Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SnabelTann

Korporal
15 Aug 2025
8
3
Hei forumfolk!

Jeg står foran elektroinstallasjon i ny enebolig (tomt nettopp kjøpt) og ønsker å få innspill fra dere mer erfarne — både de som har vært i samme situasjon og de som «bare» har sett det gå galt. Jeg har grei teknisk bakgrunn (som dere her på forumet), men ønsker å unngå feller og småtabber som kan koste både tid og penger.

Planen så langt:
  • Hovedinntak fra nett: 63 A IT-Nett
  • Ønsker å ha fleksibilitet for fremtidig elbil-lading, varmepumpe og hjemmeverksted i garasjen tungt utstyr.
  • Vurderer å bruke 5×10 mm² kobber for inntak/skjult før fordelerskap, ut til garasjen og 3×4 mm² PFXP til stikk + 3×2,5 mm² til belysning.
Er 63 A riktig størrelse for framtidsrettet enebolig med elbil, varmepumpe og generelt høy effektbruk — eller bør jeg gå til 80 A eller enda høyere?

Vi gikk for 80A - det kostet ikke noe mer enn å gå for 63A. Det er også et poeng at man får krav om anleggsbidrag først når det er "fullt" på trafoen, ergo det å være tidlig ute med behovet er en fordel - da må noen andre betale for ny trafo.

Men, dette var før effekt-tariffen dukket opp - vi bruker sjelden eller aldri mer enn 63A i praksis, så det holder også fint.

• Like
Reaksjoner: SnabelTann
Varmepumpe og. verksted trekker ikke sp mye bortsett fra ev stoor elektrisk byggtørkevtil å bråvarme verkstedet. Elbillading kan en skyve på slik at ting ikke kolliderer. Med nyere el-biler med stort batteri, vil en vanligvis klare seg med 10-15A ladestrøm. Om en går for 32A enfaselading, da kan det muligens være aktuelt å gå over 63A. 32A på IT sperrer mye.

• Like
Med nyere el-biler med stort batteri, vil en vanligvis klare seg med 10-15A ladestrøm.

Her er det ulike meninger, jeg mener at 10-15A lading er en veldig dårlig ide med elbil og kan komme på mange ganger hvor min manglende evne til planlegging og/eller konkrete behov gjør det veldig greit å kunne lade vesentlig raskere. Jeg ville aldri dimensjonert så lavt for lading, vi har 40A trefas ut i garasjen og med to elbiler er det omtrent passe.

• Like
Jeg ser for meg 32A som deles av to elbilladere, som igjen lastbalanserer slik at de to laderne snakker sammen og fordeler den maksimale kvoten på 32 mellom de to ulike laderne. Easee har vel en slik lader som lastbalanserer opptil 3 ladere, tror jeg.

Her er det ulike meninger, jeg mener at 10-15A lading er en veldig dårlig ide med elbil og kan komme på mange ganger hvor min manglende evne til planlegging og/eller konkrete behov gjør det veldig greit å kunne lade vesentlig raskere. Jeg ville aldri dimensjonert så lavt for lading, vi har 40A trefas ut i garasjen og med to elbiler er det omtrent passe.

La oss si at du lader 10A i 8 timer en natt. Det blir ca 18 kWh. Med et forbruk på 2 kWh/mil har du ladet ca 9 mil. Det er ikke så mange som kjører 9 mil dagen etter. Med stort batteri kan en samle opp gjennom hele uka til langtur i helga.
Selvfølgelig kan det være situasjoner der en trenger mer, men med stort batteri er det sjeldent.

En annen sakner at jeg ville lagt opp med 3-fase til ladeuttaket. Noen biler kan lade med full 3-fase fra IT (Tesla) og andre kan nyttiggjøre seg åpen trekant (VW). Dette gir mindre blokkering enn enfase 32A som blokkerer ca 13 kW i IT.

La oss si at du ønsker å holde deg innenfor en effektgrense på xA - da er det ikke sikkert at det er nok timer med lading tilgjengelig den natten og når Norgespris-tullet er over så vil man kanskje lade når strømmen er billigst og unngå de 2-3-4 timene hver natt hvor den er veldig dyr. Videre så er det ikke helt urealistisk at man faktisk vil bruke bilen etter at man kommer hjem fra hytta, enten til en lokal tur på butikken med tomt batteri (innen rimelig tid) eller trenger de 9 milene du snakker om dagen etter (feks en tur til grustaket med hengeren). Bilen vår står også typisk med 60-70% SoC som er best for batteriet, da trenger vi å lade 30-40% natten før vi skal på tur.

Jeg ser teorien din, men høyner med praktisk erfaring ;-) Stort sett lader vi nok ikke med mer enn 16A per bil, men er endel ganger vi bruker muligheten til å fylle batteriet over natten. Kostnaden med å legge en litt tykkere kabel og sette inn et større vern er neglisjerbar, hvorfor skal man spare et par tusenlapper på å få en dårligere løsning?

Vi hadde tidligere hovedsikring på 50A - da så jeg behovet for trafo for å jevne belastningen over 3 faser. Nå har vi 80A og lader med enfas, det er enklere og vi slipper trafo-tapet, det er ingen insentiver for å være snill gutt her dessverre...

• Like
Reaksjoner: AdrianS
Her hos meg er det installatør som "søker" nettselskapet om størrelse på hovedvernet.
En gang "søkte" vi om 80A og fikk nei, med mindre vi kunne dokumentere et behov for større kapasitet.
Etter et halvhjertet forsøk fra min side ble vi "tildelt" 63A.
Det fungerte helt fint i 5 år, før vi flyttet til dagens hus.

Her "søkte" instalaltør om 80A og da fikk vi beskjed om at 63A var ok, men hvis vi ønsket 80A ville det utløse et anleggsbidrag knyttet til kapasitetsøkning. Vi valgte da 63A igjen og det går helt fint.

Vi har 3 stik Easee Charge Max installert. Veldig fornøyd.
230V 3-fas 32A er koblet til alle tre ladere og en Easee Equalizer balanserer tilgjengelig energi mellom hus og elbiler.
Easee Equalizer har også fasebalansering.
Kun på julaften, påsken, nyttårsaften og noen andre spesielle dager når vi har besøk at det står 3 biler til lading.
Da fordeles tilgjengelig energi mellom de tre på en fin måte.

En funksjon disse har, som jeg ikke enda har benyttet meg av er; Automatisk lading med solgenerert energi.