Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trygve

Sersjant
18 Feb 2025
15
2
Hei!

Ser at Mitsubishi markedsfører to ulike miniventilasjonsanlegg.
- Miniventilasjon 100 - VL 100
- Miniventilasjon 50 - VL 50

Er det noen som har erfaring med disse produktene ?
Er monteringen så grei som det beskrives?
Gir dette innretningen så mye frisk luft som det loves?

Det virker nesten for godt til å være et produkt som blåser inn og trekker ut luft gjennom to kanaler som er såpass nært hverandre.
Det er jo en kjensgjerning at ventil for utblåsning ikke bør være i nærleiken av innsuget.

Enkel installasjon
Enheten har to gjennomføringsrør, et for luft ut og ett for luft inn. Selve installasjonen er meget enkel og kan gjøres av ufaglærte med riktig verktøy på under 2 timer.

Miniventilasjon 100
Sørger for sunt og godt inneklima i ditt hjem!
Miniventilasjon 100 er en enestående ventilasjonsenhet som kan skifte hele 105m3 luft i timen – det tilsvarer all luft i et rom på 40m2. Miniventilasjonen er balansert, og kan gjenvinne opptil 80% av energien i luften den bytter ut.

Miniventilasjon 50
Sørger for et sunt og godt inneklima med filtrert luft utenfra, uten trekk og forurensning.
Miniventilalsjon 50 er en liten ventilasjonsenhet som kan skifte hele 52,5 m3 luft i timen – det tilsvarer all luft i et rom på 20m2. Miniventilasjonen er balansert, og kan gjenvinne opptil 85% av energien i luften den bytter ut.

Skjermbilde 2025-02-18 195149.jpg Skjermbilde 2025-02-18 195205.jpg Skjermbilde 2025-02-18 195224.jpg

• Like
Reaksjoner: BreakingBad
da en varmeveksleren inni ventilatoren er laget av papp

Dette hadde jeg så store problemer med å tro på at jeg måtte sjekke selv :p....og det stemmer! Papp, faktisk!! :rolleyes:

Hvordan virker Lossney varmeveksler, og hva er den laget av?
Lossney varmevekslerelement er laget av en patentert form for for papir, som er behandlet på en spesiell måte. Dette gjør at papiret overfører varmen godt. Samtidig tåler papiret forskjellene i temperatur og luftfuktighet som er på inngående og utgående luft. Blir det ekstreme forskjeller så kan det likevel bli problemer, og det er derfor Mitsubishi miniventilasjon ikke skal brukes under 10 kuldegrader.

Hvorfor ikke aluminium?
Mange andre varmevekslere er laget av aluminium, og de fungerer godt. Hvorfor bruker ikke Mitsubishi aluminium på sin miniventilasjon?
Aluminium fungerer godt i de fleste tilfeller, men under noen omstendigheter vil temperaturforskjellene gjøre at fuktigheten i luften kan kondenserer. Da får man vann i anlegget, og det er ikke bra. En Lossney varmeveksler har ikke dette problemet i like stor grad. Derfor har Mitsubishi valgt denne løsningen. Husk likevel på at det er anbefalt å ikke bruke miniventilasjon av denne typen i temperaturer under minus 10 grader.

Hvordan-virker-Lossneykjerne-varmeveksler.jpg

Vi fikk montert en slik på hytta ettersom vi var plager med dårlig luft på soverommet.
Den gamle lufteventilen ble erstattet med en slik i hvert av de to soverommene.
Det var ikke et glupt valg av plassering.

Den blåser frisk luft og varmegjenvinneren fungerer åpenbart greit.
Problemet var støy.
Ingen hos oss orker sove med en slik vifte durende rett over hodet, sorry!

Så nå går de hele kvelden frem mot leggetid, så skrus de av.
Så våkner jeg på natten av dårlig luft på soverommet. Mildt sagt ikke helt prima løsning.
Mulig vi er litt oversensitive når det gjelder støy og soving, men på en fjellhytte ønsker jeg helt tystnad.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

• Like
Reaksjoner: Trygve og BreakingBad
Mottok akkurat nå e-post fra Maxbo med søndagstilbud på

Mitsubishi Electric Miniventilasjon vl100 til kroner 4990,-
Mitsubishi Electric Miniventilasjon vl50 med fjernkontroll til kroner 4790,-

Det jeg klør meg i hodet av er hvordan disse to prises.
Det fremstår som om VL100 er identisk, men med mye større kapasitet, men likevel er prisen nær identisk.
Hvorfor prises de på denne måten?
Jeg ser at VL50 leveres med fjernkontroll, men likevel...

5609.jpg 5623.jpg

• Like
Reaksjoner: Trygve
Den blåser frisk luft og varmegjenvinneren fungerer åpenbart greit.
Problemet var støy.
Ingen hos oss orker sove med en slik vifte durende rett over hodet, sorry!

Så nå går de hele kvelden frem mot leggetid, så skrus de av.

Dette er jo ikke greit. Støy altså!
Er de virkelig så ille, at man ikke får sove?

Men selve inn/ut-luftingen fungerer godt?

anbefalt å ikke bruke miniventilasjon av denne typen i temperaturer under minus 10 grader.
Hva gjør man når det blir mer en 10 minus da? Stopper den av seg selv?

