Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
25 Nov 2025
3
0
Jeg har fått et litt hissig og påtrengende brev fra mitt nettselskap Elvia.
De hevder at de har konstatert at jeg har en jordfeil på mitt elektriske anlegg og at jeg må utbedre dette snarest.
Jeg har fått 14 dager på å utbedre feilen.

Hva er dette og hvordan kan Elvia vite at jeg har jordfeil hos meg?
For jeg merker absolutt ingen ting!

De oppfordrer med til å kontakte en autorisert installatørvirksomhet som kan rette feilen.
Hva er det? En elektriker?

Jeg er for tiden arbeidsledig og jeg har rett og slett ikke råd til å bruke penger på dette nå.
Jeg vet at dette potensielt han være farlig, men det hjelper jo lite når lommeboken er tom!

Der for er jeg overlykkelig for at jeg fant frem til dette forumet og håper noen kan hjemlpe meg litt på vei.
Det jeg lurer på er om det er noen som helst mulighet for at jeg kan finne ut av dette på egenhånd?
Altså lokalisere jordfeilen og på den måten fjerne den?

Elvia kan avdekke jordfeil via AMS strømmåler.

Jordfeil i IT nett skaper ikke nødvendigvis noen merkbar feil for annet tilknyttet utstyr. Første jordfeil har liten feilstrøm til jord. Ulempen er om det oppstår flere jordfeil i nærheten, det kan eskalere situasjonen. Jordfeil kan føre til fremtidige feil.

Er det installert jordfeilbryter eller jordfeilautomater burde kurs som har feilen løse ut. Test om eventuelle jordfeilautomater fungerer via test knapp.

Er ikke jordfeilbryter eller jordfeilautomater installert kreves gjerne måleinstrument for å lokalisere feilen.

Sjekk utendørs kontakter og lamper. Vann kan gjerne være årsak til jordfeil.

Sist redigert:
Jeg antar at du ikke har moderne jordfeilautomater da disse ellers ville koblet ut kursen og fjernet jordfeilen.

Forsøk å finne en beskrivelse av din AMS- strømmåler på nettet og let etter om det er noen indikator på denne som kan vise deg om den har registrert jordfeil.

Med Voltmeter kan en lete, men dette er strøm og den er hissig, du bør vite hva du driver med.
Har du automater eller skrusikringer? 230V IT eller 230/400V TN-nett? Trefase?

For enklest mulig «reparasjon» med feil på en kurs, kan en kanskje utsette kostnader ved at denne kursen plomberes i avslått stilling.

Kan legge til. Jordfeil i varmtvannsberederen er ikke uvanlig. Kan løses ved å bytte varmeelementet i nytt.

Som med det meste, ikke så komplisert om en har gjort det før, men det skal utføres av elektriker. Ofte byttes varmtvannsberederen med ny.

Men, er avhengig av instrument for å avklare hvor feilen ligger. Å bytte tilfeldig utstyr blir fort omfattende.

Det er håpløst uten instrument og kunnskap. Mye kan gjøres med multimeter og ev veiledning, men støm skal en ikke leke med.
Enkleste test i et IT-nett (hus fra før ca 1995) er med et voltmeter(noen hundrelapper) å måle spenningen fra jordklypa til hvert av hullene i en stikkontakt. En bør måle ca 132V i et nett som er i orden. Dersom det er veldig skjevt, slå av denne kursen og test i neste stikkontakt om det bedrer seg.