Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

AlfAlfa

Sersjant
28 Jan 2025
17
16
Er det noen problemer knyttet til å plassere en Thermia Atlas varmepumpe i et kaldt kjellerrom uten oppvarming?
Varmepumpen er jo ganske kostbar, så vil jo helst at den skal ha optimale forhold der den står.

Bør vi montere gulvvarme eller annen varme i rommet?
Må rommet være ventilert, altså koplet på det balanserte ventilasjonsanlegget?
Skjermbilde 2025-02-01 214339.png

Du bør på ingen måte tilføre dette tekniske rommet varme i form av elektriske varmekabler.

Det er en fordel om dette rommet er kjølig.

Ventilasjon er topp!

Tørt, kjølig klima er best!

• Like
Reaksjoner: Arne og AlfAlfa
Hei @AlfAlfa,
Jeg har hatt min Thermia Diplomat Optimum G2 i en teknisk rom i betongkjelleren under huset i snart 16 år.
Der står det trykkvannstank, septiktank ventilasjonsaggregat, sentralstøvsuger mm.

Det er jevn kjølig temperatur hele året.
Tipper det er 13 grader på sommeren og 8-9 på vinteren.
Aldri i nærheten av minusgrader.

Ettersom det er en kjeller under bakken, så tenkte jeg også at det var smart å kjøre en liten innluft og en liten utluft fra ventilasjonsaggregatet.
Dette sikrer ørlite varme og gir en tørr fin luft i kjelleren.

Selve varmepumpen avgir endel varme fra rør, vanntanker, ventiler, kraner, fordelingsrør mm.
Alt er isolert med skumkapsler, men litt blir det jo.

Kunne ikke falt meg inn å legge varmekabler i dette rommet nå som vi skal bygge nytt hus.
Det lengste jeg kunnet strekke meg er å sette inn en 200w frostvakt som settes til 5 grader, som en kriseløsning.
- Namron Frostvakt 200W
Skjermbilde 2025-02-02 133028.png

Vedlegg

Tåler alt utstyret frost?

Nei, du bør ikke utsette alt utstyret som er knyttet til vann-vann varmepumpe og vannbåren varme for frost.

Du kan sikkert frostsikre alle elementer i en slik løsning, men det er ingen god løsning.

En klok mann sa engang: Oppbevares helst tørt og kjølig!

Hvis rommet egner seg til å oppbevare en flaske brus og en pakke knekkebrød er du langt i riktig retning :p