Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Skætteetaten

Korporal
19 Sep 2025
5
0
Vi står midt i gulvvalget til nytt huset og vurderer om vi skal gå for oljet eller lakket tregulv.
Jeg har forstått at det er en del forskjeller, både når det gjelder utseende, vedlikehold og holdbarhet – og at valget kan påvirke hvordan gulvet eldes over tid.

Slik jeg har skjønt det:
  • Oljet gulv gir en mer naturlig og lun overflate, og fremhever treets struktur. Små riper og merker kan ofte punktrepareres, men man må olje jevnlig for å holde gulvet mettet og beskyttet.
  • Lakket gulv får en tett, beskyttende hinne som gjør det mer motstandsdyktig mot søl og flekker. Det krever mindre vedlikehold til daglig, men hvis lakken først blir slitt eller får skader, må man gjerne slipe og lakkere hele gulvet for å få det pent igjen.

Hva er deres erfaringer?
  • Hvilket er mest praktisk i hverdagen?
  • Er det stor forskjell på hvor fort man ser slitasje?
  • Hvilken løsning gir penest patina over tid?

Alle tips og erfaringer mottas med takk – dette er et valg vi skal leve med i mange år fremover!

Oljet gulv gir en varmere og mer naturlig overflate. Du kjenner treet, føler strukturen, det “lever” mer. Riper, små merker og “tegninger” lager karakter (patina) over tid. Det er ikke sikkert det ser perfekt ut, men jeg liker at det har sjel. Reparasjoner er enklere: små flekker eller merker kan rettes med olje, slipt lett der det trengs — ikke nødvendigvis hele gulvet. Ved riktig vedlikehold holder det godt, men det krever mer innsats: jevnlig oljeing, rengjøring, og oppfølging for å unngå at oljen slites bort på utsatte steder. Oljet gulv viser slitasje tidligere, men det gir mulighet for vedlikehold underveis som gjør at gulvet kan se bra ut i mange år — kanskje med mer “karakter”.

Lakket gulv føles “sterkere” ved første øyekast: mer motstandsdyktig mot væske, lettere å rengjøre uten at vann trekker inn umiddelbart. Mindre daglig vedlikehold — du trenger ikke olje ofte, og flekker/ søl rengjøres vanligvis med vanlig moppe eller fuktig klut uten bekymring. Men når lakken først blir slitt, skadet eller “hugger” i kantene, blir det ofte større arbeid: sliping og om lakkering over større flater for å få jevn finish igjen. Lakket gulv vil ofte skjule eller tåle små mekaniske påkjenninger bedre til å begynne med – sko, møbler, kjæledyr – uten at finishen nødvendigvis blir påvirket synlig.

Over tid, med bra vedlikehold, tror jeg forskjellen i total levetid ikke er så stor mellom de to — det kommer veldig an på bruk, klima (fuktighet, varme, hvor stor trafikk), og ikke minst hvor flink man er til vedlikehold.

Oljet gulv er vinneren i min bok. Det gir en veldig deilig naturlig tre-feeling å trå barbeint på.

Jeg synes oljet gulv gir en veldig fin, naturlig overflate og det er lett å reparere små skader punktvis. Men ja — det krever at du oljer jevnlig for å holde det bra.

Lakket gulv er mer robust mot flekker og slitasje i hverdagen, og krever mindre “løpende” vedlikehold. Ulempen er at når det først blir alvorlig slitt så må ofte hele gulvet tas — sliping + ny lakk.

Vurder bruksområdet og hvor mye tid/innsats du ønsker å legge i vedlikehold.
For barnefamilie eller mye trafikk kan lakk være tryggere.
For roligere rom og “naturlig” følelse kan olje være et flott valg.

Jeg liker definitivt å trå på oljet og vokset gulv, fremfor lakkert.
På vokset og oljet gulv kan man kjenne trefibrene.
Lakkert gulv er som å trå på laminat/vinylplank.