Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trygve

Sersjant
18 Feb 2025
15
2
Har et flislagt bad som ble pusset opp av tidligere eiere for ca. 10 år siden (2015).
Ukjent gjerningsmann og ukjent arbeidsmetode og materialbruk. Ingen dokumentasjon.

Men, det er jeg som må slite med følgene av mangelfullt arbeide:
Det pipler fuktighet i taket på undersiden av sluket. Taket i etasjen under er malt og det fremstår som åpenbart at det trykker på med fukt fra oversiden.
For meg kan det virke som om det er mangelfull tetting mellom gulvets membran (hvis det er noen) og selve sluket.
Ser forøvrig ingen betryggende tegn til membran under klemring.

Jeg ser for meg å pigge opp dette gulvet. Bytte sluk. Støpe nytt gulv. Legge ny membran.
Det er vel ikke noe håp om å løsne fliser rundt sluket og se om jeg kan "kople meg på" den gamle membranen (hvis det er noen) og lappe på med ny membran som klemmes under klemringen?

Så da blir spørsmålet: Må jeg regne med å pigge opp sluk, fjerne gulvfliser og veggfliser?
Altså nær sagt bygge opp hele badet på nytt?
Finnes det noen måte å redde dette på uten å renovere hele badet?

Hvis jeg så må pigge opp sluket.
Hvor mye må jeg påregne å pigge rundt selve sluket? 5-6 cm rundt hele?

Blir superglad for alle innspill!!

20250224_124422.jpg 20250224_124611.jpg 20250224_124523.jpg

Har du åpnet nedfra og sjekket? Om du er heldig så kommer lekkasjen fra rørene og da er det jo enkelt å fikse?

Tror det er vanskelig å få dette 100% med lapping, men kanskje det blir bra nok. Kommer jo også litt an på hva slags membran som ligger der, utfordringen er uansett å komme "under" den gamle membranen slik at du får overlapp til ny membran.

@oddbjoh, nei har ikke forsøkt å åpne nedenifra. I såfall må jeg pigge meg forsiktig opp.

Ja, du har nok rett i at det blir vanskelig med lapping...men det som ligger der er mest sannsynlig smøremembran i en eller annen form.
Det er ingen spor etter banemembran av noe slag.

Hvordan er tak og etasjeskiller bygget opp? Hvis det er trebjelkelag så kan det vel hende at sluk/rør ligger i bjelkelag og ikke i støp og at du bare kan åpne gipsen under for å få tilgang?

Beklager, det burde jeg ha skrevet i min åpningspost @oddbjoh.
Det er betong tvers igjennom. Ikke tilgang til noen rør eller synlige deler.
Betong etasjeskille altså, med påstøp og fliser.

Jeg ser ikke hvordan du skal kunne redde membranen på gulver når du pigger opp sluket.

Når gulvet skal bygges opp, ser jeg heller ikke hvordan du skal få membranen tett i overgang mellom gulv og vegg.

Slik dette ser ut må du nok påregne å strippe ned til betong/gips/rupanel/Litex, legge ny membran og flislegge på ny.

Helt tett blir det ikke, spørsmålet er om det blir tett nok de neste 5-10 årene mens man sparer penger til full rehab av badet. Noe annet som er litt drit med å pigge opp er at du risikerer at varmekablene i gulvet ryker - om du ikke hadde tenkt å ta hele gulvet...

Alternativet er en eller annen form for dusjkabinett, det finnes jo flere varianter av dette og fordelen er at resten av badet da ikke trenger å være vanntett.

Ta kun gulvet og kanskje en flis høyde på vegg?, så smøremembran oppå der, hadde lett stolt på det overlappet.

Og da prøve å få fallet skikkelig bra mot sluk.

Hos meg er fallet mot dør høyest ved sluk, samme hos brodern.

Ta kun gulvet og kanskje en flis høyde på vegg?, så smøremembran oppå der, hadde lett stolt på det overlappet.
Godt forslag, det er nok det som blir løsningen jeg går for.
Jeg ønsker bytte selve sluket og legge ny membran. Med en flishøyde opp på veggen kan jeg få det til å se ok ut.
Altså bruke samme flis på gulv og på første flisrad på vegg.

Ikke optimalt, men absolutt å foretrekke fremfor at det drypper.