Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Leilighet

Korporal
16 Jan 2026
5
1
Kan godt tenke meg å investere litt kronasjer i kameraovervåkning rundt hus og garasje i nytt hus.
Samfunnet generelt beveger seg i en retning som er ganske skummel, så litt oversikt kan jeg tenke meg.

Noen som har erfaring med slikt?
Har snust litt rundt og det jeg har notert meg er følgende.
  • Har behov for 8-12 kameraer
  • Ønsker fargebilder av god kvalitet (4k?)
  • Ønsker kameraer som tåler å monteres utendørs i vær vind, sol, høststormer og snø
  • Ønsker lagring av video i minimum 3 mnd.
  • Hadde vært fint å kunne sjekke alle kameraer hjemme fra solsengen på Kreta når man er på ferie
Bør jeg velge kablet løsning for nettverk og strøm helt frem til kameraet - eller WiFi?

Alt av innspill på løsning og konkrete produktanbefalinger mottas med stor takk her på berget.

Ja, og så ønsker jeg noe som er DIY-vennlig - altså at jeg monterer selv
:cool:

• Like
Reaksjoner: DataDusten
Jeg har selv kameraer fra Reolink på hytta.
- 4K god videokvalitet
- Mulighet til å sjekke live og historisk video via mobil app
- Billige kamera
- Video lagres lokalt i kameraet på microSD brikke på 256GB kort
- Virker tåle kulde og uvær ganske godt

Selv har jeg et par PoE kamera som får strøm/data via nettverkskontakt, type P430
og et par på wifi som kun krever strøm via strømadapter, type RLC-811WA

• Like
Reaksjoner: Leilighet
Om du ønsker 4k lagret i 3 mnd treng du en del lagring... Det normale er å lagre i 7 dager.
Om det er lite bevegelse i bildet kan datamengden reduseres.

Network Video Recorder Pro kan lagre store mengder data.
Nettsiden har en kalkulator som viser hvor mye diskplass som kreves.

Ubiquiti UniFi Camera G6 Turret har fungert fint hos meg, gir god bildekvalitet, har bare ett slikt kamera.
Har også noen eldre kamera. Eldre kamera kan ofte skaffes tilnærmet uten noen kostnad. Kvaliteten er mye lavere, mer ullent bilde.

• Like
Reaksjoner: Leilighet
Ubiquiti UniFi Camera G6 Turret har fungert fint hos meg, gir god bildekvalitet, har bare ett slikt kamera.
Har også noen eldre kamera. Eldre kamera kan ofte skaffes tilnærmet uten noen kostnad. Kvaliteten er mye lavere, mer ullent bilde.

Det kameraet ser ut til å være helt perfekt med tanke på pris og egenskaper.
Hvordan lagrer du videoer? Bruker du Network Video Recorder Pro ?

Det kameraet ser ut til å være helt perfekt med tanke på pris og egenskaper.
Hvordan lagrer du videoer? Bruker du Network Video Recorder Pro ?

Benyttet Cloud Key+.
Bytter over til UDM Pro i disse dager.

Kamera fungerer godt, til en akseptabel pris etter min mening.

Har også benyttet Synology NAS til kamera. Støtter stort antall varianter kamera.
Det er to kamera lisenser inkludert i de mindre NAS utgavene. Eldre modell jeg har benyttet, avspilling av video går tregt eksternt.

Her ville jeg gått for ganske ferdige løsninger med god støtte, minst mulig DYI med billige kinesiske kameraer. Dette er et opplegg som må virke hele tiden om det skal være noe vits og i tillegg må du være sikker på at det ikke blir hacket og det er du som ender opp med å bli overvåket - særlig om du også tenker kameraer i din private hage osv. Min anbefaling er unifi, selv om det koster mer enn den billigste løsningen.

Selv bruker jeg Reolink og frigate, men jeg skal ikke anbefale deg noe spesielt, men nevner de to viktigste tingene du må ha:

1. Du må ha kamera på "PoE", PoE står for "Power Over Ethernet". Det er altså at datasignalene (bla video) sendes over en nettverkskabel, den samme kabelen leverer også strøm til å drive kameraet. Dette er best-praksis og vil være det i lang tid fremover.
  2. Du må lagre video til en lokal NVR (En boks du har i huset ditt), du må lagre video til denne boksen, og den må fungere uten internett.