Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Tynset

Sersjant
10 Mar 2025
10
0
Vi har en relativt stor tomt, dvs. rett under 9 mål med opparbeidet gressplen og frukttrær.
I den nordlige delen av tomten (ca. 1000m2) er det en liten granskog som jeg har latt står for å skape litt ly og beskyttelse mot sur vind.
Uten denne skogen ville frukttrærne ikke klare seg spesielt bra og mest sannsynlig enten dø eller i hvert fall ikke bære frukt.

Nå har jeg fått e-post fra et selskap som representerer et av våre kjære mobilselskap (Telenor, Telia, Ice/Lyse).
De nær sagt krever å sette opp en 25-30meter mobilmast på min eiendom.

Jeg leser dette som et krav, men jeg ser ingen henvisninger til hvilken rett de har til å kreve.
De tilbyr en svært lav årlig leieavgift og et beløp som skal dekke kalkulert strømforbruk.
For meg er dette ikke noe annet enn plunder og heft og kompensasjonen er så lav at det overhodet ikke er aktuelt.

Plasseringen av mobilmasten er midt mellom den lille skogen og mitt hus.
De komme ikke funnet et mindre egnet sted å plassere antennen.
Hadde den vært plassert rett bak skogen, eller inne i skogen, ville den nesten ikke vært synlig fra mitt hus.
Med dagens plassering vil jeg se hele antennen, gittermasten, fundamentet til masten og den lille boden hvor de skal plassere teknisk utstyr.

Denne plasseringen av masten vil med sikkerhet redusere verdien på min eiendom betraktelig.
Hvem vil ha en 23-30 meter gittermast rett ved huset sitt?

Jeg tok en tur til en liknende mast i nærområdet tidligere denne uken og jeg kunne høre en konstant "uling" når jeg stod på bakken.
Vinden tok tak i antenner og mastrør og skapte en kontinuerlig ulende lyd.
Dette kan jeg ikke ha rett utenfor soveromsvinduet.

Har søkt litt og der det er flere som ikke opplever det som bare positivt å få en slik basestasjon kloss på livet sitt.
Direktoratet for strålevern og atomtrygghet (DSA): Basestasjoner.

jeg akseptere dette?

NB: Bildet viser type basestasjon-mast og teknisk bygg de krever å utplassere på min eiendom.

117222.jpg

nei. det må du ikke.

Televerket/Telenor hadde tidligere fremføringsrett og kunne fatte vedtak om å ekspropriere grunn til denne type innstallasjoner. men dette lovverket ble endret i 1996. etter den tid har ikke Telenor noen reel makt. de kan selvsagt finne på å gå rettens veg, men det er dyrt og langdryg prosess.

De andre tilbyderne har aldri hatt disse rettighetene som Telenor en gang hadde.

så om du sier nei, så er det lite de kan gjøre..

jeg personlig ville nektet. greit nok å godta en kabelgrøft. men ikke en stor fagverksmast.

• Like
Reaksjoner: Tynset
Ville også protestert og nektet telekom utstyr, i hvertfall den dimensjonen der, på min tomt.
Det kan være at dem prøver med spisse albuer nå i håp om at du bare kapitulerer, men her bør du bruke albuene dine også.

Hvilke krav og rettigheter er det de kommer med? Hvilke regelverk henvender de seg til som tilsier at de kan ta seg slik til rette?

Du har forøvrig rettsvern på din side i saken da du er grunneier og Telia/Telenor/ICE må da få området ekspropriasjert. Men jeg stiller meg tvilsom til at dem har noe godt grunnlag for dette.

Rettsvern for nettselskapers installasjoner på annenmanns eiendom gir informasjon om nettselskapers side.

Sist redigert:
  • Like
Dette MÅ du absolutt ikke akseptere @Tynset. Så enkelt er det.

Jeg ville kun besvart e-posten kort med beskjed om at det ikke er ønskelig med basestasjon på din eiendom.
At du motsetter deg dette og at du ber de finne en alternativ plassering som ikke er til sjenanse for deg og din familie.

Mest sannsynlig vil du aldri høre fra dette selskapet igjen.

• Like
Jeg ville kun besvart e-posten kort med beskjed om at det ikke er ønskelig med basestasjon på din eiendom.

Vi fulgte dette eksempelet.
Nå har vi fått bekreftet at vår respons er mottatt og at vi vil få et svar i løpet av kort tid.
Så det blir jo spennende!