Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trygve

Sersjant
18 Feb 2025
21
3
Hei!
Vi vurderer å slå til på et tilbud på Coop OBS bygg på en Mill Calm WiFi varmepumpe 3800W, ferdig montert til 14.999,- inkl mva
Vi ønsker bruke denne til å kjøle ned soverom i husets 2. etasje.
Det hadde vært herlig med litt kald luft på sommerens varmeste dager, og kanskje et lite tilskudd av (billig) varme på kalde dager.

Er det noen utfordringer knyttet til kondens ved sterk bruk av kjøling innendørs på varme dager?
Vi har et hus fra 2009 og det er potte tett med plast i alle vegger og 30cm isolasjon i alle vegger + 40 cm i tak.

Risikerer vi et konsens-problem ett eller annet sted mellom malt gipsplate og ytterkledning?

Skjermbilde 2025-07-07 162018.jpg Skjermbilde 2025-07-07 162049.jpg Skjermbilde 2025-07-07 162218.jpg

Vedlegg

• Wow
Reaksjoner: Qwerty
OK, så det er ingen risiko for at det vil kondensere inne i ytterveggen?
Tenker da på at rommet blir kaldt og på et gitt sted treffer kulden en svært varm isolasjon i ytterveggen.
Jeg er ikke bekymret for kondens i rommet, men inne i veggen.
Så for meg at det kunne kondensere et sted inne i isolasjonen?

Kondens skjer der varm og våt luft kjøles ned på en flate.

For air-conditioned så skjer dette primært der den varme inneluften treffer den kalde varmeveksleren i innedelen. Der er det ikke noe problem fordi denne enheten har en slange ut som vannet renner ut fra - gitt at den er montert riktig.

I veggen din er det dampsperre, ergo den varme luften som evt kondenserer der er på utsiden av sperra og vil kunne luftes ut.

• Like
Reaksjoner: Trygve og Qwerty
OK, så det er ingen risiko for at det vil kondensere inne i ytterveggen?
Tenker da på at rommet blir kaldt og på et gitt sted treffer kulden en svært varm isolasjon i ytterveggen.
Jeg er ikke bekymret for kondens i rommet, men inne i veggen.
Så for meg at det kunne kondensere et sted inne i isolasjonen?
om dette skulle skje så ville du hatt våte vegger alt. for det er motsatte vegen om vinteren, da er det kaldt ute og varmt inne.. så med mindre du har alvorlige problemer med dampsperre og nada isolasjon så tror jeg ikke du skal bekymre deg.

det mange mange tusen hjem som har dette opplegget uten at det er noe problem. hadde dette vært et stort problem så hadde ingen hatt varmepumpe

• Like
Reaksjoner: Trygve og Qwerty
Veldig bra!
Da blir fruen happy wife når det blir luftkondisjonering og kald luft på soverommet.
Kanskje er det også "aktivitetsfremmende" med kjølig luft på soverommet?;):p
Det er lov å håpe!

• Haha
Reaksjoner: Teitur
Ved sterk bruk av kjøling ja. Men ville bekymret meg mer mellom tilstøtende rom enn yttervegger.

Klippet fra en side på nett

"Whenever my neighbor runs their air conditioner for an extended period, my room, which shares a concrete wall with theirs, experiences condensation issues (my wall starts to 'sweat'). After investigation, it appears that the concrete walls in the entire building are too thin, causing a temperature contrast between the cold air on their side and the warm air on mine."

• Like
Reaksjoner: Teitur
Vi vurderer å slå til på et tilbud på Coop OBS bygg på en Mill Calm WiFi varmepumpe 3800W, ferdig montert til 14.999,- inkl mva
...
Risikerer vi et konsens-problem ett eller annet sted mellom malt gipsplate og ytterkledning?

@Trygve,
Jeg tror ikke det er problemer med konsens du skal bekymre deg over.
Nå skal ikke jeg gå inn på det kondens-faglige her, men det er nok liten fare for kondens som følge av litt kjøling på kalde sommerdager.

MEN!
Det du VIRKELIG skal bekymre deg over er RISIKOEN for at du kommer til å slite like mye med din nye Mill Calm 3800w varmepumpe, som jeg har slitt med mine forferdelig dårlige Mill produkter - og ENDA dårligere Mill kundeservice.

Min vurdering er at Mill er et selskap som designer produkter og produserer hvor enn de finner billigste produksjonskapasitet.
Produktene ser fine ut og markedsføringsmaterialet er fint. Prisene er ofte gode.
Produktkvaliteten er dårlig. Kundeservicen er TOTALT fraværende. Stort sett er de umulig å komme i kontakt med og når de endelig gidder svare henvises det til en "hvordan løse problemet selv" artikkel eller beskrivelse. Som om jeg ikke allerede har prøve ALT! Argh!!

Styr unna Mill - det er mitt beste råd!

• Wow
Reaksjoner: Qwerty
virker som den har høyt lydnivå, 23 desibel laveste nivå. Min pumpe har 19 som laveste, og det hadde jeg nølt med å hatt like ved sengen min :P