- 19 Sep 2025
- 5
- 0
Vi står midt i gulvvalget til nytt huset og vurderer om vi skal gå for oljet eller lakket tregulv.
Jeg har forstått at det er en del forskjeller, både når det gjelder utseende, vedlikehold og holdbarhet – og at valget kan påvirke hvordan gulvet eldes over tid.
Slik jeg har skjønt det:
Hva er deres erfaringer?
Alle tips og erfaringer mottas med takk – dette er et valg vi skal leve med i mange år fremover!
Jeg har forstått at det er en del forskjeller, både når det gjelder utseende, vedlikehold og holdbarhet – og at valget kan påvirke hvordan gulvet eldes over tid.
Slik jeg har skjønt det:
- Oljet gulv gir en mer naturlig og lun overflate, og fremhever treets struktur. Små riper og merker kan ofte punktrepareres, men man må olje jevnlig for å holde gulvet mettet og beskyttet.
- Lakket gulv får en tett, beskyttende hinne som gjør det mer motstandsdyktig mot søl og flekker. Det krever mindre vedlikehold til daglig, men hvis lakken først blir slitt eller får skader, må man gjerne slipe og lakkere hele gulvet for å få det pent igjen.
Hva er deres erfaringer?
- Hvilket er mest praktisk i hverdagen?
- Er det stor forskjell på hvor fort man ser slitasje?
- Hvilken løsning gir penest patina over tid?
Alle tips og erfaringer mottas med takk – dette er et valg vi skal leve med i mange år fremover!