Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fantomtegningen

Kaptein
13 Feb 2025
173
100
Sandnes
Hei igjen dere, Fantomtegningen is back at it again.

Sommeren nærmer seg og jeg er inne i tredje måned med å bli matet idèer og ønsker av kona som vil ha større blomsterbed/nye blomsterkasser/the whole shebang.
Hun vil ha et kurvet blomsterbed og muligens flere etasjer av en eller annen grunn, så støpearbeid vil nok bli mest relevant, må uansett blande jordfuktig betong til støtte.
Tenkte da det var lurt å sette seg inn i hvilke mørtelblandere som finnes her i verden og hvilke som vil være et greit kjøp.
Budsjettet vil være opptil 1500,-, kanskje noen kronasjer mer avhengig om det er et bra kjøp.
Lest litt kjapt av omtaler til Mjølner 1600W mørtelblander og Scheppach 1200W mørtelblander der begge får skryt, Scheppach får mye skryt for tiden pga bang for buck for deres verktøy.

Sist gang jeg blandet betong var til basen til utetrappen jeg snekret sommeren 2023 og da klarte batteridrillen såvidt å blande 3 sekker Adda B35 MF45, men jeg gjør ikke det igjen.
Finnes det noen som har en mørtelblander de vil anbefale, eventuelt referere til? Er åpen for forslag til blandere av rimelig pris.:)
(Og nei, jeg bruker ikke 12-tusen for Festool ErgoFix MX 1600/2 RE EF HS3R eller 6-tusen for ErgoFix MX 1000 RE EF HS2@Eplet
:ROFLMAO:)

1508058.jpg Skjermbilde 2025-06-20 213826.png Skjermbilde 2025-06-20 213927.png Skjermbilde 2025-06-20 213948.png

• Haha
Reaksjoner: Eplet og COP
Jeg har Mjølner 1600W mørtelblander som jeg kjøpte på Megaflis.
En helt grei maskin som gjør akkurat det den skal gjøre - blande grøten, godt!

En ting skal denne Mjølner ha: Den er sterk som en gamp!

Nå ligger maskinen min på hytta i påvente av neste jobb, men jeg er ganske sikker på at det er standard M14 skruforbindelse fra røreverket til verktøyet.
Det betyr at det er kurant å få tak i ny visp, når det blir behov for det.

Å kjøpe Festool til å blande sement er i mine øyne så nært blasfemi som man kan komme!
Kjøper du Festool ErgoFix MX 1600/2 RE EF HS3R til å røre ut sjokoladeglasur, da er du konge! :ROFLMAO:

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Jeg kjøpte denne fra Biltema:
https://www.biltema.no/bygg/muring/sementblandere/malings-betongblander-hcm-1220-2000047038

Hadde ikke kjøpte noe verktøy fra Biltema på 20 år, da kvaliteten var får dårlig.
Ble dog positivt overrasket over denne. 799,- med visp er en god pris.

Det finnes også en med to visper:
https://www.biltema.no/bygg/muring/sementblandere/mikser-pcm-160-2000037530

Virker som de fleste slike mørtelblandere er ganske grunnleggende teknologi med en 1 200+ W motor, et gir, og en visp.
Eneste jeg har å utsette er at den kunne gjerne vært litt høyere.
Man blir stående litt bøyd over karet man blander i.
Ser at Festool sin er høydejustering. Noe som nok er viktig for folk som har bruker slike hver dag.

Jeg har Mjølner 1600W mørtelblander som jeg kjøpte på Megaflis.
En helt grei maskin som gjør akkurat det den skal gjøre - blande grøten, godt!

En ting skal denne Mjølner ha: Den er sterk som en gamp!

Nå ligger maskinen min på hytta i påvente av neste jobb, men jeg er ganske sikker på at det er standard M14 skruforbindelse fra røreverket til verktøyet.
Det betyr at det er kurant å få tak i ny visp, når det blir behov for det.

