Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hårek

Sersjant
18 Aug 2025
10
3
Hei!
Dere som bygger nytt hus i dag, elelr som har erfaring med dette, hva er "vanlig" i nye hus i dag?
Satser man på kablet nettverk i hele huset, eller dropper man hele greia og satser 100% på et trådløst nettverk?

Vi er litt i stuss, for det blir fort en betydelig kostnad å bestille med nettverkskontakter i alle soverom, stue, loftstue osv.

networking-home_network_comparison-f.png c119bf17-7db2-42bc-b2da-f67398379de1.png home-network-overview.png Basic-home-network-2.jpg home network.png

• Like
Reaksjoner: Esprit
Hei,

Personlig vil jeg anbefale å legge opp nettverkspunkter i alle "relevante" rom - typ kontor, barnerom, i tilknytning til TV og så videre.

Bor selv i et hus bygd i 1983 med 3.etasjer. Tidligere hadde vi kun wifi, og selv om dette fungerte tilfredsstillende til det meste, var opplevelsen at det kunne bli ustabilt når alle kids gamer på PC, streaming på TVene +++ Linjekapasitet var aldri noe problem, men min erfaring er at selv high-end routere kan få litt fnatt når det er mange enheter som forsøker å kommunisere samtidig.

I forbindelse med etterisolering av en vegg så la vi opp (tilnærmet) skjult kablet nettverk i huset til alle soverom, kontor og punkter for TVer. Stabilitet på nettverket har blitt markant bedre, ikke mer ramaskrik fra kids som blir kastet ut av spillene sine når de gamer. Lokal-IT support (meg) har blitt tilnærmet arbeidsledig etter dette - noe som er helt gull ;-)

Løsningsmessig har vi et ganske simpelt opplegg - Cat6 kabler lagt i rør i vegg, et enkelt skap med patchepanel og en enkel Gigabitswitch koblet til fibermodemet. Kunne såklart kjøpt mer high-end utstyr, men så ikke behovet for dette - og så langt har dette funket knall i flere år allerede. Trådløst nett er såklart på plass, men dette server nå kun portable enheter som mobil, nettbrett og tidvis laptoper når disse ikke befinner seg på "kontoret" - samt Smarthus og IoT dingser.

Kostnadsmessig var det ikke så verst, utstyret i seg selv er ikke spesielt kostbart, og når veggen først var åpen så vi det som hensiktsmessig å få utført denne oppgraderingen først som sist. Vinner over kabler strekt på kryss og tvers over gulvene any day.

Kort oppsummert, jeg vil anbefale å legge opp til kablet nettverk.

Mitt motto er kabel der du kan, trådløs der du må.

Gammel kabelmann og legger alt selv. Alt her med cat5 og har ikke trengt noen oppgradering, dog nå bare en bruker.
Du trenker kabel til strategiske punkt for wifi akesspunkt. Selv kabler jeg skrivere og stasjonær PC. Ev NAS-server.
Moderne hus har gjerne fiber. Dette bør avsluttes på et sted i huset hvor en «aldri» kmmer til å ominnrede, si teknisk rom, en kjellerbod el. Dette fordi det er dyrt og omstendelig å flytte på fiber innendørs.

• Like
Reaksjoner: Cobra Kai og Hårek
Jeg er av den tanke at det er nyttig med kabel til mange rom, men ikke alle. WIFI har veldig god båndbredde nå, og nyere standarder er blitt ganske bra til å håndtere mange enheter, men 5Ghz og mer har overraskende kort rekkevidde gjennom vegger etc før man taper hastighet. Et høyt hus med liten grunnflate er det tilstrekkelig med ett aksesspunkt sentralt i hver etasje, men da får man dårlig dekning utendørs. I et større hus med større grunnflate må man regne med minst to aksesspunkter per etasje. Uansett sørge for at aksesspunkter er kablet slik at de ikke bruker båndbredde i luften til mesh seg imellom, og selvfølgelig at de bruker forskjellige kanaler som ikke overlapper. Det gamle 2,4Ghz-båndet har mye bedre rekkevidde men blir fort ubrukelig med mange enheter, for alt annet enn IoT-enheter og smartdingser. Avstand til naboer og antallet naboer har også en del å si.

Vi har f.eks. kablet aksesspunkt i stuen og på ett soverom oppe, men ikke til TV eller streamingboks. Trådløst har plenty med kapasitet for streaming til flere TVer. Men for hjemmeserver, kontor og soverom/barnerom med gaming-behov så er kabel klart en fordel, så vi har lagt opp kablet punkt til dette. Gamer-gutter og jenter enten i nåtid eller fremtid kommer til å kreve kablet aksesspunkt, spesielt om de strømmer spill fra tjenester. Vi har kabel til aksesspunkt på kjøkkenet, men det har ikke vært nødvendig å ta i bruk. Vi har også kablet utendørs aksesspunkt på hver side av huset, for god rekkevidde og stabilt nett utendørs. Har du mindre tomt er det kanskje bare nødvendig dersom du har en utendørs sittesone i motsatt ende av stuen.

Benytter Unifi Ubiquity for både aksesspunkt, switcher og brannmur/gateway. Aksesspunkter får strøm gjennom nettverkskabelen med POE.

• Like
Reaksjoner: Hårek
Vurder samtdig rør til røykvarslere. Tror det er krav til nyere installasjoner at de ev skal ha 230V drift.
Innbrudsalarm med innvendig kamera kan også være noe en bør vurdere.

