Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Oddgeir

Menig
25 Feb 2025
2
0
Nytt hus - Nye muligheter!
Nye muligheter til å skaffe seg noen skikkelige dyre hvitevarer - eller noen litt rimeligere?

Her vi bor nå, og har bodd de siste 20 år, er det litt kreti og pleti når det gjelder merker på de ulike hvitevarene.
Siemens, Miele, Samsung, Electrolux, AEG m.fl. Alt blir stående i det gamle huset ved salg.

Til det nye huset skal vi kjøpe inn stekeovn, induksjon koketopp, microbølgeovn, ventilator, oppvaskmaskin, kjøleskap, fryseboks, fryseskap, støvsuger, vaskemaskin og tørketrommel.

De eneste produktene som har holdt helt siden vi bygde huset er vaskemaskinen fra Miele og fryseskapet fra Miele.
Resten av hvitevarene er byttet ut én eller flere ganger.

Hvorfor er det slik?
Er Miele i en helt egen liga når det gjelder kvalitet?
De er jo i en egen liga når det gjelder pris.

Kona er 100% klar for å kjøre Miele hele veien, men jeg er mer usikker. Men, hun har jo et poeng!

Så derfor spør jeg; står prisen på Miele i forhold med kvaliteten på Miele ?

gg211704.jpg vv211806.jpg ll11932.jpg ss212027.jpg

Miene er verdt merkostnaden. Det er nå min mening.
Vi har Miele gjennomgående i hele huset og det angrer jeg ikke ett sekund på.
Litt dyrere, men det holder lenge.
Hvitevarer som holder lenge er bra for lommebok, rygg (tungt å bære) og bra for planeten.

Kanskje vi bare er uheldig, men stekeovnen våres fra Miele er rimelig dårlig. Treg å få opp temperaturen og gir ugjevn steking.
Koketoppen er helt OK.

Hvor lang tid er treg?

Jeg har en Miele H 7262 BP kjøpt i 2022, og den bruker ca 7 minutter fra å gå fra romtemperatur på 20 grader til 200 grader.

Hørtes lenge ut, 225 grader på 5 minutter på en eldre Bosch integrert ovn hos meg (8 år gammel tror jeg).

Vanskelig balansegang å sikre seg mot unødvendige problemer som kan oppstå, men samtidig gjøre det mentalt/økonomisk forsvarlig å bytte ut når teknologi har tatt flere store steg igjen (5-15 år kanskje avhengig av visse ting?).

Selv ser jeg etter funksjoner, deretter kundeanmeldelser, innenfor visse prisrammer.
Så langt har jeg truffet svært godt på den måten på:

Latterlig stillegående elektrolux kombiskap som var helt essensielt for en åpen løsning, med no frost og alt som er dagens standard.
Siemens oppvaskmaskin integrert med ledlysprojisering på gulvet med tid som gjenstår og noe selvtørk av mineraler som visstnok sparer mye strøm (angivelig).
LG Tørketrommel med varmepumpe som visstnok er standard per d.d., svært skånsom og lite strømbruk.
Bosch platetopp med full induksjon, sammenslåing av visse topper, og turbofunksjoner, all slags fancy ekstragreier jeg aldri kommer til å bruke +++

Alt til tilbudspriser innenfor 4000 kroner til 14000 kroner per tingest. Erfaringsvis har jeg hatt billige crap før som varte over 10 år, så det er fort tilfeldigheter. Litt som når man får levert pakker o.l., så og si alt går knirkefritt, men man kan være uheldig en sjelden gang. Slik er det bare.

Neste research blir nok ovnen når den ryker/er utdatert, da skal jeg sjekke hvor langt man er kommet med selvrens og litt annet som da er gjeldende standard, for å se hvilket merke det blir til slutt.

• Like
Reaksjoner: Tynset
Er Miele i en helt egen liga når det gjelder kvalitet?

Nå er ikke jeg noen ekspert, bare så det er sagt, men jeg har hatt AEG, Samsung, Bosch, Miele og Electrolux.
Det er mulig det er tilfeldig, men alle produkter fra Miele holder fremdeles etter 10-15 år.
Samtlige produkter fra AEG, Samsung, Bosch og Electrolux er byttet i løpet av de samme årene.

Miele virker ha bedre kvalitet på produktene. Det er nå min mening.

Miele har et solid rykte for å være i en egen liga når det gjelder kvalitet og holdbarhet, og det er ikke uten grunn. Jeg mener det er flere faktorer som bidrar til dette:

1. Miele har lang levetid og grundig testing.Miele tester sine produkter for en levetid på 20 år, mens de fleste andre merker designer produkter for en levetid på rundt 7-10 år. For eksempel kjører Miele sine vaskemaskiner gjennom 10 000 timer med testing, noe som tilsvarer rundt 5 vask per uke i 20 år. Dette er langt mer enn standarden i bransjen.
2. Miele bruker etter sin egen dokumentasjon høykvalitets materialer, dvs de bruker ofte mer metall og mindre plast i sine produkter, noe som gjør dem mer robuste og slitesterke. Mange billigere hvitevarer har flere plastkomponenter som slites raskere ut.
3. I motsetning til mange andre produsenter, som "outsourcer" deler av produksjonen, produserer Miele det aller meste selv (Hovedfabrikken i Tyskland) . Dette gir dem full kontroll over kvaliteten på komponentene. (Mens komfyrer og stekeovner blir produsert i Unicov, Tsjekkia)
4. Miele tilbyr reservedeler i mange tiår, mens andre produsenter ofte slutter å levere deler etter 5-10 år. Dette gjør at produktene kan evt. repareres og holdes i drift mye mye lenger.

Så Ja, Miele er dyrere i innkjøp, men det kan ofte lønne seg over tid fordi du slipper å bytte produkt like ofte. Hvis en Miele vaskemaskin varer i 20 år, mens en billigere maskin må byttes ut 2-3 ganger i samme periode, kan totalkostnaden være ganske lik.

• Like
Reaksjoner: Biffen
Hør. Hør. Det @ferale skriver. Kloke ord.

I mitt tilfelle er vaskemaskin plassert i 2. etasje.
Min Miele veier over 100kg og trappen opp er ganske smal og har en 90graders vinkel.
Det er et mål i seg selv å minimere antall behov for å bære disse 100kg+ opp og ned den trappen.

Fordelen ved å ha en vaskemaskin som bare går-og-går har en stor egenverdi.
En driftsstans skaper mye bryderi.

Min Miele er nå 22år og vasker like bra.
Eneste som er skiftet på maskinen er gummipakningen rundt ko-øyet.

Miele er i en egen liga når det gjelder kvalitet.
Man kan ikke sammenligne Miele-kvalitet med Bosch, Elektrolix, Whirpool osv.

Miele er litt for hvitevarer, slik Festool er for elektroverktøy.
En egen liga når det gjelder kvalitet og pris.