- 18 Feb 2025
- 15
- 2
Har et flislagt bad som ble pusset opp av tidligere eiere for ca. 10 år siden (2015).
Ukjent gjerningsmann og ukjent arbeidsmetode og materialbruk. Ingen dokumentasjon.
Men, det er jeg som må slite med følgene av mangelfullt arbeide:
Det pipler fuktighet i taket på undersiden av sluket. Taket i etasjen under er malt og det fremstår som åpenbart at det trykker på med fukt fra oversiden.
For meg kan det virke som om det er mangelfull tetting mellom gulvets membran (hvis det er noen) og selve sluket.
Ser forøvrig ingen betryggende tegn til membran under klemring.
Jeg ser for meg å pigge opp dette gulvet. Bytte sluk. Støpe nytt gulv. Legge ny membran.
Det er vel ikke noe håp om å løsne fliser rundt sluket og se om jeg kan "kople meg på" den gamle membranen (hvis det er noen) og lappe på med ny membran som klemmes under klemringen?
Så da blir spørsmålet: Må jeg regne med å pigge opp sluk, fjerne gulvfliser og veggfliser?
Altså nær sagt bygge opp hele badet på nytt?
Finnes det noen måte å redde dette på uten å renovere hele badet?
Hvis jeg så må pigge opp sluket.
Hvor mye må jeg påregne å pigge rundt selve sluket? 5-6 cm rundt hele?
Blir superglad for alle innspill!!

Ukjent gjerningsmann og ukjent arbeidsmetode og materialbruk. Ingen dokumentasjon.
Men, det er jeg som må slite med følgene av mangelfullt arbeide:
Det pipler fuktighet i taket på undersiden av sluket. Taket i etasjen under er malt og det fremstår som åpenbart at det trykker på med fukt fra oversiden.
For meg kan det virke som om det er mangelfull tetting mellom gulvets membran (hvis det er noen) og selve sluket.
Ser forøvrig ingen betryggende tegn til membran under klemring.
Jeg ser for meg å pigge opp dette gulvet. Bytte sluk. Støpe nytt gulv. Legge ny membran.
Det er vel ikke noe håp om å løsne fliser rundt sluket og se om jeg kan "kople meg på" den gamle membranen (hvis det er noen) og lappe på med ny membran som klemmes under klemringen?
Så da blir spørsmålet: Må jeg regne med å pigge opp sluk, fjerne gulvfliser og veggfliser?
Altså nær sagt bygge opp hele badet på nytt?
Finnes det noen måte å redde dette på uten å renovere hele badet?
Hvis jeg så må pigge opp sluket.
Hvor mye må jeg påregne å pigge rundt selve sluket? 5-6 cm rundt hele?
Blir superglad for alle innspill!!