange, mange års bruk. Spørsmålet er jo, uten å være en kranglefant- er det godt nok med lim og plugg til baderomsplater på 50mm.

For min del er jeg ikke opptatt av manualen- men heller godt nok feste, for mange, mange års bruk. Spørsmålet er jo, uten å være en kranglefant- er det godt nok med lim og plugg til baderomsplater på 50mm.

Yes!
Skrue, Plugg og Tec7 i 50mm Litexplate vil sitte som et skudd.
Ikke noe å lure på. Ingen grunn til å bore seg inn til betong.

Da blir det tur for å handle. Leser i manualen at det skal silikon på utsiden av dusjdørene, mens i den andre dusjen jeg har (montert av rørlegger i 2019) er det på innsiden. Hva er mest hensiktsmessig?

Da blir det tur for å handle. Leser i manualen at det skal silikon på utsiden av dusjdørene, mens i den andre dusjen jeg har (montert av rørlegger i 2019) er det på innsiden. Hva er mest hensiktsmessig?
Hvor mener du?
Tenker du langs aluminiumslisten som går fra tak til gulv og ligger an mot flisene?
Da ville jeg definitivt tatt silikon på kun den ene siden, og da på innsiden, mot fukt.
Hos meg er den montert med en tykk stripe på midten av listen mot vegg, men litt mot innsiden slik at det tøt ut litt overskytende silikon langs hele listen. Så la rørlegger en tynn stripe fra topp til bunn og trakk pent av det overskytende.

Hvor mener du?
Tenker du langs aluminiumslisten som går fra tak til gulv og ligger an mot flisene?
Da ville jeg definitivt tatt silikon på kun den ene siden, og da på innsiden, mot fukt.
Hos meg er den montert med en tykk stripe på midten av listen mot vegg, men litt mot innsiden slik at det tøt ut litt overskytende silikon langs hele listen. Så la rørlegger en tynn stripe fra topp til bunn og trakk pent av det overskytende.
Ja- den jeg tenker på. Som sagt har jeg på innsiden i dusjen oppe- mens på monteringsanvisningen fra Celeste døra står det spesifikt på utsiden.