Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LesGo!

Korporal
6 Feb 2025
9
6
Ny enebolig, nye muligheter for å trekke datakabler og montere elektriske punkter.

Ønsker kameraovervåkning utendørs rundt huset.

Noen som har innspill til hvor kameraer bør monteres og hvilke type kameraer og lagringsenheter vi bør satse på?

Er det noen spesielle krav med tanke på skilting eller meldeplikt til datatilsynet?

kameraovervakning-skilt-smart.jpg wifi-kamera-med-panorering.jpg

• Like
Reaksjoner: Grønnskolling og Neo
Jeg ville ha plassert kameraer ved innagnspunkter til tomten, type gårdsrom/hageport, med dem rettet mot eiendommen slik at naboer og trafikk ikke vil bli med i bildet.
Nå har det vært en del kontroverser opp gjennom tiden når overvåkningskameraer ble populært, som f.eks Eufy, EZWIZ og Wyze. Disse sender mye data til servere i Kina.
TP-link har vært en del saker om nå grunnet sikkerhet i USA.
En løsning fra Arlo kombinert med lokal lagring hadde vært gunstig.

Som regel følger det med en basestasjon til disse kameraene som de sende videobilder til, som igjen gjør videoopptak tilgjengelig gjennom skylagring.
På denne basestasjonen er det mange som har mulighet til å sette inn et SD-kort eller plugge inn en ekstern harddisk.
Se instrukser fra f.eks Arlo:

Deretter for å se på lokale opptak, se her:

Bare vær oppmerksom på krav til basestasjoner, da enkelte ikke støtter lokal lagring.

Jeg bruker Ubiquiti til det meste i huset, inkl. kameraovervåkning.
Det er kostbart, men det er Rollsen blandt Roycene.

Utgangspunktet er f.eks. en Dreammachine som koples til fiber/nettilknytning og deretter distribuerer et lokalt nettverk i din bolig.
Legg til et trådløst aksesspunkt, så har du WiFi i huset.
Knytt til noen overvåkningskameraer, så er du i mål.

Dette er ikke for alle, men har du litt interesse, litt penger til overs og lyst på noe som fungerer stabilt…kjør på.

Vil spesielt fremheve de ny AI-kameraene med ansiktsgjenkjenning.
I mitt hus har systemet lært ansiktet til alle i familien og ved positiv di åpnes inngangsdøren (elektrisk sluttstykke).

Programvaren ligger på Dreammachinen, er kostnadsfri. Ingen lisenser. Alt styres via web-grensesnitt.

• Like
Reaksjoner: Marcus og Yalla
Husk å trekke nettverkskabler til hvert kamerapunkt - alt av trådløst og batterier er dårlige alternativer til PoE.

Synology NAS støtter lokal lagring fra en rekke ulike kamera modeller. Lisens for to kamera medfølger de fleste NAS.

Ubiquiti er en god løsning som fungerer godt. Usikker på om det er støttet med andre merker kamera? Det var ikke støttet før, men mulig det har kommet senere?

Har erfart Ubiquiti Networks UniFi Cloud Key Gen2 Plus ikke var de mest stabile benyttet som NVR. Tror det var varmen som gjorde de måtte nullstilles av og til. Eller, de nullstilte seg selv.

Men, det er flere andre varianter som kan benyttes og er stabile.

• Like
Reaksjoner: Yalla og Ola
@TBL , Ja, det er støtte for 3. parts kameraer ved bruk av AI-port, som også legger på AI-teknologi på alle andre kameraer (ansiktsgjenkjenning, bilskilt osv).

Problemene med Cloud Key 2 Plus viste seg å være knyttet til den mekaniske SATA disken på 1TB som fulgte med.
Nå leveres den med 1TB SSD disk og problemene er borte som dugg for vinden.
Jeg satt inn 2TB SSD i de jeg hadde hjemme og på hytta. Dønn stabil nå.

Mitt eneste ankepunkt er prisen, men brukervennligheten er hvelt knall.
Dette med ansiktsgjenkjenning og styring av låser er helt topp.

At absolutt all software er gratis og lisensfri er utrolig deilig!

• Like
Reaksjoner: Marcus og TBL
Jeg kjører Dream Machine Pro Max fordi den har 2x HHD slots til kameraovervåkning, innebygget CloudKey, Switch med 8 GB porten og 10G SFP for utvidelse til større switch ved behov.
Wifi besørges av 3 stk U6 Long-Range aksesspunkter (en i hver etasje + en i garasjen)

På kamerafronten har jeg AI-Pro ved inngangsdøren og G5 Flex oppunder mønet på hvert hjørne av huset.

I tillegg til fiberlinje inn har jeg satt opp en Ubiquiti LTE Backup Pro som leverer 4G nett ved fiberutfall.
Har mobilabonnement med fri bruks, så har satt et ekstra datakort i denne.

Hadde jeg byttet hus i dag ville jeg trukket nettverksledning til det meste og vurdert å bruke Ubiquiti Door Access i tillegg.
Masse snack som tilleggsutstyr til det dørsystemet, inkl. magnetlåser, elektriske sluttstykker +++

Nye AI Key er jo bare helt deilig!!

For ikke å snakke om EV-Station Pro elbillader som er next level shit. Helintegrert med Ubiquiti skyløsningen.

• Like
Reaksjoner: HTS, Marcus og Yalla
For ikke å snakke om EV-Station Pro elbillader som er next level shit. Helintegrert med Ubiquiti skyløsningen.
Er det lansert en Europeisk utgave av EV Station? Den amerikanske utgaven har SAE J1772 fastmontert ladekontakt og er designet for splitt fase slik jeg kan se av datablad.

Usikker på om det er planlagt en europeisk utgave? I Norge har vi også IT nett å ta hensyn til skal det fungere overalt.

Er det lansert en Europeisk utgave av EV Station?

Godt å se at det ikke bare er jeg som er litt hekta på Ubiquiti. :love::cool::p

Jeg sendte e-post til Ubiquiti for en tid tilbake og fikk positivt svar på at EV Station er planlagt lansert også i Europa.
De ville ikke tidsfeste lanseringen, men de mente det meste lå teknisk til rette for at dette var gjennomførbart.

Etter hva jeg forstår var problemet mer på godkjennings-siden, altså det regulatoriske.
Etter runden med Easee og reguleringsmyndigheter så er de nok betenkelige med å haste frem en løsning.

Er det lansert en Europeisk utgave av EV Station?

Jeg sendte e-post til Ubiquiti for en tid tilbake og fikk positivt svar på at EV Station er planlagt lansert også i Europa.
De ville ikke tidsfeste lanseringen, men de mente det meste lå teknisk til rette for at dette var gjennomførbart.

Etter hva jeg forstår var problemet mer på godkjennings-siden, altså det regulatoriske.
Etter runden med Easee og reguleringsmyndigheter så er de nok betenkelige med å haste frem en løsning.

Du bør ta en tegning av huset på tomt. Så tegne inn kamerapinkter og synsvinkel. Du finner også software som lar deg tegne dette inn (man kan vel gjøre det inni Ubiquity også).

Viktig å tenke litt helhet. Du kan begynne med noen, men planlegg hvor resten skal,så du ikke må ha 2 ekstra grunnet klønete plassering sett mot hverandre.

• Like
Reaksjoner: Siggy