Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Konglehuset

Sersjant
3 Feb 2025
18
21
Har en mur på tomten som er malt, men murmalingen flasser av nær sagt ved første anledning.

Det er ikke til å unngå at denne betongmuren holder en viss grad av fuktighet.
Det er litt av hensikten, ettersom mursen holder tidvis fuktige jordmasser på plass på eiendommen,

Jeg kunne sikkert ha gravet opp og drenert på baksiden, men det er rett og slett for kostbart og tidkrevende.
Det vil også kreve en enorm operasjon med stor kran for å få løftet gravemaskin over huset og til denne delen av tomten.
Det skjer ikke i min tid som eier :rolleyes:

Snakket med naboen over hekken og han tipset meg om å høytrykkspyle muren for å flå av alle malingrester.
Deretter feste en stålbørste på en vinkelsliper og børste vekk siste rest av malingsrester.

Deretter anbefaler han meg å legge på en "pustende murmaling" som til en viss grad slipper gjennom fukt.
Han hever da at murmalingen ikke vil flasse så lett og holde seg pen i lengre tid.

Noen som har brukt "pustende murmaling" og vet hva jeg skal se etter?
Kreves det noen spesiell type arbeid, teknikk eller forkunnskap ved påføring eller bruk?

Det høres nesten litt for godt ut til å være sant med "pustende murmaling", men de har jo klart det med GoreTex, så da tenker jeg "hvorfor ikke" o_O

mur_som_flasser.jpg

Jeg har malt mye mur i mitt liv og kan kun anbefale en ting i ditt tilfelle:

Første denne:
JOTUN Silikat Murprimer
JOTUN Silikat Murprimer er både en grunning og et tilsatsmiddel for kalkrik puss.
  • Utjevner sug i underlaget
  • God inntrengning
  • Meget diffusjonsåpen

Kun ved behov, denne:
JOTUN Silikat Murfiller
JOTUN SIlikat Murfiller er et mellomstrøk for kalkrik puss. JOTUN SIlikat Murfiller utjevner riss og ujevnheter, diffusjonsåpen, utmerket heft.
  • Utjevner riss og ujevnheter

Så denne:
JOTUN Silikat Murmaling
JOTUN Silikat Murmaling er spesielt egnet for kalkrik puss. JOTUN Silikat Murmaling er svært diffusjonsåpen, meget værbestandig og har utmerket heft.
  • Svært diffusjonsåpen
  • Meget værbestandig
  • Utmerket heft

Bedre produkt får du ikke. Det er en påstand jeg står for.

Som med alt annet: Sluttresultatet avhenger 100% av grunnarbeidet!