Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Plymouth

Korporal
16 Feb 2025
6
2
Hei!
Sitter på jobben og plutselig går det opp for meg at rett bak stumpen her på jobben er det en veggmontert plastkanal med noe som likner modulbaserte kontakter.
Dette er noe jeg gjerne skulle hatt hjemme i teknisk rom.
Hadde vært fint å få ryddet litt i kabelrotet, både strømkabler, fiberkabler og nettverkskabler.

Er dette noe som kan kjøpes og monteres i private hjem, eller er dette kun noe man kan lovlig montere i næringsbygg?

1000020753.jpg

Det er fint mulig å få dette montert meg bekjent :-)

EDIT: Sjekk rapid systemet på Etman f. eks

Kort forklart er dette en TEK-123 installasjonskanal med innebygde stikkontakter og nettverksuttak. Dette brukes som ofte i kontorbygg, skoler og andre næringsbygg. Slike systemer er vanligvis designet for å være modulære og fleksible for større installasjoner. Disse leveres i fra ulike produsenter som Elko, OBO Bettermann, Schneider Electric, eller lignende.

Som alle vet så er det i private hjem strenge krav til fast elektrisk installasjon, og dette krever at alt arbeid med faste elektriske TEK-123 anlegg utføres av en autorisert elektriker. Slike systemer må monteres av en godkjent installatør dersom du skal koble den fast til det elektriske anlegget.