Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sveinungen

Sersjant
24 Jan 2025
17
15
Norge
Jeg har en garasje/lagerbygg som ligger 175-200 meter unna den nye boligen vi bygger.
Jeg kunne godt tenke meg å dele husets fiberlinje med verkstedet og den lille utleieleiligheten som ligger på loftet der.
Jeg kan finne den eksakte lengden i løpet av helgen hvis det er viktig.

Kabelen skal graves ned i en grunn grøft, så jeg er både ute etter type kabel dere anbefaler slik at jeg ikek får problemer med lengden på kabelen.
Må den være skjermet?
Må den legges i trekkerør...eller kan den legegs rett i jorden?

Du har sikkert sett at kablene kommer i et utall varianter og med forskjellige bruksområder.

Det finnes hovedkategorier som Cat 5, Cat 6, Cat 7 og Cat 8, og innen disse kategoriene er det underkategorier som Cat 6a og Cat 5e.

Så hvilken skal du velge når du trenger en ny nettverkskabel?

En leser stilte nettopp dette spørsmålet. Vår brukerstøtte ga ham svar, men siden den gangen har det kommet enda en nettverkskabel på markedet.

Velg den beste nettverkskabelen​

Den enkleste løsningen er selvfølgelig å kjøpe den beste og dyreste kabelen, men prisforskjellene kan være store. Derfor kan det være penger å spare på å kjøpe en kabel som bare er god nok.

Det er verdt å merke seg at en nye rutere og pc-er har et nettverkskort som kan overføre en gigabit i sekundet. Dermed vil du likevel ikke kunne utnytte kapasiteten i en kabel som for eksempel kan overføre 10 Gbps, hvis du bare skal koble pc-en til hjemmenettverket.

Under ser du en oversikt over hva nyere typer nettverkskabler kan med hensyn til overføringshastighet, kabellengde og båndbredde.

Nettverkskabel Cat 5:​

• Hastighet (maks): 100 Mbps
  • Lengde (maks): 100 m.
  • Båndbredde: 100 MHz

Nettverkskabel Cat 5e ("enhanced"):​

• Hastighet (maks): 1 Gbps
  • Båndbredde: 100 MHz

Nettverkskabel Cat 6:​

• Hastighet (maks): 10 Gbps
  • Lengde (maks): 100 m. (v. 1 Gbps), 55 m. (v. 10 Gbps)
  • Båndbredde: 250 MHz

Nettverkskabel Cat 6a:​

• Hastighet (maks): 10 Gbps
  • Båndbredde: 500 MHz

Nettverkskabel Cat 7:​

• Hastighet (max): 10 Gbps
  • Båndbredde: 600 MHz

Cat 8 – den nyeste standarden:​

Hastighet (maks): 40 Gbps
Lengde (maks): 100 m.
Båndbredde: 2000 MHzVær også klar over at den maksimale kabellengden er avhengig av hvor godt den konkrete kabelen er skjermet. Selv om en standard for eksempel tillater en kabellengde på 100 meter, kan du støte på en kabel med en standard som kun klarer kortere lengder.

Les derfor alltid på pakningen om hva en kabel kan klare før du kjøper.

Nyere kabler er mer fremtidssikre​

Er du i ferd med å sette opp faste installasjoner hjemme, er det smart å velge de nyeste kategoriene som er bedre tilpasset fremtiden.

Installasjonene skal gjerne vare i noen år, og det er ganske sikkert at utstyret år vil ha lagt høyere hastigheter om ti år enn det vi har i dag.

• Like
Reaksjoner: JazzBasar
Hei.
Legger inn litt mer informasjon om de ulike nettverkskabelen og maksimal lengde på strekk før du får signaltap og til slutt ikke får stabil forbindelse.

nettverkskabel.png

• Like
Reaksjoner: JazzBasar
Hei igjen,
Da har jeg postet to innlegg ovenfor med litt relevant data.
Når det er sagt så har jeg trukket kabler på 150, 200 og 250 meter som fungerer stabilt og fint.
Jeg ville valgt en solid kabel som er beregnet på utendørs installasjon og gravet den ned i et trekkerør.
Jeg ville også valgt en kabel med Cat 6a eller helst cat7a, skjermet type.

