Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tanition

Løytnant
10 Mar 2025
84
55
Hei, da jeg tok over huset mitt for noen år siden var alle vinduene byttet til pvc vinduer fra 2013 ifølge teksten i "karmen" på vinduet. DEt står ikke spesifikt i den teksten noen anslått u-verdi. I stuen er det 3 lags glass, visse steder 2 lags glass.
- Jeg har i etterkant tettet overganger godt med vindsperretape o.l, for det gjorde de så klart ikke da de installerte dette.

I forbindelse med renovering og endringer har jeg i visse rom fått inn nye vinduer, og balkongdører, fra Uldal og Nordan, 3 lags, u-verdier 0.8.

Legger merke til at tykkelsen i disse vinduene, og dørene, er markant større enn 3 lags vinduene fra 2013.

Er det tanker der ute om det, fra et rent komfortmessig perspektiv, kan være stor forbedring å hente på å bytte ut vinduer fra 2013? Var det rimelig greie u-verdier den gang også? Det er en ganske godt oppvarmet stue ellers, men det er fordi jeg har en god varmepumpe. Jeg er egentlig usikker om det ville vært merkbart, men dette er vinduene som egentlig fyller hele "øst" veggen, altså 5 vinduer ca på rekke langs stueveggen, tilnærmet kun vindusvegg dette er snakk om.

Er det noen som har byttet ut såpass "nye" vinduer, og merket forskjell fra komfortperspektiv? Er vel kanskje mest vanlig at man lar vinduer være dobbelt så lenge før en bytter kan jeg tro.

Vi ble sterkt frarådet av energirådgiver å bytte våre vinduer fra samme tidsperiode da vi bygget om i 2020, galskap var vel ordet som ble brukt. Mener våre var tolags og hadde U-verdi på 1.2.

• Like
Reaksjoner: 338Lapua
For et tre år siden kjøpte vi en enebolig med vinduer fra 2009.
Vi bodde i huset i nøyaktig ett år, solgte og flyttet inn i nyhuset på nabotomten.
De vi solgte til byttet alle vinduer før de flyttet inn.
Sa da reiv de ut 27 vinduer (ca 50/50 2-lags og 3-lags) fra 2009 og satt inn siste hyl fra 2024 (kun 3-lags).

Jeg tør påstå at det er det minst fornuftige bruken av penger som det er mulig å tenke seg.
Mulig de sparer noen hundre kilowatttimer i løpet av ett år, men det er nesten umulig å finne ut.
Min teori er at halvparten av det bittelille de sparer er fra isolering og tetting rundt vinduene.
Redusert varmetap fra selve vindusglasset og karmen er mest sannsynlig minimalt.

Personlig ville jeg aldri byttet 2-lags vinduer fra 2013 til 3-lags vinduer fra 2026.
Det er rett og slett dårlig butikk.
Vinduene i 2013 var såpass gode at det ikke er så mye å hente.
Det er tross alt bare i perioden oktober-mars - altså halve året - at det er noen forskjell overhodet.
Bruk pengene på noe annet - det er mitt råd.