Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MidtOdden

Korporal
2 Okt 2025
5
0
Hei alle sammen!

Jeg holder på å planlegge uteområdene rundt huset, og har begynt å tenke på belysning. Jeg ser det finnes utrolig mange alternativer – fra klassiske vegglamper til pullerter, LED-strips i trapper og smarte spotter i bakken.

Det jeg lurer på er:
  • Hva har dere selv valgt av utebelysning, og hva fungerer best i praksis?
  • Er det verdt å gå for smart styring (app, tidsur, bevegelsessensor) eller holder det med vanlige brytere?
  • Hvordan har dere løst dette med strømtilførsel – lagt rør i bakken, eller kjørt kabler på enklere måter?
  • Er det noen lamper eller løsninger dere ikke ville valgt igjen?
Jeg er ute etter både praktiske tips, gode ideer og kanskje litt inspirasjon til hvordan man kan få til et uteområde som er både funksjonelt og koselig.

Har dere bilder eller eksempler dere kan dele, så er det jo ekstra kult!

Det er alt for mye lysvorter rundt pånye hus. Lysforurensning. Er vi blitt redde for natteørket? Her har gangveien langs elva fått flomlys, fremstår nå som ei conteinerhavn. Magien er borte!

Om en insisterer på utelys, fell det inn i gesimskassa og styr det med bevegelsesdetektor. Da tar du ikke nattutsikten fra naboen.