Eksempel på kabel: Nexans Datakabel Nexans LANmark kat.7A S/FTP
...eller denne som er min absolutte favoritt å jobbe med : Nexans LANmark-7A Skjermet Kabel (CPR)

Skjermbilde 2025-01-24 133742.png

Cat6a eller Cat7 går fint i lengder av 175-200 meter, men du kan oppleve litt dropp i hastighet.
Personlig ville jeg valgt Cat.7 med skjerm og jeg ville passet på å ikke legge den i samme trekkerør eller grøft som strømkabler.
Hvis du må krysse en strømkabel ville jeg sikret meg mot støy ved å la strømkabel og elektrisk kabel krysse i 90 garders vinkel.

Med 175-200 meter tøyer du standarden godt og kan oppleve pakketap.
Har testet å terminere en rull på 300 meter og det har fungert helt fint, så det er håp for opplegget ditt også.
Jeg ville vært mer bekymret for den fysiske forleggelsen i bakken med trekkerør og beskyttelsesplater over.
Kjedelig om kabelen graves over eller tas tak i av brøytebilens skjær,

Dropp CAT - legg fiber på den lengden der, da får du en løsning som garantert fungerer - 200m er veldig mye på CAT og veldig lite på fiber.

Fiberkonvertere er ikke ufyselig dyrt og du kan kjøpe ferdig terminert fiber og bare rulle opp resten i en kveil om du ikke har tilgang på utstyr å terminere med - sjekk fs.com for priser.

Skyt heller en solid point-to-point eller evt en booster på veien. Da må du ha POE inn, og deretter booster på veien.

Skyt heller en solid point-to-point eller evt en booster på veien. Da må du ha POE inn, og deretter booster på veien.
Skeptisk - hvis man har muligheten til å legge kabel så er det som regel bedre enn enhver trådløs løsning. Og, gitt at det skal være strøm i garasjen så blir det kanskje graving fra hovedhuset uansett?

• Like
Reaksjoner: Pluto og StianC
Her er det bare å glemme kobber, og legge fiber. Over en slik avstand er det kun fiber som gjelder. Legg en G4 singelmode fiberkabel, den er liten, billig og lett å blåse/legge.
Kjøper du kabel som tilfredsstiller kravene i G657A2 standarden, så kan den legges rundt de fleste hjørner i et hus uten ekstra tap.
Termineres i i begge ender. Og dermed har du en fullverdig fiberlink mellom bolig og garasje/lagerbygg som varer din levetid.

Fiber termineres som regel ved at man skjøter aka smelter sammen fiberen med en pigtail med en ferdig connector på. Dette krever utstyr og kompetanse,. typisk koster disse maskinene rundt 10' og oppover.

Alternativet for hvermannsen er å kjøpe ferdig terminert fiber og bare kveile opp overskuddet i ene enden. 200m ferdig terminert fiber får man for under en tusenlapp pluss mva fra fs.com - så prismessig blir dette noe i nærheten av CAT-kabel + fiberconverter i hver ende. Husk også at kobber på disse avstandene krever at man er ekstremt nøye med terminering for å unngå unødvendig tap, det er ikke sikkert man greier dette på verken første eller tredje forsøk som amatør.

Alternativet for hvermannsen er å kjøpe ferdig terminert fiber og bare kveile opp overskuddet i ene enden.

Dette er jo et fint alternativ for en glad amatør, slik jeg tolker deg @oddbjoh.
Helt enig, 200 meter fiber uten signaltap er jo langt bedre enn 200 meter med kobber som er høyst usikkert.

Hvis vi skal velge ferdig terminert fiber, hvilken kontakt skal den da ha i endene?
Og hvordan kopler jeg dette til slik at jeg kan ha en switch i begge ender?
Ingen av mine switcher tar fiber kun vanlig nettverkskontakt.

Du trenger en mediakonverter - feks noe slikt og så trenger du en SFP-modul som passer til fiberløsningen - se denne som eksempel på modul.