Hva innebærer dette med strøm gjennom nettverkskabel?
Er dette standard utstyr eller noe jeg må kjøpe som tillegsutstyr?
Utstyret jeg benytter, og mye annet tilsvarende støtter å få strøm gjennom nettverkskablelen. Det er nok litt nerd i privatbolig det, men heller ikke uvanlig. Det betyr i praksis at aksesspunktet (trådløs antenne) kan henge i taket uten synlige ledninger til. Det krever at Internett-ruteren din må kobles til en switch som er i stand til å levere strøm gjennom nettverkskablelen. Det er ikke vanskelig å sette opp og vedlikeholde om man er litt teknisk anlagt, og greit priset for litt teknisk anlagte.

Men dersom man ikke er helt der på det tekniske så er det enklere å bruke frittstående produkter som TP-Link Deco eller lignende produkter som er ment for forbrukermarkedet. TP-Link Deco er små enheter som plasseres rundt i huset, på f. eks. TV-benk, en hylle eller lignende, og enhetene samarbeider om å gi god dekning. Men de får ikke strøm gjennom nettverkskablelen. Enkelt og greit for folk flest. For slike enheter er det normalt bare nødvendig med nettverkskabel til hovedenheten og så samarbeider de andre trådløst med hovedeneheten, men det er en STOR fordel at det er kabel til alle sammen. Det betyr både strømadapter i veggen og nettverkskabel. De fleste av de enkle systemene tilbyr også enkle innstillinger for foreldrekontroll av enheter.

• Like
Reaksjoner: Hårek
Hvis en først skal legge opp nettverksuttak i en ny bolig i dag så kommer fort alle kravene i NEK 700.
Det blir ganske omfattende og kostbart.

så kommer fort alle kravene i NEK 700.
Hva betyr dette?
Må vel være lov å få elektriker til å montere akkurat det antall punkter jeg ønsker, der jeg ønsker at det skal være?

Ett eller tre datapunkt kan da ikke utløse en stor uønsket installasjon?

Det er i såfall passe sjukt.
Hva er argumentene for at noe slikt er ok eller fornuftig?

Hva betyr dette?
Må vel være lov å få elektriker til å montere akkurat det antall punkter jeg ønsker, der jeg ønsker at det skal være?

Hei @Hårek !

Ja – det er selvsagt lov å avtale akkurat hvor mange punkter du vil ha, og hvor de skal plasseres. Det er du som kunde som bestemmer behovet, og vi som installatør skal levere det du ønsker - innenfor lovens rammer og krav.

Det som ofte skaper litt forvirring, er at når vi først legger fast kabling og ekompunkter, så vi følge kravene i Ekomforskriften og bruke NEK 700 som normgrunnlag. Det betyr i praksis at vi må dokumentere anlegget, bruke godkjente komponenter og sikre at installasjonen tilfredsstiller krav til kvalitet og fremtidig bruk.

Men dette betyr ikke at du ha et bestemt antall punkter eller full kabling i alle rom. Du kan fint velge færre uttak, eller bare legge rør og kabler til enkelte rom, så lenge vi dokumenterer hva som faktisk er installert.

Kort fortalt: Du kan få akkurat de punktene du ønsker, men vi må gjøre jobben etter gjeldende regelverk og normer.
Det er til din fordel – da får du en installasjon som er trygg, fremtidsrettet og fungerer som den skal.

Et lite tips, Hårek: Hvis du ønsker å slippe hele “full pakke” med NEK 700 og mange uttak, kan vi også legge tomrør frem til de rommene du vil ha mulighet for nettverk i senere. Da tilfredsstiller vi kravet om føringsveier og tilrettelegging, men du kan vente med å trekke kabler og montere uttak til du faktisk trenger dem.

Det gir lavere kostnad nå, du unngår unødvendige punkter, og du står fortsatt fritt til å oppgradere senere – helt innenfor regelverket.

@Hårek , du virker som en fornuftig kar, så jeg skal by på et lite tips som jeg tenker er fornuftig. :cool:

En praktisk måte å “omgå” full NEK 700-pakke på er å definere Wi-Fi som den primære føringsveien for bredbånd i huset.
Da har du dekket kravet om tilgang til internett i alle rom. Det holder at du opplyser din installatør om dette i et møte.

Samtidig kan vi legge noen få dedikerte datalinjer internt i huset, f.eks. mellom kontor, stue og teknisk rom, for å kunne flytte store datamengder mellom NAS, server og mediespillere. Dette er et internt nettverk, og vi dokumenterer det som et begrenset anlegg, ikke som en fullstendig strukturert kablingsinstallasjon.

På denne måten tilfredsstiller vi lovkravene til tilrettelegging og dokumentasjon, men unngår unødvendige kostnader og omfattende kabling du ikke har behov for. Du får et oppsett som er både forskriftsmessig og tilpasset det faktiske bruksbehovet ditt.

Det som ofte skaper litt forvirring, er at når vi først legger fast kabling og ekompunkter, så vi følge kravene i Ekomforskriften og bruke NEK 700 som normgrunnlag.

Når jeg leser dette, tenker jeg:
Er det rart det er dyrt å bygge nye hus i Norge i dag?
Er det rart boligbyggingen nær sagt har stoppet opp?

Myndighetene må ta et steg tilbake og spørre seg om man virkelig trenger all denne detaljreguleringen.
EU og Norge regulerer seg helt i hjel!
USA Innoverer.
Kina Kopierer (USA).

En praktisk måte å “omgå” full NEK 700-pakke på er å definere Wi-Fi som den primære føringsveien for bredbånd i huset.
Takk!

Samtidig kan vi legge noen få dedikerte datalinjer internt i huset, f.eks. mellom kontor, stue og teknisk rom, for å kunne flytte store datamengder mellom NAS, server og mediespillere. Dette er et internt nettverk, og vi dokumenterer det som et begrenset anlegg, ikke som en fullstendig strukturert kablingsinstallasjon.
Fornuften seirer!