Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gregersen

Sersjant
14 Feb 2025
11
7
Nå er jeg lei av å fryse på hendene når jeg bruker motorsaga i skogen vinterstid.
Er Stihl-fan, men er åpen for det meste som holder en viss kvalitet.

Etter nok timer med fryste fingre gikk jeg til innkjøp av Hestra hansker med innlagt varme og batteri.
Det fungerer ikke bra til denne bruken. Hanskene tåler ikke røff skogsbruk og batteriet går tomt.
Det er også for mye "vatt-stopping" i hanskene, så man mister litt feelingen med emnet man jobber med. Farlig!

Så tenker jeg montere varmekabler som er produsert til snøscooterhåndtak, men da må jeg drasse på en batteripakke igjen.

Hvordan kan jeg fikse dette på en fornuftig måte?
Montere dynamo på kjededrevet? :ROFLMAO:

cc442734-1710-4088-b0ac-6f14db1342c6.jpg

• Like
Reaksjoner: Neo
Hvordan kan jeg fikse dette på en fornuftig måte?

Du ber om en fornuftig måte å fikse dette på
Vel, da kan du bare droppe planene om ettermontering av varmekabler og dynamo!

Selg den gamle saga på Finn.no og bli kvitt et problem.
Alternativt kan du ta vare på den og bruke den som en ren sommersag :cool:

Løsningen er å investere i en ny gromsag - med elektrisk VARME i håndtaket.
Jeg bruker denne selv, så jeg har førstehåndskunnskap om denne deiligheten: Stihl MS 261 C-M-VW

FOR BRUK I KULDEGRADER. Den elektriske håndtaksvarmeren i håndtaksrøret og i det bakre håndtaket kan enkelt slås på ved behov. Dermed holder du hendene varme også i kaldt vær, og du har et sikkert grep om apparatet. Håndtaksvarmeren består av vedlikeholds- og slitasjefrie varmefolier.

Med 5,2 kg er dette en sag med en fornuftig vekt. Denne kan du jobbe lenge med uten at du blir sliten og jobben blir farlig.
Den leveres kun med 35 cm kjede, så her ville jeg kjøpt med en 40cm sverd- og kjedepakke med en gang. (1200 spenn)

Ser nå i skrivende stund at Felleskjøpet selger Stihl MS 261 C-M VW for 12.499,- og 40cm kjede til 1199,-

Løp og kjøp @Gregersen , dine frossne puselanker vil takke deg!! 🫶:love:🫶:love:🫶:love:🫶:love:🫶:love:🫶:love:

img.jpg img (1).jpg

Varme i motorsag er et absolutt must ved vinterdrift.
Veldig mange tenker at man skal være passelig forfengelig for å ønske seg (og være villig til å betale for) varme i håndtak.
Jeg tenker annerledes på det. Det handler om sikkerhet. Kalde og frosne fingre er utålmodige, ufølsomme og stive.
Det er farlig i omgang med motorsag.

Med varme fingre er arbeidet mye sikrere og du jobber mer effektivt.
Varme i håndtak er etter mitt skjønn et av de beste HMS-tiltak man kan sette inn ved skogsarbeid om vinteren.
På linje med skikkelige vernesko og vernebukse.

Med varme i håndtak er det også mulig/deilig å kun bruke tynne geiteskinnshansker, selv på vinteren.
Det gir god gjennomslag av varme fra håndtaket til handa og det gir god "kontakt" med sagen.

❤️ Motorsag med varme i håndtak ❤️