Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SofaSliteren

Sersjant
5 Feb 2025
10
2
Jeg prøver ofte å lage dekorative kurver eller hull til tekniske installasjoner hjemme, men kuttene blir sjelden glatte.
Hvilke teknikker, blader og tilbehør fungerer best for å oppnå presise kurver, og hvordan kan man kombinere stikksag og tilbehør for å få profesjonelle resultater på både små og større prosjekter?

stikksag kurve kutt.jpg

Jeg har hatt mye moro med å sage kurver og buer med stikksag, og her er et tips som har gjort jobben mye enklere for meg: Festool sin stikksag PSC 420 HPC4 sammen med tilleggsutstyr for buer og sirkler, f.eks. Sirkel og skinneadapter KS-PS 420 Set.

Grunnen til at jeg liker den er at den er veldig presis og har godt utvalg av blader, inkludert smale blader som følger kurver uten å bøye seg for mye. Festool har også et sirkelfeste/tilbehør som lar deg sage perfekte sirkler eller jevne buer – fungerer utrolig bra når man skal ha pene runde utskjæringer.

Teknikkmessig er det lurt å bruke smale blader, sage rolig og ikke presse for mye. Jeg pleier å understøtte materialet godt, og så tar jeg en liten runde med sliping etterpå for å få helt jevne kanter.

Hvis du virkelig vil ha kontroll og pene kurvekutt, så er Festool-løsningen gull. Litt dyrere, men presisjon og brukervennlighet gjør at man slipper mye irritasjon underveis.

Festool PSC420 HPC4.jpg sirkeladapter.jpg

Budsjettvarianten som ikke krever mye dollar:
Bruk et fint-skåret buet stikksagblad med mange tenner, lag flere tynne “førings-kutt” før du fullfører buen og ta det rolig.
En stabil klem og støtte under materialet hjelper også masse — og ikke glem å tegne buen tydelig først!