Vurdere en vl50 til en liten bod i en garasje jeg vil ha varm om vinteren.

Det er jo utrolig "teit" at den ikke selv skrur seg av når temperaturen faller til et nivå hvor den ikke fungerer.

Kunne umulig koste mange kronene å legge inn den funksjonen.

har vl-100 i kjelleren, god kapasitet på laveste hastighet, ikke optimalt med sug og innsug samme sted. Bråker noe ekstremt på laveste nivå, helt uaktuelt å ha der nede på lang sikt for å si det mildt.

Har vl-50 på soverom, grei erstatning for vanlig ventil, siden den tvinger inn ny luft. Du kan ikke lukke døren til soverommet særlig mye, da effekten på laveste nivå er minimal, mangler skikkelig utsug. Er behagelig stille på laveste nivå, men er for lite kapasitet...

Skal gå veien til balansert ventilasjonsanlegg etter hvert for bedre kapasitet og sug, til lavere støynivå.

• Like
Reaksjoner: Konglehuset
har vl-100 i kjelleren, god kapasitet på laveste hastighet, ikke optimalt med sug og innsug samme sted. Bråker noe ekstremt på laveste nivå, helt uaktuelt å ha der nede på lang sikt for å si det mildt.
Det var synd! Hadde selv tenkt å hive en slik inn i kjellerstuen da jeg kun har en enkel grunnmursventil 6x6" her pga forrige eier syntes det var lurt å bruke den andre ventilen til rørføring til varmepumpen og skummet igjen den.
Det er vel egentlig nesten bare dyre romventilatorer med varmegjenvinning igjen som valg utenom balansert ventilasjon, som igjen er vesentlig dyrere igjen.

@Tanition
Er det kun innluft, og ikke utblåsing?

Begge deler, selve mengden luft som hentes inn er brukbar, og vesentlig bedre enn vanlig ventil. Problemet er at du burde ha et sug i andre enden av rommet av en viss kapasitet, det funker ikke så bra selv med takvifte når utsuget er samme sted.

Jeg har bad like ved siden av soverommet, hvor jeg har skrudd opp minstenivået som baderomsviften alltid står på for å sørge for grei luft i etasjen. Selv med det like ved soverommet, er det begrenset hvor mye døren kan lukkes før man får dårlig luft i soverommet. Det handler vel mest om hvor mye gasser vi mennesker avgir i et lukket rom, så handler vel om at det er ganske høye krav for å få skikkelig luftutskiftning i et soverom som er lukket. For å oppnå det må man sette på høyeste trinn i maskinen, som selv ørepropper ikke hjelper så mye mot, dessverre.

Det var synd! Hadde selv tenkt å hive en slik inn i kjellerstuen da jeg kun har en enkel grunnmursventil 6x6" her pga forrige eier syntes det var lurt å bruke den andre ventilen til rørføring til varmepumpen og skummet igjen den.
Det er vel egentlig nesten bare dyre romventilatorer med varmegjenvinning igjen som valg utenom balansert ventilasjon, som igjen er vesentlig dyrere igjen.

Jeg har også noen andre slike som henter inn luft i 90 sekunder, deretter snur og kaster ut luft i 90 sekudner , med keramisk varmeelement eller hva det heter. Der er det begrenset kapasitet på de laveste nivåene, og lydnivå er dessverre helt tullete høyt på disse.

Jeg har dessverre, for mitt behov, derfor landet på at balansert ventilasjonsanlegg er det eneste som vil tilfredsstille både lyd- og luftutvekslingskrav.

Det kan jo bare være meg som er spesiell, men ser flere kundeanmeldelser som handler om det samme.

Jeg har også noen andre slike som henter inn luft i 90 sekunder, deretter snur og kaster ut luft i 90 sekudner , med keramisk varmeelement eller hva det heter. Der er det begrenset kapasitet på de laveste nivåene, og lydnivå er dessverre helt tullete høyt på disse.

Jeg har dessverre, for mitt behov, derfor landet på at balansert ventilasjonsanlegg er det eneste som vil tilfredsstille både lyd- og luftutvekslingskrav.

Det kan jo bare være meg som er spesiell, men ser flere kundeanmeldelser som handler om det samme.
Høres ut som vi er nokså like når det kommer til støynivå.
Hvilke romventilatorer har du per dags dato, er du fornøyd uavhengig av støy?

Høres ut som vi er nokså like når det kommer til støynivå.
Hvilke romventilatorer har du per dags dato, er du fornøyd uavhengig av støy?

Husker ikke helt hva de heter, men de skulle angivelig ha lavt støynivå, noe av det laveste jeg kunne lese. Husker jeg sammenlignet med flexit sine som selges på megaflis osv. Tror ikke tallene på de jeg valgte var helt reelle.

Jeg får inntrykk av at det er det samme problemet med dem også, suget blir ikke opptimalt.

Når temperaturen ute blir lavere, funker de greit, det gjelder alle enheter, men jeg mistenker det handler litt om den naturlige oppdriften i huset som følge av oppvarmingen som foregår som supplerer ventilasjonen.

Det kan være verdt å teste selv uavhengig av hva jeg har erfart.

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen