- 8 Jul 2025
- 4
- 1
Har fått en del sprekker i laftestokker og lafteknuter på hytta.
Enkelte av sprekkene er så dype at jeg frykter at de forringer isolasjonsevnen betydelig.
Andre sprekker er dype og har en vinkel som starter høyt på stokken og går nedover mot kjernen, slik at vannet blir liggende i en dam og ikke kommer ut.
Slikt vil med sikkerhet føre til råte i løpet av få år.
Har blitt frarådet på det sterkeste å forsøke tette disse sprekkene med noe som helst.
Men, nå har jeg kommet over et produkt Som heter MrLaft Tettemasse.
Etter hva jeg forstår skal denne være egnet for bruk på sprekker i laftestokk.
Den er også diffusjonsåpen og egner seg for videre behandling med bl.a. beis.
Er det noen som har erfaring eller synspunkter om dette produktet?
Jeg simpelt hen orker ikke betale 490,- for en standard 300ml patron hvis dette er humbug som bare øker skaden på treverket.
Jeg er også skeptisk til om dette er et seriøst firma, ettersom de kun opererer med en Facebook side og ikke har noen nettside.
De skriver selv at dette er et produkt de importerer fra utlandet og setter på norsk etikett.

Enkelte av sprekkene er så dype at jeg frykter at de forringer isolasjonsevnen betydelig.
Andre sprekker er dype og har en vinkel som starter høyt på stokken og går nedover mot kjernen, slik at vannet blir liggende i en dam og ikke kommer ut.
Slikt vil med sikkerhet føre til råte i løpet av få år.
Har blitt frarådet på det sterkeste å forsøke tette disse sprekkene med noe som helst.
Men, nå har jeg kommet over et produkt Som heter MrLaft Tettemasse.
Etter hva jeg forstår skal denne være egnet for bruk på sprekker i laftestokk.
Den er også diffusjonsåpen og egner seg for videre behandling med bl.a. beis.
Er det noen som har erfaring eller synspunkter om dette produktet?
Jeg simpelt hen orker ikke betale 490,- for en standard 300ml patron hvis dette er humbug som bare øker skaden på treverket.
Jeg er også skeptisk til om dette er et seriøst firma, ettersom de kun opererer med en Facebook side og ikke har noen nettside.
De skriver selv at dette er et produkt de importerer fra utlandet og setter på norsk etikett.