Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SnabelTann

Korporal
15 Aug 2025
8
3
Holder på med grubling rundt nytt hus og trenger litt sparring rundt vannbåren varme. Jeg har lest meg grønn på nett, men erfaringene fra dere som faktisk har gjort dette selv veier mye tyngre enn brosjyrer fra leverandørene.

Kort versjon av planen slik den er nå: gulvvarme i hele huset, delt inn i soner per oppholdsrom og våtrom. Spisestue og kjøkken i åpen løsning på egen sone, stue for seg selv, soverom hver sin (eller skal man slå dem sammen?), og kjellerstue separat. Tenker også å legge tomme trekkerør frem til alle fordelerskap for fremtidige rørsløyfer, bare for fleksibilitetens skyld.

Hvordan bør man tenke soneinndeling for at huset skal bli både komfortabelt og energieffektivt?

Er det verdt å investere i enkel romstyring i alle rom, eller er det smartere å la turtemperaturen gjøre jobben og holde det “dumt men stabilt”?

Er det overkill å legge ekstra rørsløyfer for fremtidig mulighet til å kjøre lavere temperaturer / tettere sløyfer?

Ser dere stadig folk angre på noe – for få soner, for få rør, feil rørstørrelse, dårlig regulering…?

Målet er lav turtemp, jevn varme og god komfort, uten at jeg drukner i teknikk som må fikses og byttes om få år.
Men samtidig vil jeg ikke sitte der og irritere meg over at jeg ikke la inn en ekstra sløyfe når gulvet først var åpent.
 
Noe jeg ville gjort om igjen og/eller annerledes:

- Om man vil ha lav turtemp må man legge sløyfene tettere, vi har CC-30 og det er for mye særlig i kjelleren - burde vært CC-15/20.
- Noen åpne sløyfer og noen med termostater - vi har åpne i gang, vaskerom etc, men termostater stort sett på resten.
- Velg et selvbalanserende termostatsystem - våre termostater snakker med en sentral og balanserer seg i mellom, dette ser ut til å funke ganske greit.
- Legg VVB i absolutt alle rom, selv om du har elektrisk på badene - vi valgte bare varmekabel på bad, hadde lagt VVB i tillegg der også om jeg skulle gjort det om igjen.
- Legg strøm til alle fordelingsskap - det kommer du til å trenger når du skal ha styring
- Legg VVB i hele rommet, også under kjøkkenøyer, innredning, skap etc - det gjør ikke noe skade og gir fleksibilitet i fremtiden
- Gjør klart til kjøling - det betyr isolerte rørstrekk til fordelingsskap og forberedelser med isolert strekk videre til fremtidige viftekonvektorer
 
  • Like
  • Love
Reaksjoner: SnabelTann og Villa
Hei og tusen takk for godt svar - og ikke minst at du deler egne erfaringer @oddbjoh! (y)
Dette er veldig gode innspill.

Velg et selvbalanserende termostatsystem
Dette vil jeg gjerne ha inn med teskje :)
Hva er et "selvbalanserende termostatsystem" ?

Hvordan fungerer det? ...og har du et eksempel på produsent/modell som har dette?
 
uponor leverer selvbalanserende system.

selv har jeg kun utekompensasjon som kontrollmekanisme i mitt anlegg. dog er ikke dette helt representativt da jeg fortsatt har noen radiatorer i drift :) men det blir stadig mer gulvvarme.

har også veldig åpen planløsning. noe som gjør det litt lite hensiktsmessig å dele inn i soner
 
  • Like
Reaksjoner: SnabelTann
det som må balanseres er mengden vann til hver sløyfe. pga lengdeforskjeller på vannrør så vil man oppleve at vannet tar minste motstands veg med mindre man balanserer og kompenserer for dette.

hvordan uponor gjør dette er jeg ikke helt sikker på, men i dokumentasjonen sin så skryter de i alle fall av dette. regner med at de bruker gulvtempsensorene og justerer der etter. om dette fungerer i praksis veit jeg ikke.

alle vannbårne varme anlegg må jo uansett balanseres på en eller annen måte
 
Vi har Uponor sitt system som @lekteren sier ja, men rørleggeren prosjektert og balansert systemet i tillegg. Så utgangspunktet vårt var et relativt bra balansert system, men med en gang termostaten lukker den første sløyfa så er jo ikke systemet like bra balansert lenger.

Vi prøvde oss også med kun utekompensering, men solinnstråling og andre faktorer gjør at det blir for stor forskjell på kjelleren med tykke murer, litt dårlig isolert gulv og leietager vs 2 etg med veldig mye solinnstråling. Det kan nok fungere om man har "ideell" planløsning, men kan komme på mange hus hvor det nesten er umulig å få til.
 
Jeg har VBV med L/V varmepumpe. Har litt forskjellig av gulv. Begynte med Hunton sporplater, varmefordelingsplater og 16 mm rør med c/c 200 mm i 2. etg. Fungerer greit nok. Har også noen 16 mm rør nedstøpt med c/c 200 mm med flis på, dette fungerer også "greit nok". Det siste rommet jeg laget var kjellerstue på ca. 24 kvm, støpte ned 20 mm rør med c/c 200 mm, dette fungerer mye bedre enn de andre gulvene.

Nå planlegger jeg stue, og der blir det også VBV. Det er på bjelkelag og jeg har ikke så lyst til å støpe pga. vekt, men oppdaget at det finnes sporplater som lages med lavere c/c enn "det valige" (200 mm c/c for 16 mm rør og 300 mm c/C for 20 mm rør ser ut til å være veldig vanlig men er egentlig litt for høyt mener jeg), https://nordicfos.com/dk/shop/gulvvarmeplader

Så det blir enten 16 mm rør med c/c 150 mm fordelt på to kurser eller 20 mm rør med c/c 200 mm og én kurs på stua. Jeg må regne litt på flow og trykkfall før jeg bestemmer meg for løsning. Dette tror jeg blir veldig bra og har potensiale til å bli nesten like bra som kjelleren.

Styring blir mindre viktig jo lavere turtemperatur du kjører, og jo lavere turtemperatur du kjører jo mer effektiv blir varmepumpen. Nøkkelen til lav turtrmperatur er mye rør med så lav c/c som mulig. Ideelt skulle alle rom vært støpt med rør i spiral/sneglehus-møster med 100 mm c/c, men det er ikke realistisk å få til over alt.

Så jeg støtter anbefalingen om å få rør i alle gulv i alle varme rom. Få så lav c/c som mulig, det gir deg muligheten til å kjøre lavere turtemperatur. Det er alltid mulig å strupe flow på en kurs om det blir for varmt. Hvordan rørene legges kan aldri endres uten å rive halve huset, så det er veldig viktig. Styringsystem kan alltid skiftes ut om noen år om det ikke fungerer.
 
  • Like
Reaksjoner: kirderF