Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

vlangber

Korporal
19 Feb 2025
6
1
Jeg holder på å bygge hytte på Lygna, Har støpt ned rør til vbv i hele 1. etasje. Skal legge rør på loftet når det blir klart. Hytta har grunnflate på ca 93kvm. Og ca 135kvm med loft.

Planen er å bore energibrønn. Det er råflott med energibrønn på hytte, men det gjøres for å slippe bekymringer rundt ising og mye snø rundt L/V varmepumpe.

Utover energibrønn er lite spikret. Vurderer å importere Nulite varmepumpe fra Alibaba eller kjøpe en Macon varmpepumpe fra Fangsol. Pris for pumpa er da 20k - 35k.

Jeg har tenkt at det er fornuftig med en akkumulatortank. Normalt er det sikkert lurt med forvarming av tappevann. Men er litt i tvil om det faktisk er så lurt på en hytte, med lange perioder der det ikke brukes tappevann. Og hvis man skal ha forvarming, tenkte jeg opprinnelig at kaldt tappevann går i spiral i akkumulatortanken før den går inn på VVB. Men rørleggeren begynte å prate om VVB med spiral for å forvarme vannet. Jeg sliter litt med å forstå fordelen med det.

Eller er det like greit å gjøre det enkelt, med at varmtvann holder helt separat fra oppvarming? Alle betraktninger blir satt pris på!

Hytta har grunnflate på ca 93kvm. Og ca 135kvm med loft.
Sikker på at du har større loft enn grunnflate?

det er fornuftig med en akkumulatortank.
Ja, det er ofte fornuftig å øke væskevolumet for å få en lengre gangtid på kompressoren, og færre start/stopp.

Hvis dette er en hytte som skal stå ubrukt i lange perioder ville jeg har kjørt dette som separate løsninger hvor jeg kan skru ned VVB til frostsikring og kun kjøre en legionella-boost 1x per uke eller 14. dag.

Så kan du ha en varmepumpe som står og rusler og går og kun regulerer gulvvarmen.

Hvis du først skal kjøre en kombinasjon av gulvvarme og vvb ville jeg kjøpt en kombinert sak som styrer dette internt.
Det er komplisert å få dette til fungere godt og stabilt over tid, gitt at du ønsker bygge dette opp rundt en varmepumpe fra Alibaba.

Det skal bli veldig spennende å høre din erfaring med en sånn Alibaba-pumpe, hvis du ender opp med en slik løsning.

Og hvis man skal ha forvarming, tenkte jeg opprinnelig at kaldt tappevann går i spiral i akkumulatortanken før den går inn på VVB.

Men rørleggeren begynte å prate om VVB med spiral for å forvarme vannet. Jeg sliter litt med å forstå fordelen med det.

Dette er to helt ulike løsninger.
Løsningen du beskriver vil kun gi en liten tempreaturøkning eller forvarming av tappevannet på vi inn i vvb. Det kan nok være en grei løsning i ditt tilfelle, men med tanke på at det er lengre perioder hvor du ikke bruker hytta spørs det om det har noen spesielt stor effekt på totalforbruket ditt.

Med rørleggerens løsning vil du hente ut mer varme fra varmepumpen og tilføre VVB. Men dette krever også en varmepumpe som evner å levere svært varmt vann og det krever også litt ekstra med styring og shunt som regulerer når varmepumpen skal jobbe mot VVB og når elektrisk effekttrinn i VVB skal ta over jobben.

Med rørleggerens løsning vil du hente ut mer varme fra varmepumpen og tilføre VVB. Men dette krever også en varmepumpe som evner å levere svært varmt vann og det krever også litt ekstra med styring og shunt som regulerer når varmepumpen skal jobbe mot VVB og når elektrisk effekttrinn i VVB skal ta over jobben.
Vil ikke en varmepumpe få veldig dårlig COP hvis den skal levere så varmt vann?

Vil ikke en varmepumpe få veldig dårlig COP hvis den skal levere så varmt vann?

Joda, men den blir fortsatt ikke så dårlig som VVB sin som er på 1.0. Men, det er viktig at man lar varmepumpen få jobbe på kaldere vann mot gulvene, ergo unngå shunting osv her - det er ikke spesielt lurt å varme opp vannet til 60 grader og så shunte det ned til 30 i gulvet ;-)

En oppdatering. Jeg har endret planene litt. Norgespris var en av årsakene. Nå er planen å gå for 6kw Luft/vann varmepumpe fra Fangsol, akkumulatortank med elkolbe og smartbereder. Varmepumpe holdes helt frakoblet vvb. Med tanke på 20-25 helger med bruk i året, er det mange dager berederen kan være i feriemodus.

Jeg går for akkumulatortank både for ekstra spisslast på de aller kaldeste dagene, men også som backup hvis varmepumpa skulle stoppe. Det jeg lurer på er hvordan vi best setter den opp så den slår inn ved behov?

@Esprit Jeg mener elkolben må slå inn hvis varmepumpa stopper, eller at den ikke klarer å holde temperaturen på akkumulatortanken.

Hvis du setter termostaten på 2-4 grader under minste temperatur på varmepumpen burde dette fungere rimelig bra.
Alternativet er at du setter opp en kontaktorstyring som slår inn ved feilmelding fra varmepumpen, noe som kan virke litt overkill i ditt (hytte)tilfelle.
Da vil elkolben slå inn og gi en LAV-komforttemperatur ved driftsfeil på pumpen - eller at du selv slår av varmepumpen når du er fraværende i lengre perioder.

En liten justering på oppsettet: Det blir nesten som beskrevet over: 6kW luft/vann monoblokk, 200l akkumulatortank med 1,5kw elkolbe og spiral. Smartbereder. Forvarmer varmtvannet i spiral i akkumulatortanken. Da er inntemperaturen ca 30-35 på VVB. Smartberedere har ca 50 grader vanlig temperatur. Da synes jeg at jeg får både lav installasjonskostnad og et bra oppsett for prisen.

Ok, så kun forvaring ved gjennomstrømning av vannet gjennom spiral, altså ingen varmtvannsproduksjon i enheten?
Jepp, endte på den løsningen. Rimelig oppvarming, lave driftskostnader når vi ikke er der, og lav installasjonskostnad. Ulempen er litt dyrere varmtvann når vi er der, men med Norgespris er det innenfor.

• Like
Reaksjoner: Spaghetti