Å kjøpe Festool til å blande sement er i mine øyne så nært blasfemi som man kan komme!
Kjøper du Festool ErgoFix MX 1600/2 RE EF HS3R til å røre ut sjokoladeglasur, da er du konge! :ROFLMAO:
Tenker det kan være smålurt å kjøpe en ekstra sterk blander enn standard 1200W, bare for å ha mer å gå på.
Setter Mjølner 1600W foreløpig på første plass, enn så lenge. :)
Må først vinne i lotto før det blir innkjøp av Festool mørtelblander :ROFLMAO:
Hm, jeg har blander fra Festool mx1000 , er jeg ett dårlig menneske 🤣🤣
Du får sette deg i skammekroken og tenke på hva du har gjort. :ROFLMAO:
Jeg kjøpte denne fra Biltema:
https://www.biltema.no/bygg/muring/sementblandere/malings-betongblander-hcm-1220-2000047038

Hadde ikke kjøpte noe verktøy fra Biltema på 20 år, da kvaliteten var får dårlig.
Ble dog positivt overrasket over denne. 799,- med visp er en god pris.

Det finnes også en med to visper:
https://www.biltema.no/bygg/muring/sementblandere/mikser-pcm-160-2000037530

Virker som de fleste slike mørtelblandere er ganske grunnleggende teknologi med en 1 200+ W motor, et gir, og en visp.
Eneste jeg har å utsette er at den kunne gjerne vært litt høyere.
Man blir stående litt bøyd over karet man blander i.
Ser at Festool sin er høydejustering. Noe som nok er viktig for folk som har bruker slike hver dag.
Mørtelblanderen er tiltenkt til plutselige støpeprosjekter og ikke til harde timeslange økter.
Tenker selv at Biltema/Jula m.flere er laget av samme fabrikant, så der avgjør kampanje priser salget.
Nå ble jeg nylig ferdig med pussing av trapp så har noen timer i umenneskelige positurer i timesvis, satser på noen minutter krokrygget går fint. :LOL:
Men legger til Biltema sin også, takk for tips. :)

Jeg har Mjølner fra Megaflis.
Brukt til å blande avrettingsmasse 100m2, støpt i porsjoner av ca 10-20m2 rom.
Det gikk helt fint.

Kjøp for all del ikke et røreverk med for svak motor.
Da står du der plutselig midt i jobben, med en brent motor som har jobbet for tungt, for lenge.

• Like
Jeg har også Mjølner fra Megaflis, og har flytstøpt omtrent 50kvadrat med den i 6-8cm tykkelse, samt diverse andre betongarbeider med understøping av grunnmur, fylt forskalingsblokker til ny ringmur til tilbygg etc. Har fungert helt upåklagelig.

• Like
Jeg bruker denne fra Bosch som går på 18v batteri.
Kraftig maskin og deilig å slippe ledning.

Bosch røreverk grw 18v-120

Ikke en maskin man kjøper for å bruke i ny og ne, men for oss som bruker dette ofte er denne helt gull.

Jeg bruker denne fra Bosch som går på 18v batteri.

Røreverk til f.eks. betong og flytstøp, på batteri?
Hvor lenge holder da ett batteri sånn typisk?

Når jeg skal røre ut 15 20 liters bøtter med flytstøp fortløpende, mens hjelpemann tar en og en bøtte og flytstøper ut.
Da kan ikke jeg stå og vente på att batteriet skal lade seg opp.
...og jeg kan jo ikke holde meg med 15-20 batterier.

Røring av betong og flytstøp er en tung jobb.
Skeptisk til batteri, gitt!

(Og nei, jeg bruker ikke 12-tusen for Festool ErgoFix MX 1600/2 RE EF HS3R eller 6-tusen for ErgoFix MX 1000 RE EF HS2@Eplet
:ROFLMAO:)
:ROFLMAO:
Nei, det forstår jeg svært godt.
Men, jeg kan love deg en ting og det er at hvis du har jobbet noen 10-talls timer med Mjølner-vispen, så bytter du til Festool-vispen.
Da, da er det ingen vei tilbake unge mann. Da er det Festool💚Love for alle penga. Vær du sikker.
Det er rett og slett en deilig kremvisp Festool har laget der. Dessverre for dyr for hvermansen til småjobbing.

• Haha