Akkurat hvilken fiber og converter du skal velge har jeg ikke kontroll på - jeg tror at du kan bruke omtrent hva som helst på den avstanden du skal ha med 200m, men tror andre i tråden har mye mer kompetanse på akkurat hvilken standard du skal velge, @ferale kanskje :-)

• Like
Reaksjoner: Sveinungen og HTS
Den gode kommentaren til @ferale ovenfor tiltredes.

Kjøp en fiber (gjerne ferdig terminert) og kost på deg et solid trekkerør. Da er du sikret stabil forbindelse uten trubbles til "evig" tid.

Enten kopler du den til en fiberconverter /fiber til gigabit ethernet) eller så kjøperdu switch med fiber direkte inn via f.eks. SFP.

• Like
Reaksjoner: Sveinungen
Glem fiber/media konvertere. Bare ekstra bryderi, og potensiell ekstra feilkilde.

Fiber termineres i enkle FTB som vist på bildet under i begge ender.

1740085209248.webp

Bruk så en LC/SC duplex single mode fiber snor ifra FTB til switch med SFP port.

1740085407738.webp

Nå bruker jeg kun Cisco eller Extreme switcher, men disse er kostbare saker.

Et billigere alternativ kan da f.eks være en eller annen Ubiquiti EdgeSwitch med en SFP port/inngang og SFP (bilde til høyre under)

1740085974598.png1740086049076.jpeg

• Like
Reaksjoner: Sveinungen og Farmen
Litt avhengig av hva du har av utstyr og kompetanse allerede så ville jeg nok heller gått for unifi enn edgeswitch, det er litt mer begynnervennlig. I tillegg så er jeg mindre pesimist med tanke på mediakonvertere, det kommer til å fungere helt fint i denne settingen om man ikke har lyst til å bytte i andre switcher.

Men - sjekk fs.com og få tak i passende fiber i riktig lengde og kjøp SFP-moduler som er tilpasset bruken og den mediakonverteren/switchen du skal bruke. Og så hiver du hele greia i et solid trekkerør.

• Like
I USA bruker de ofte en kabel de kaller "GameChanger" for lengre avstander, spesielt ved PoE

Men er det snakk om mer enn en enhet i garasjen hadde jeg definitivt tenkt fiber her.

• Like
Jeg har levert kat.7 i næringsbygg på godt og vel 200 meter.
1GB dønn stabilt.
Forutsetter at du bruker kvalitetskabel fra anerkjent produsent og terminerer korrekt.
Anbefales ikke, men vil bare påpeke min erfaring.

Personlig ville jeg som @oddbjoh og @ferale anbefaler lagt fiber.
Lav kostnad og nær sagt ubegrenset lengde. Kjøp ferdig terminert i rikelig lengde og kveil opp en liten bunt i begge ender.

• Like
Reaksjoner: Lars2h
Jeg har levert kat.7 i næringsbygg på godt og vel 200 meter.
1GB dønn stabilt.
Forutsetter at du bruker kvalitetskabel fra anerkjent produsent og terminerer korrekt.
Anbefales ikke, men vil bare påpeke min erfaring.

Personlig ville jeg som @oddbjoh og @ferale anbefaler lagt fiber.
Lav kostnad og nær sagt ubegrenset lengde. Kjøp ferdig terminert i rikelig lengde og kveil opp en liten bunt i begge ender.
Vil vel også tro at valget av switcher/nettverkskort i et sånt oppsett der man strekker grensene for kabel har endel å si. Sikkert enklere å få til med en dyr switch fra Cisco i hver ende enn billigste dlink...

I hvert fall gir Cisco mm mulighet for å justere hastighet osv slik at man kan justere manuelt om utstyret ikke klarer forhandle frem en stabil hastihet. Samt mulighet for å registrere pakketap. En link kan "se ok ut" men like vel slite og gi problemer.

De fleste kabler kan nok dras en del lenger enn de er sertifisert for, men ville ikke sjanset på det. Kjedelig å legge en 200 meter kabel for deretter oppleve at den ikke holder.

Du må bruke fiber pga forskjellig jordingspotensiale som vil kunne gjøre mye artig.