Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

DavidS

Menig
5 Mar 2026
3
1
Hei - prøver igjen med en annen problemstilling og håper på svar!
Vi har nettverkskabel ut til et par utendørs punkter med kamera og aksesspunkt, og noe annet utstyr som går via PoE.

Etter et par tordenbyger i sommer begynte jeg å tenke på hvilke skader lyn og overspenning kan medføre.
Ikke nødvendigvis direkte treff, men tenker induksjon eller overslag som kan ta switch eller annet utstyr.
I praksis er vel nettverkskabler trukket frem til utsatte steder som møne osv. en "motorvei" for et lynnedslap på avveie?

Jeg ser det finnes overspenningsvern for RJ45/PoE, men blir usikker på hva som faktisk gir effekt i en vanlig enebolig.

Når er det fornuftig å bruke overspenningsvern på Ethernet/PoE?

Hvor bør det plasseres?
Inne ved switch, ved gjennomføring, begge ender?

Tanker rundt dette, folkens?

Sikkert dumt spørsmål, men er det snakk om et eget type overspenningsvern man trenger hvis man trekker nettverkskabler utendørs?
Jeg har overspenningsvern i sikringsskapet, men det duger altså ikke for en nettverkskabel?
Spør for en venn (som er grønn på data :-)

Sikkert dumt spørsmål, men er det snakk om et eget type overspenningsvern man trenger hvis man trekker nettverkskabler utendørs?
Jeg har overspenningsvern i sikringsskapet, men det duger altså ikke for en nettverkskabel?
Spør for en venn (som er grønn på data :-)
Nei, nettverkskabelen er allerede på "innsiden" av overspenningsvernet du har i sikringsskapet :) så om du får inn strøm via nettverkskabelen så kan den lage mye ugang :)

mange har opplevd at overspenninger kommer inn med telefonkabelen. (nå kan ikke dette helt sammenlignes, da telefonkabelen er vesentlig lengre og mer utsatt for lyn enn en kort nettverkskabel. men, resultatet kan fort bli det samme

• Like
Reaksjoner: Mio